- mån 15 sep 2014, 16:04
Kan man inte programera in däcktrycket själv? Vore ju smidigt att klicka i 0 bar på alla däcken och sen bara ha sensornera ligga löst i bilen.
Moderator: Moderatorer
ersj skrev:Jag läste instruktionsboken på minvolvo.se nu och det finns där en punkt som heter TPMS - aktivera/deaktivera:Hej
1. Starta motorn
2. Välj systemet MY CAR för att öppna menyerna till däcktryck
3. Välj däcktryck och tryck på OK. Ett X visas i informationsdisplayen om systemet aktiveras, alternativt försvinner om systemet deaktiveras.
Sedan står det en upphöjd 21 där det sedan står: endast på vissa marknader.
Hoppas det funkar att stänga av systemet om det nu är så att det är TPMS på min bil.
exxy19 skrev:Hej, hämtade ut min V60 v41 och den var självklart utrustad med TPMS som ingen hade ens nämnt för mig innan köpet. Känner mig lite blåst nu då jag i förväg köpt vinterdäck och fälgar på annat håll.
Numera har jag alltså en lite gul mysbelysning på displayen under den kalla årstiden. Det känns ju väldigt surt då Volvo slutade att montera detta bara några dagar efter min bil var byggd.
Är det någon som vet om det ersättande TMS-systemet endast är baserat på mjukvara eller om det faktiskt kräver någon speciell hårdvara för att fungera?
Tanken är att man kanske kunde kräva att få en mjukvaruuppdatering så att man fick det lite mindre komplicerade och betydligt mer användarvänliga systemet som inte kräver speciella fälgar och sänker begagnatvärdet på min bil.
Det är ju uppenbart att Volvo själva inte var nöjda med det komplicerade TPMS-systemet då de bytte ut det efter knappa halvåret.
Skruvteknikern skrev:Fick svar från min säljare att TPMS är standard i MY15.Jag fick min MY15 (V50 redan i juni, ingen TPMS på den såvitt jag vet eller har blivit informerad om.
@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]