Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
joel80 skrev:En grej som stör mig ibland när man kör farthållaren som "gas" är om man t.ex legat i 60km/h men behövt saktat ner till säg 20km/h... kanske inför ett farthinder eller nån som svänger framför en, och sen ska accelerera upp igen till 60km/h. Man klickar på "resume" så bilen börjar gasa. Flera gånger i veckan råkar jag då ut för att det plingar till och farthållaren avbryts för att DSCT har reagerat på bakhjulen och anser att det spinner. Det gör det inte... en relativt svag acceleration, bra sommardäck och torr ren asfalt ska inte resultera i det.
Verkar som att DSCT är allt för känsligt inställd för bakhjulsdrift. Samma sak händer aldrig om man gör samma sak med dieselmotorn igång och framhjulsdrift, trots att jag då tycker att accelerationen är snäppet högre.

Är det något som nån av er märkt?
Mycket sällan, men tillräckligt ofta för att jag ska ha lagt märke till det. För mig har det nästan alltid hänt om det samtidigt är en liten kurva, dvs att man inte kör spikrakt framåt. Likaså får jag för mig att om man kör sakta och svänger max, eller nära max, typ 90 grader kan det "knaka" och rycka till. Tolkat det som att DSCT gör något skumt.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad har du för däck och däcktryck?
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. irriterande.. alltså att ni inte kan återupprepa det. :)

Vad kör ni med för däck och däcktryck? Funderar på om jag har för högt eller lågt kanske och att det gör den känsligare.
av Primus
joel80 skrev:Vad har du för däck och däcktryck?
Vet inte... Ska kolla, men däck från köpet och tryck som det ska.. :lol:
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:En grej som stör mig ibland när man kör farthållaren som "gas" är om man t.ex legat i 60km/h men behövt saktat ner till säg 20km/h... kanske inför ett farthinder eller nån som svänger framför en, och sen ska accelerera upp igen till 60km/h. Man klickar på "resume" så bilen börjar gasa. Flera gånger i veckan råkar jag då ut för att det plingar till och farthållaren avbryts för att DSCT har reagerat på bakhjulen och anser att det spinner. Det gör det inte... en relativt svag acceleration, bra sommardäck och torr ren asfalt ska inte resultera i det.
Verkar som att DSCT är allt för känsligt inställd för bakhjulsdrift. Samma sak händer aldrig om man gör samma sak med dieselmotorn igång och framhjulsdrift, trots att jag då tycker att accelerationen är snäppet högre.

Är det något som nån av er märkt?
Försökte att få det igår när det var blött men jag kunde inte få det vare sig i uppförs eller nedförsbackar. D6, my 14, Pirelli cinturato p7 blue, 2.8-2.9 bar.
Användarvisningsbild
av Psycho2
majzoo skrev:Funderar på om man kanske skulle köpa en begagnad hybrid. Tänker mig då i spannet kring 260-280 tusen. För det verkar man få en årsmodell 13 med ~7000 mil. Är det något att satsa på? Prisvärt?
Åker idag en äldre Xc90 D5 som jag är mkt nöjd med, men man funderar ju när skatten dras var 4:e månad om det är värt det. Min vardagliga körning är till och från jobbet. 1,7 mil enkel resa. Känns som att det skulle passa hybriden bra?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Köpte en D6a från 2013 med 9000 mil på för några månader sedan. Är mycket nöjd efter ca 200 mil. 90% av mina 1800 mil per år är korta sträckor som klaras av med Pure-läget. ska bli intressant att se vad räckvidden bli i vinter här i Värmland. Kommer ca 41km per laddning i dag (8 grader varmt) vilket jag är nöjd med.
Undrar en sak, vågar man köpa en icke originalkabel med P2 i båda ändar för att ha till laddstationer? någon som har tipps på billiga kablar?

Psycho2
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 59
ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]