Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rakz
leiwi skrev:Jo det stämmer MEN kapitlet är märkt med en "1" efter 04 Internetkarta
Och längs ner på sidan kan man se att 1 gäller endast vissa marknader och då förmodligen de marknader där inte sensus navigation inte säljs av någon anledning ex vis: CA, CN, HK, MX, US
Jag ser då inte någon sådan märkning i pdf-filen jag länkade, men jag kan vara blind 8)

Dessutom så nämnde säljaren jag pratade med förra veckan om just internetkartor om man valde till VoC, men jag förstår jag inte beroendet till VoC då Sensus kan nå internet på andra sätt än via 3G-modemet som följer med VoC.
Användarvisningsbild
av leiwi
rakz skrev:
leiwi skrev:Jo det stämmer MEN kapitlet är märkt med en "1" efter 04 Internetkarta
Och längs ner på sidan kan man se att 1 gäller endast vissa marknader och då förmodligen de marknader där inte sensus navigation inte säljs av någon anledning ex vis: CA, CN, HK, MX, US
Jag ser då inte någon sådan märkning i pdf-filen jag länkade, men jag kan vara blind 8)

Dessutom så nämnde säljaren jag pratade med förra veckan om just internetkartor om man valde till VoC, men jag förstår jag inte beroendet till VoC då Sensus kan nå internet på andra sätt än via 3G-modemet som följer med VoC.
Nej du är nog inte blind men om du tittar på sidan 95(93) längst upp till vänster så står där INTERNETKARTA med rött och följt av en liten etta.
Och vad gäller försäljare så är det ju oerhört tråkigt att det hela tiden kommer trådar som visar säljares ointresse eller okunskap , finns ju massor av trådar på detta och andra forum där uttalanden och förklaringar från säljare som är direkt felaktiga eller rena falsarierna . Tror inte att en del inte har det minsta intresse att sätta sig in i VAD dom säljer.
??:-/
Och som din säljare tydligen sa att internetkarta skulle ingå om man valde VOC är ju rena dummheterna
av rakz
leiwi skrev: Nej du är nog inte blind men om du tittar på sidan 95(93) längst upp till vänster så står där INTERNETKARTA med rött och följt av en liten etta.
Och vad gäller försäljare så är det ju oerhört tråkigt att det hela tiden kommer trådar som visar säljares ointresse eller okunskap , finns ju massor av trådar på detta och andra forum där uttalanden och förklaringar från säljare som är direkt felaktiga eller rena falsarierna . Tror inte att en del inte har det minsta intresse att sätta sig in i VAD dom säljer.
??:-/
Och som din säljare tydligen sa att internetkarta skulle ingå om man valde VOC är ju rena dummheterna
Märkligt, var helt säker att det inte var någon 1'a där när jag kollade på jobbdatorn - men nu ser jag den :oops:

Men samtidigt så är det lite konstigt att man översätter så mycket info till svenska om det inte gäller, dessutom så finns två svenska manualer:

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/77c0 ... _18474.pdf
http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/e6d6 ... _18449.pdf

En för Borsch som inte har kapitlet för internetkartor, samt en för Melco som har internetkartor - jag antar det är olika leverantörer av hårdvaran.

Läser man vidare på Volvos hemsida så hittar man följande text under V60/Specifikationer Med Navigation Pro (Sensus Navigation) får du alla navigeringsfunktioner inbyggda i din Volvo, ytterliggare ett namn för navigation?!

Så då återstår det att förstå vad är det egentligen man får om man köper till Sensus Navigation? Är det internetkartor som nämns i instruktionsboken eller är offline kartor på minneskort/hårddisk? Min tolkning är att det är offline kartor som man själv kan uppdatera 2ggr om året med MapCare-vertyget. Vad som är otydligt är ju varför den svenska manualen innehåller information om Internetkartor men ingenting om Sensus Navigation, men jag antar det är ytterliggare en separat manual som inte återfinns på internet.

