Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
mange69 skrev:Tackar!
Då väntar vi tills nästa uppdatering kommer nu i maj. :)
Tycker att tydligheten försvunnit då datumet är borttaget på nya sidan. :???:
Håller med, jag ringde faktiskt deras kundsupport och påtalade otydligheten. De höll med och skulle föra det vidare. Så vi får se, kanske kommer ett datum tids nog :)
av thomasne
Hej!
Har fått Sensus Navigation aktiverat i min XC60, 2016
Blev riktigt besviken över att inte få information om gällande hastighetsbegränsning eller passerade vägskyltar.
Konfronterade volvoverkstaden,de hade inte kännedom till att denna "standard-visning" har plockats bort av Volvo.
Volvosupporten som jag konfronterade med de saknade funktionerna gav som förklaring följande: "Av säkerhetsskäl tog man bort funktionen av att visa hastigheten i Navigationen. Vi kan dessvärre inte säga om denna funktion kommer tillbaka eller ej i framtiden.
Ha en fin onsdag!"
Jag känner mig riktigt dumförklarat! Det är just av säkerhetsskäl man skulle bibehålla hastighets och skyltvisningen- aktivering av mjukvaran är inte gratis! att betala för en nedgraderat version utan att ha fått information om bristerna innan känns inte ok!
Säkerhetsskäl verkar inte vara orsaken- tror mera på att man önskar sälja bilarna med Driver support paketen.
Har lyft frågan till Volvoledningen där jag ifrågasatte deras "säkerhetsskäl :x " med att inte visa skyltarna - räknar inte med att få återkoppling; får jag ingen plausibel återkoppling kommer jag lyfta frågan till internationella bilsporttidningar.
Om alla som är missnöjda med avsaknaden av skyltvisning skulle höja sina röster, bör man kunna få till stånd en uppgradering-det är ju en petitess...!!
av KrilleW
Bakom backspegeln sitter ett gäng kameror, och en utav dom finns bara där om man har driver supportpaketet. Kanske skulle kunna vara en anledning, att det inte finns någon kamera i din bil som kan läsa skyltar?
av linnnet
Du får reklamera navigationsköpet och istället köpa en mobilhållare och köra Waze. Överlägset all annan navigation i mina ögon, dessutom hastighetsinformation :-)-)
av agb007
Tror inte det är säkerhetsskäl det är lagkrav i vissa länder att navigation inte får visa hastighet. Frankrike har jag för mig var drivande i detta. Det är anledningen att Volvo tog bort det.
Användarvisningsbild
av leiwi
nja ,säkerhetsskäl är det nog inte utan det är nog "smartare än så , för att få skylt och hastighetsvisning måste du köpa ytterligare ett "paket" (Driver support) utöver navigationen :shock:
av andersuw
agb007 skrev:Tror inte det är säkerhetsskäl det är lagkrav i vissa länder att navigation inte får visa hastighet. Frankrike har jag för mig var drivande i detta. Det är anledningen att Volvo tog bort det.
Det tror jag inte, särskilt som Volvos RSI visar hastighet (med hjälp av kamera snarare än navigator) och gör det överallt, även i Frankrike. Vad det finns förbud mot i vissa länder, däribland Frankrike, är fartkameravarning. Därför fungerar fartkameravarningen i Volvos navigatorer bara i de länder där den är tillåten. Vill man ha fartkameravarning i andra länder får man mata in kamerorna som egna POIer. Data för fartkameravarning säljes, helt lagligen, via exempelvis den här sajten:

http://www.scdb.info/

Att använda informationen i exempelvis Frankrike är däremot olagligt.
av andersuw
leiwi skrev:nja ,säkerhetsskäl är det nog inte utan det är nog "smartare än så , för att få skylt och hastighetsvisning måste du köpa ytterligare ett "paket" (Driver support) utöver navigationen :shock:
Så kan det nog vara. Ett plus med denna nya lösning är dock att den hastighetsvisning som RSI-delen (Road Sign Information) av förarstödspaketet ger är väsentligt bättre än den man tidigare kunde få via navigatorn. Eftersom RSI läser skyltarna vid vägkanten ger den i motsats till navigatorn alltid aktuell snarare än föråldrad information om vilken hastighet som gäller. Läsningen är också mycket tillförlitlig enligt mina erfarenheter från den V70 -15 jag köpte för något år sedan. Väldigt sällan den missar någon skylt eller läser fel.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]