Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
PaNi skrev:
Strebern skrev: Vill man ha en slö bil är det väl enklare att köpa en billigare bil?
Sparar man säkert bra mycket mer pengar på än en eco-knapp?
Det där argumentet har jag aldrig förstått. Om jag väljer stor och dyr motor innebär väl inte det att jag alltid åker runt med plattan i mattan och fullgas-accelererar från rödljusen? Jag väljer den stora motorn för att ha möjlighet att när jag vill eller behöver utnyttja 100% av prestandan. Däremellan är jag också intresserad av förbrukningen.
Ok, jag förstår poängen, men om man nu har råd att köpa en bil från 350 000:- eller mer (XC60 D4), så är en möjlig besparing på upp till 5% löjeväckande liten i förhållande till att man får en supertråkig bil vid normal körning om man bara ska ha kraften vid omkörning o d (dvs kraft vid mindre än 5% av den totala körsträcken).
Då är det väl bättre att köpa en mindre motor, spara massa pengar, och planera omkörning/dylikt bättre, om man ändå bara använder effekten 5% av bilens totala gångtid?
Användarvisningsbild
av PaNi
Tycker iofs att det finns en poäng i att ha prestandan tillgänglig även om man inte använder den så ofta. Av samma anledning har jag brandsläckare och snöslunga som är väldigt praktiska när de väl behövs.

Men du har en poäng i att man tar en massa beslut på känsla som inte är logiska. Många tittar ju bara på inköpspris och bränsleförbrukning när de väljer bil och ägnar inte värdeminskningen en tanke. Jag är likadan själv. Massa fokus på att hålla bränslekostnaderna nere, inget fokus på vad maten hemma kostar. Detta trots att vi lägger dubbelt så mycket pengar på mat jämfört med vad bränslet kostar en normal månad. Så logiska är vi inte alltid, vi människor.
Användarvisningsbild
av Robbi
PaNi skrev:Ja, AC:n stängs av.
Stängs den helt av? Så det går inte köra med eco på sommaren utan att svettas bort? Bild
Användarvisningsbild
av PaNi
Robbi skrev:
PaNi skrev:Ja, AC:n stängs av.
Stängs den helt av? Så det går inte köra med eco på sommaren utan att svettas bort? Bild
Den stängs av helt. Men du kommer att slippa svettas i sommar; ett tryck på klimatkontrollens "Auto"-knapp efter du tryckt på "ECO+" gör att AC:n startar igen. Övriga ECO-funktioner är fortfarande aktiva.
Användarvisningsbild
av Rillee
Har nu kört en full tankning med ECO+
Enligt uträkningar vid pump så blev det 4,98 liter per 100 km med ECO+ förra tankningen landa på 5,21 liter per 100km. Har nästan bara kört till fram och tillbaka till jobbet 5,5 mil enkel resa.
Men det har varit lite varmare nu än innan, så värmaren har nog inte gått så mycket.

Fördelar med ECO+
+Lättare att köra "snyggt" i stadskörning, inte så känslig gas pedal
+Liten bränsle besparing

Nackdelar med ECO+
-Gillar inte frirullar funktionen, kanske en vanesak
-Dumt att bilen inte kommer ihåg ECO+ inställningen, måste trycka på knappen vid varje start

Kommer fortsätta utan ECO+ läget
Användarvisningsbild
av mikeman
Rillee skrev:Har nu kört en full tankning med ECO+
Enligt uträkningar vid pump så blev det 4,98 liter per 100 km med ECO+ förra tankningen landa på 5,21 liter per 100km. Har nästan bara kört till fram och tillbaka till jobbet 5,5 mil enkel resa.
Men det har varit lite varmare nu än innan, så värmaren har nog inte gått så mycket.

Fördelar med ECO+
+Lättare att köra "snyggt" i stadskörning, inte så känslig gas pedal
+Liten bränsle besparing

Nackdelar med ECO+
-Gillar inte frirullar funktionen, kanske en vanesak
-Dumt att bilen inte kommer ihåg ECO+ inställningen, måste trycka på knappen vid varje start

Kommer fortsätta utan ECO+ läget
Tack för testet, intressant att se en skillnad, även om den var liten. Tycker det verkar väldigt praktiskt att bilen kör snyggare i stadstrafik, den är ju väldigt stark där annars.

Under 5/mil är en mycket imponerande siffra, har knappt sett någon annan än dig med låga 5l/mil i signaturen. :-)-) Hur är ditt "körmönster" om man får fråga? Har du dubbla ägg under gasen och mycket gott om tid när du rullar? Går bilen mest i landsvägsfart, inte motorväg kanske?
Användarvisningsbild
av Rillee
Kör mest landsväg 90 och 100, brukar ligga plus 10. Använder gasen men försöker att köra smart, släpper på gasen i stället för att stå på bromsen som många andra gör, gas broms gas broms.
Användarvisningsbild
av EjS
Hoppas att eco funktionen betyder att man kalibrerad växellådan bättre än den gamla lådan utan eco. I "normal" läge växlar den aldeles för tidigt med det resultat att den slirar i stället för att göra lock up.

Hemsk jobbigt.
av Nicco
EjS skrev:Hoppas att eco funktionen betyder att man kalibrerad växellådan bättre än den gamla lådan utan eco. I "normal" läge växlar den aldeles för tidigt med det resultat att den slirar i stället för att göra lock up.

Hemsk jobbigt.
Något slirande är det ju aldrig tal om, lock up i princip hela tiden. I eco+ verkar den hålla sig mellan 1200-1700 varv så långt det går.

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]