Visst kan man tycka att säljare borde ha koll, men i detta fallet tycket jag inte det är speciellt tydligt vad som gäller. I mitt fall så jämförde säljaren funktionen med Google Maps i mobilen, så jag tror inte att jag missförstod honom.
Användarvisningsbild
av leiwi
Ja håller med dig , det är lite märkligt , Sensus navigation innebär att du har kartorna i bilens hårddisk och att ingen aktiv internetanslutning krävs för att det skall fungera vilket är en stor fördel om man kör utomlands och slipper då roamingavgifter . Uppdateringar laddas ner via nätet till ett usb minne som man sedan sätter i bilen.
Sesnsus navigation ger även en del andra "appar" och en funktion som innebär att du kan planera en resa vid en pc eller telefon med "Google maps" eller "HERE" och sedan skicka ner det till bilen ( Send to car)

Och ja till sensus navigation är det en egen handbok men den finns på nätet här

http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p17946.pdf
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Vad trött man blir på uppkopplingsmöjligheterna för apparna!
Jag vill helst att bilen går på de Wifi nät som är associerade med min smartphone via internetdelningen.
På så vis tar ju alltid datan den bästa vägen enligt mig, Wifi när den finns tillgänglig, därefter 4G och 3G.
Det verkade inte fungera så utan när jag slår på internetdelning på telefonen så tappar jag WLAN som går över till 4 eller 3g.
Tillråga på allt så testade jag ansluta bilen mot ett öppet Wifi, i detta fall i biltvätten för lite appsurf under väntetiden men vad händer!
Jag fick nobben av bilen på det öppna nätet! Någon som har något tips hus man brukar få detta att lira (kör iPhone 5S)
IMG_3266.JPG
Wlan status
IMG_3266.JPG (1.63 MiB) Visad 901 gånger
Användarvisningsbild
av mange69
Mattias_F skrev:Vad trött man blir på uppkopplingsmöjligheterna för apparna!
... när jag slår på internetdelning på telefonen så tappar jag WLAN som går över till 4 eller 3g.
Tillråga på allt så testade jag ansluta bilen mot ett öppet Wifi, i detta fall i biltvätten för lite appsurf under väntetiden men vad händer!
Jag fick nobben av bilen på det öppna nätet! ...
IMG_3266.JPG
På första delen så gör mobilen helt rätt. Det är så att det inte går att "vidarebefordra" ett Wifi-nätverk genom att dela ut sin mobila Wifi-anslutning. Då övergår mobilen till mobil datatrafik. Annars hade du inte behövt dela ut utan kunnat koppla upp dig mot Wifi direkt.

På andra delen så har jag aldrig varit med om att det inte fungerar med ett stationärt Wifi-nät. Iofs så har jag sällan använt det annat än hemma i garaget och provat enstaka gånger på annan plats.
av robeks
Uppgraderade min bil med navigation igår som jag måste säga att jag e nöjd med trots att priset på 5900 är för dyrt enligt mig!

Men till apparna!!! Så har det inte dykt upp några nya appar ??:-/ ska dess laddaner sig själva eller ska man fråga på Volvo om de missat nåt?

Men nav funkar kanon och jag gillar den där turn by turn funktionen med vägvisning i instrument vid hastighetsmätare :-)-)
Användarvisningsbild
av leiwi
robeks skrev:Uppgraderade min bil med navigation igår som jag måste säga att jag e nöjd med trots att priset på 5900 är för dyrt enligt mig!

Men till apparna!!! Så har det inte dykt upp några nya appar ??:-/ ska dess laddaner sig själva eller ska man fråga på Volvo om de missat nåt?

Men nav funkar kanon och jag gillar den där turn by turn funktionen med vägvisning i instrument vid hastighetsmätare :-)-)

Dom kommer att dyka upp ,kan ta ett dygn eller två
av JonnyRocker
Någon annan som har haft problem med Sensus-appen Stitcher den senaste veckan? Hade inne bilen på service för någon vecka sedan och sedan dess kan jag inte logga in på mitt konto eller bläddra bland program. Mitt Stitcher-konto fungerar utmärkt både i mobilen och på datorn.

Övriga Sensus-appar som jag använder i bilen - Radioplay, TuneIn och Storytel - fungerar fortsatt utan problem.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]