Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du förstår inte hur man än förklarar eftersom du inte vill förstå.
Tyvärr får man dras med sånna som dig som trashar ett forum på det här viset, även om det är rätt sällsynt på jagrullar. Jag har egentligen ingen åsikt om vad du tycker, även om jag tycker annorlunda, men ditt sätt att angripa mig och andra här i tråden får många att ilskna till och du får den här slags diskussionen och blir snudd på idiotförklarad.

Det var ditt inlägg idag 12:05 som satte nivån. Du kanske inte ser det själv, men där blev det genast otrevligt i tråden.
Värst vad känsligt det blev nu plötsligt.

Jag förstår precis vad du förklarar. Du är knappast den förste som hävdar
att mätaren MÅSTE visa 7 % fel. Jag har bara inte samma åsikt som du.
Då måste jag få reservera mig.

Klockan 12.05 ja det var ett märkligt inlägg jag fick svara på.
Att farthållarens stegning ska vara samma som hastighetsmätarens felvisning?
Hallå liksom. Om mätaren visar 6,38 km/h fel ska farthållaren stega det då?
Det finns ingen logik över huvud taget.
Det var ingen som påstod det och du var rätt otrevlig när du feltokade det och svarade på bandits inlägg.
Det som hade sags var att det var rätt praktiskt att ha 5km/h då den som sa det hade en bil som just hade en avvikelse på 5km/h, ingenting alls i tråden om att den skulle följa säkerhetsmarginalen av hastighetsmätaren.

Själv tycker jag inte om 5km/h utan tycker den är för grovkorning. Jag vill kunna styra med enstaka km/h.

Ingen har heller sagt att en mätare MÅSTE visa 7% fel. Har du missförstått, eller försöker sätta ord i mun på mig eller någon annan?
Jag säger att p.g.a att det inte är lagligt att ha en bil som visar för låg hastighet på mätaren måste man sätta dem något över. Vanligt är 5-10% över.. eller som diskuterats i den här tråden, har vissa börjat sätta en konstant hastighet över. 5km/h i det här fallet.

Anledningen är att annars kan man inte tillåta däck och fälgbyten på bilar. Att tekniken som den är nu mäter rotation (digitala har ofta en pulsmätare vid växellådan av vad jag förstått utan att vara insatt i tekniken) är inget du har nämnt att du vill ändra på och det finns inga vedertagna (eller experimentella) alternativ.

Som det är nu så är de procent/kilometer som mätaren går över GPS-hastighet inget fel utan en medveten justering så att det inte kan hända att när användaren ändrar konfiguration på bilen så visar hastighetsmätaren för lite. Ett fel är något som inte ska vara där och som man kan avhjälpa, det här är inte ett fel.

En hastighetsmätare är fel om den visar minsta lilla 0,1km/h för lite, eller mer än 10% för mycket. Då är det ett fel, inte innan. Att du tycker att det borde finnas teknik till att kunna ha mer exakt hastighet som ändrar sig om det blir däckbyten är ju en helt annan sak.. den tekniken är inte utvecklad, och skulle säkert blir dyr. GPS-hastighet går inte då man på många vägar/tunnlar inte har täckning.. plus att den också skulle kunna vara missvisande vid t.ex höga höjder eller vid kraftig kurvtagning.

En hastighetsmätare behöver inte /ska inte visa exakt hastighet för att uppfylla kraven på en hastighetsmätare. Du kan säga att den inte är exakt, men åter igen, det är inget fel på dem.
Jag tror och hoppas att joel80 satte punkt för diskussionen och tråden, som var rogivande - men på slutet tramsig. Att man har olika åsikter må vara en sak, men att ansätta en så trist och hård ton i ett forum och attityd mot andra som gjordes här är bara onödigt, otrevligt och energislukande.

Jag vill passa på att hedra bandis som utförde detta ytterst vetenskapliga och väldokumenterade test. Men jag kan inte visa det för min käresta som då verkligen skulle placera mig på nördbänken och göra en Sverker med min iPad, dvs "hotta" den i närmsta soptunna :)
joel80 skrev:Det som hade sags var att det var rätt praktiskt att ha 5km/h då den som sa det hade en bil som just hade en avvikelse på 5km/h, ingenting alls i tråden om att den skulle följa säkerhetsmarginalen av hastighetsmätaren.
På vilket sätt är det praktiskt för den som har en avvikelse på 5 km/h?
Är det praktiskt att ha 6 km/h för den som har en avvikelse på 6 km/h?
joel80 skrev:Ingen har heller sagt att en mätare MÅSTE visa 7% fel. Har du missförstått, eller försöker sätta ord i mun på mig eller någon annan?
Jag säger att p.g.a att det inte är lagligt att ha en bil som visar för låg hastighet på mätaren måste man sätta dem något över. Vanligt är 5-10% över.. eller som diskuterats i den här tråden, har vissa börjat sätta en konstant hastighet över. 5km/h i det här fallet.
7 % är bara ett exempel, dock gott och väl inom intervallet 5-10 %.
1 % eller 1 km/h är "något över", inte 5-10 % eller 5 km/h!
joel80 skrev:Anledningen är att annars kan man inte tillåta däck och fälgbyten på bilar. Att tekniken som den är nu mäter rotation (digitala har ofta en pulsmätare vid växellådan av vad jag förstått utan att vara insatt i tekniken) är inget du har nämnt att du vill ändra på och det finns inga vedertagna (eller experimentella) alternativ.
Jag har inte nämnt något om tekniken eftersom det är resultatet som är det viktiga,
inte tekniken. Mätaren ska inte visa 10 % fel, svårare än så är det inte.

