Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
mange69 skrev:
PFA skrev:...

Sedan ska det tydligen gå att ladda ner färska kartor helt gratis från http://www.here.com till Sensus Navigation. Någon dom gjort det? Funkar det bra?
Följ länken och se hur du laddar ner kartor gratis. Gäller inte för RTI.
http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 516832a2ec

Ska in med min XC60 MY14 imorgon och har bett om en uppdatering. Får se om de hittar igen någon. På tfn kände de inte till det. De sa att de var tvungna att simulera ett fel på mitt system för att få upp ev uppdateringar.
Har pratat med flera på Volvo, både verkstadsfolk och säljare, men ingen verkar ha koll - eller åtminstone vill inte kännas vid det. Den säljare jag pratade med senast trodde att man eventuellt kunde ladda ner uppdateringen via internet direkt in i bilen. Han testade men hittade inte det. Men som sagt, verksta'n fixade det till slut.
Nu är bilen uthämtad. Kampanjen på nippeln utförd, läckande dörrlist utbytt och senaste Sensus-versionen laddad. Allt utan kostnad för mig.

Den enda skillnaden jag noterat i Sensus än så länge är att jag nu kan ansluta bilen till internet via mitt WLAN när jag står hemma i carporten. Nyttan av detta är väl diskutabel, men det är kanske bra att det går. Väntar med spänning på att det ska trilla ner nya appar.
Var in till min lokala Volvohandlare idag för en framvagnsinställning och frågade då om uppdateringen. De hänvisade till lokala kampanjer som vissa handlare erbjuder sina kunder så jag blev ombedd att kontakta den Volvohandlare där jag köpt bilen (i söder) ifall de ville ta kostnaden på ca 1500kr. Det är inget garantijobb utan ska ses som en nyinstallation av Sensus Connect till nyare version eftersom den inte är nödvändig, utan frivillig.

Den innefattar:
Förbättrad kontrast i nav nattläge
Extra språk för vägledning
Vissa ord på vissa språk är ändrade
Radion får förbättrad placering av text för artist och låtnamn
Justerad ljudvolym vid start
Boka service via SC
Några nya appar
Stöd för anslutning av bilen via Wifi

Är det värt uppdateringen?
Mange69, skumt att det skiljer så mycket i pris då jag kommer att betala 600kr för samma uppgradering.
PaNi skrev:
SWEiNSANE skrev:När bilen ändå ska uppgraderas så kommer de även att byta en nippel till kylsystemet som det finns en serviceåtgärd, kampanj, för - detta kostar dock såklart ingenting.
För mig var det tvärt om. Nippeln i kylsystemet var anledningen att jag bokade tiden, när bilen ändå är inlagd ber jag dem uppgradera till senaste Sensus också. Återkommer när jag hämtat ut bilen med eventuell kostnad för Sensus-jobbet.
Vad är det för nippel som skall bytas ut och vilken funktion har den?

(Då jag snart måste lämmna in pga av påkörning bakifrån kan jag ju ta det samtidigt kanske...)
mange69 skrev:Var in till min lokala Volvohandlare idag för en framvagnsinställning och frågade då om uppdateringen. De hänvisade till lokala kampanjer som vissa handlare erbjuder sina kunder så jag blev ombedd att kontakta den Volvohandlare där jag köpt bilen (i söder) ifall de ville ta kostnaden på ca 1500kr. Det är inget garantijobb utan ska ses som en nyinstallation av Sensus Connect till nyare version eftersom den inte är nödvändig, utan frivillig.

Den innefattar:
Förbättrad kontrast i nav nattläge
Extra språk för vägledning
Vissa ord på vissa språk är ändrade
Radion får förbättrad placering av text för artist och låtnamn
Justerad ljudvolym vid start
Boka service via SC
Några nya appar
Stöd för anslutning av bilen via Wifi

Är det värt uppdateringen?
Märkligt, jag fick som sagt uppdateringen gratis i samband en annan mjukvaruuppdatering.
Som sagt så är det upp till lokala handlare att välja om de vill bjuda eller ta betalt. Det räknas som en nyinstallation av en produkt som ex Sensus Navigation. 1500 kr som jag skulle få betala är inte värt pengarna för vad man får.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]