- mån 23 feb 2015, 15:51
Då är det väl bättre att köpa en mindre motor, spara massa pengar, och planera omkörning/dylikt bättre, om man ändå bara använder effekten 5% av bilens totala gångtid?
PaNi skrev:Ok, jag förstår poängen, men om man nu har råd att köpa en bil från 350 000:- eller mer (XC60 D4), så är en möjlig besparing på upp till 5% löjeväckande liten i förhållande till att man får en supertråkig bil vid normal körning om man bara ska ha kraften vid omkörning o d (dvs kraft vid mindre än 5% av den totala körsträcken).Strebern skrev: Vill man ha en slö bil är det väl enklare att köpa en billigare bil?Det där argumentet har jag aldrig förstått. Om jag väljer stor och dyr motor innebär väl inte det att jag alltid åker runt med plattan i mattan och fullgas-accelererar från rödljusen? Jag väljer den stora motorn för att ha möjlighet att när jag vill eller behöver utnyttja 100% av prestandan. Däremellan är jag också intresserad av förbrukningen.
Sparar man säkert bra mycket mer pengar på än en eco-knapp?
Då är det väl bättre att köpa en mindre motor, spara massa pengar, och planera omkörning/dylikt bättre, om man ändå bara använder effekten 5% av bilens totala gångtid?
Volvo V70 2,5T MY05