Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:
MrAnderzon skrev:Om du har voc, Ja. Då går det BARA att starta motorn med appen om bilen är låst. Annars nej. (tror jag )
Om bilen är utrustad med tillvalet fjärrstart av motor så går det mig veterligen bara att göra med nyckeln, genom någon knappkombination. Motor går då x antal minuter om jag minns rätt. Går inte att fjärrstarta motorn via VOC, däremot går det ju förstås att direktstarta bränslevärmaren.
simonhalmstad skrev:Ojoj är man miljöbov för man låter bilen stå på tomgång och bli varm på vintern?
Tror det står redan i instruktionsboken för Volvo 240 att det är sämre för motorn att stå på tomgång och bli varm än att direkt börja köra. Men vad gäller TS fråga så är det kanske bättre att låta motorn bli varm emellanåt än att kallstarta och köra en kort sträcka två gånger om dagen ifall motorn aldrig hinner bli varm då.
Jag har voc med fjärrstart och har gjort det flera ggr med appen så nog funkar det :mrgreen: Man kan ställa tiden till max 15 min OM BILEN ÄR LÅST
SvenB skrev:Får du inte något larm att nyckeln "Tagits bort från bilen"? Det får jag, plus att det larmar inne i bilen.
Jo, den plingar lite då och då och så står det något meddelande i displayen.
Kan inte låta bli att göra ett (sista?) inlägg i denna fråga. AMS (Auto Motor Sport) har en väldigt bra 10 punkters genomgång av vad man måste veta när man startar sin bil i kall väderlek. Lägg speciellt märke till punkt 2. Läs här : http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... 2015-01-22
Att jag är så envis beror delvis på att jag retar mig mycket på grannar som varmkör på tomgång och förgiftar luften på hela gatan inklusive sina egna barn som de släpper ut i avgaserna.
Har man investerat flera 100-tusen kronor i en bil borde inte de fjuttiga extra tusenlapparna för blockvärmare och kupévärmare var så svårt att motivera, speciellt inte i vårt klimat.
Användarvisningsbild
av Robbi
Lite ilandsproblem. Om du har en kort åksträcka och vill att bilen ska bli ordentligt varm, starta och kör en omväg vid kallt väderlag. Jag åker ofta och varmkör bilen när jag bara ska en kort bit.
Användarvisningsbild
av PaNi
Om man bara ser till miljöpåverkan och glömmer övriga aspekter för ett ögonblick; är verkligen dieselvärmaren vänligare än en kvarts tomgångskörning? Det luktar ju oförbrända kolväten lång väg när värmaren går. Motorn däremot har ju avgasrening. Jag kan ha fel, men är inte dieselvärmaren bara ett sätt att komma runt lagstiftningen?
av GeBo
jag håller med om att dieselvärmare borde förbjudas.
möjligen kunde de tillåtas med snörstart, likt en aktersnurra...
det är naturligtvis ställt utom allt rimligt tvivel att en dieselvärmare smutsar ner oproportionerligt mycket i förhållande till vad den åstadkommer. Men den lagstiftande makten är som bekant upptagen med annat.
GeBo skrev: det är naturligtvis ställt utom allt rimligt tvivel att en dieselvärmare smutsar ner oproportionerligt mycket i förhållande till vad den åstadkommer.
Jasså - vem är det som har bevisat detta utom allt rimligt tvivel??
Någon källa som du kan referera till?
PaNi skrev:Om man bara ser till miljöpåverkan och glömmer övriga aspekter för ett ögonblick; är verkligen dieselvärmaren vänligare än en kvarts tomgångskörning? Det luktar ju oförbrända kolväten lång väg när värmaren går. Motorn däremot har ju avgasrening. Jag kan ha fel, men är inte dieselvärmaren bara ett sätt att komma runt lagstiftningen?
Mig veterligen monteras väl bara dieselvärmare för att en diesel inte klarar att hålla temperaturen uppe i kyla. Bensinmotorer, som klarar det, har ju inte bränslevärmare monterat utan det är ett tillval.

F.ö: går dieselvärmarens avgaser alltid ut vid hjulhuset eller leds de om och går via katalysatorn när man kommit upp i drifttemperatur?
Schmoyoho skrev:
PaNi skrev:Om man bara ser till miljöpåverkan och glömmer övriga aspekter för ett ögonblick; är verkligen dieselvärmaren vänligare än en kvarts tomgångskörning? Det luktar ju oförbrända kolväten lång väg när värmaren går. Motorn däremot har ju avgasrening. Jag kan ha fel, men är inte dieselvärmaren bara ett sätt att komma runt lagstiftningen?
Mig veterligen monteras väl bara dieselvärmare för att en diesel inte klarar att hålla temperaturen uppe i kyla. Bensinmotorer, som klarar det, har ju inte bränslevärmare monterat utan det är ett tillval.

F.ö: går dieselvärmarens avgaser alltid ut vid hjulhuset eller leds de om och går via katalysatorn när man kommit upp i drifttemperatur?
Vart i den här tråden är dessa inlägg plus 90% liknande relevant till frågan: Låsa V60 utifrån när den är igång?

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]