Om ALLA bilar visar fel hastighet säger det sig själv att det inte finns
något vedertaget alternativ. Då får man utveckla det.
Det blir säkert dyrt i början och billigt sedan precis som allt annat.
joel80 skrev:En hastighetsmätare är fel om den visar minsta lilla 0,1km/h för lite, eller mer än 10% för mycket. Då är det ett fel, inte innan.
Det låter som att du är bokstavstroende lagboken i den här frågan.
Då har jag fått svaret på min fråga vad du tycker om mätaren visar 11 % fel,
då tycker du plötsligt att det *är* ett fel och inte längre bara en "inbyggd
säkerhetsfunktion".

Man skulle kunna ändra lagen till att mätaren får visa max 5 % för mycket,
då blir det dubbelt så bra! (eller rättare sagt hälften så dåligt)
Ett steg i rätt riktning alltså. Sen får biltillverkarna lösa det hur de vill.
joel80 skrev:Att du tycker att det borde finnas teknik till att kunna ha mer exakt hastighet som ändrar sig om det blir däckbyten är ju en helt annan sak.. den tekniken är inte utvecklad, och skulle säkert blir dyr. GPS-hastighet går inte då man på många vägar/tunnlar inte har täckning.. plus att den också skulle kunna vara missvisande vid t.ex höga höjder eller vid kraftig kurvtagning.
Man kan ha GPS-repeater i tunnlar, då fungerar GPS:en där också,
det blir två flugor i en smäll! Eller så kan lagboken ge dispens för
hastighetsmätning inuti tunnlar.

Ingenting är omöjligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är så mycket som faller i ditt resonemang att jag nu inte orkar svara, utan hänvisar till tidigare inlägg. Läs dem ett par gånger till du om du inte är nöjd..
torbjorn_75 skrev: Om ALLA bilar visar fel hastighet säger det sig själv att det inte finns
något vedertaget alternativ. Då får man utveckla det.
Det blir säkert dyrt i början och billigt sedan precis som allt annat.
Tanken har inte slagit dig att om ALLA biltillverkare gör på detta sätt att det kan finnas en vettig anledning bakom?

Tekniskt är det inte alls svårt att göra en mätare som visar den exakta hastigheten så den logiska slutsatsen bör vara att det finns någonting vi i denna tråd inte känner till, vilket gör att ALLA biltillverkare lägger in den marginalen på sina mätare.

Det du gör i denna tråd påminner lite om den gubben som kör på fel sida av motorvägen och tycker att alla han möter kör fel ;-)

On topic:
Tänk om Volvo kunde lägga in en inställning där man själv kunde bestämma hur stor hastighetsändring ett tryck på farthållaren skulle ge. Då skulle man kunna antingen köra med +/- 1 km/h, alternativt lägga in den diffen som motsvarar den rullomkrets som sitter på bilen (exempel i denna tråd är 3, 4, 5 km/h).
OBS! Inte att förväxla med att man skulle själv få kalibrera sin hastighetsmätare.
bandis skrev:Tanken har inte slagit dig att om ALLA biltillverkare gör på detta sätt att det kan finnas en vettig anledning bakom?

Tekniskt är det inte alls svårt att göra en mätare som visar den exakta hastigheten så den logiska slutsatsen bör vara att det finns någonting vi i denna tråd inte känner till, vilket gör att ALLA biltillverkare lägger in den marginalen på sina mätare.
Det låter lovande att det är tekniskt enkelt.
Jag är dock inte säker på att joel80 köper den teorin.
Men mr pettson kan säkert bekräfta eller dementera,
det han inte kan om bilar är inte värt att veta!

Har du rätt är det ett bevis på hur bra det är att vi har
den här tråden, ty då kan vi alla lära oss något nytt.
Det finns ju torrbollar som helst vill stänga ner den.
bandis skrev:Det du gör i denna tråd påminner lite om den gubben som kör på fel sida av motorvägen och tycker att alla han möter kör fel ;-)
Alla som körde på fel sida motorvägen innan det blev högertrafik
körde på fel sida - tills plötsligt en dag blev det rätt sida!
Nu skulle ingen kunna tänka sig att köra vänstertrafik,
det vore hål i huvudet.

Den dagen hastighetsmätarna visar rätt hastighet,
då kommer det att bli tyst som muren från joel80, från PFA,
och från alla andra. Ingen kommer att kräva återgång till det gamla
systemet där mätarna visar fel hastighet. Tänk på det.

Ja inte fler än de som fortfarande hävdar att jorden är platt i alla fall.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bränsleledning Volvo 240

Kommer besiktningen ha synpunkter på brä[…]

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]