Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte bara du "Lövet" :D
Hej,

Jag har nu scrollat igenom tråden och hittat era poster på första sidan. Så mitot på det.

Men på min V70 D4 My13 fanns inte denna störning. Så Volvo måste haft det på v50My10 först, men i år alltså även infört "irritationsfunktionen" på alla modeller.

Nej detta blev inte bra. Och hör inte hemma på en Premiumbil.

Det finns två alternativ som jag ser det:
1. Ta bort funktionen direkt. Den är förvirrande och irriterande. Och känns litet snik-Opel över sig.
2. Bita i det sura äpplet och montera sätessensorer även bak som standard.
MrMupp skrev:Hej,

Jag har nu scrollat igenom tråden och hittat era poster på första sidan. Så mitot på det.

Men på min V70 D4 My13 fanns inte denna störning. Så Volvo måste haft det på v50My10 först, men i år alltså även infört "irritationsfunktionen" på alla modeller.

Nej detta blev inte bra. Och hör inte hemma på en Premiumbil.

Det finns två alternativ som jag ser det:
1. Ta bort funktionen direkt. Den är förvirrande och irriterande. Och känns litet snik-Opel över sig.
2. Bita i det sura äpplet och montera sätessensorer även bak som standard.
Jag har även detta på min v50 som är en 05:a.
Meddelandet försvinner för mig efter uppskattingsvis 20-30 sek vid körning så speciellt störande hinner det aldrig vara.
Alternativt trycker du OK på spaken så försvinner det direkt.
hamre skrev:Jag har även detta på min v50 som är en 05:a.
Ok! Då är det ju litet som om SVT skulle återinföra Vilse i Pannkakan. Sunkig favorit i repris.
Kite skrev:Meddelandet försvinner för mig efter uppskattingsvis 20-30 sek vid körning så speciellt störande hinner det aldrig vara.
Alternativt trycker du OK på spaken så försvinner det direkt.
Varför nöja sig med ett fullständigt oförståeligt varningsmeddelande i 20-30 sekunder? Kan de inte lägga ut "Motorn skulle kunna skära!!!" i 1 minut. Känns ungefär lika relevant.

Jag förstår att folk tycker olika. Det finns säkert de som tycker att denna varning är toppen. För min del är den bara pinsamt dålig. Liksom säljarna på Bilia tyckte när verkstadskillen testade på deras utställningsbilar. Men en minimal justering i mjukvaran så har ju Volvo löst detta. Inga konstigheter.
MrMupp skrev: Den är förvirrande och irriterande.

Jag har lite svårt att tycka så. Det är ju bara en av varningar som kommer upp. Blir du lika irriterad över "Dags att beställa service" eller "Fyll på spolarvätska"?
SvenB skrev:
MrMupp skrev: Den är förvirrande och irriterande.

Jag har lite svårt att tycka så. Det är ju bara en av varningar som kommer upp. Blir du lika irriterad över "Dags att beställa service" eller "Fyll på spolarvätska"?
Nej för de betyder ju faktiskt något. I och med att jag alltid ställer dataväskan bakom förarsätet, så behöver jag trycka bort denna varning varje tur. Är litet småtrist i min bok. Men gillar man att trycka bort varningar som inte betyder något är det säkert ok.
Fast om du ska ha sensorer i baksätet så kommer du få problem varje gång du ställer något i baksätet med att det tjuter hela turen. Jag förstår verkligen inte hur detta kan vara ett problem. Det är väl skitbra om det är ett barn eller flera som har hoppat in och då ser du ju exakt vilka som fuskar med bältet..
Zanders skrev:Fast om du ska ha sensorer i baksätet så kommer du få problem varje gång du ställer något i baksätet med att det tjuter hela turen. Jag förstår verkligen inte hur detta kan vara ett problem. Det är väl skitbra om det är ett barn eller flera som har hoppat in och då ser du ju exakt vilka som fuskar med bältet..
Nej, det är samma som att ställa saker i framsätet.

Jag tror vi kan enas om att Volvo har tagit en genväg genom att snåla med sensorerna i baksätet. Och att de löst det genom en märklig funktion som lägger ut en varning om du får för dig att öppna en bakdörr efter upplåsning. En varning som ligger kvar hela bilturen.

Tänk er en äldre förare som inte har möjlighet att hänga på forum, åka till verkstan, lusläsa manualer. Hur i hela fridens namn ska de förstå vad denna varning går ut på? Om inte ens säljarna på Bilia fattar sig på den.

Nåväl, bra eller dåligt. Det är bara att ställa in sig på att varendaste tur de närmaste 5 åren trycka bort en varning. Känns så-där.
Det är ju inte direkt någon ny funktion.... fanns på mina gamla bilar och är väl ett informations meddelande som lägger sig i bakgrunden efter en liten stund. Har aldrig behövt "trycka bort det".
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett