- sön 02 okt 2016, 01:00
#1113443
joel80 skrev:En grej som stör mig ibland när man kör farthållaren som "gas" är om man t.ex legat i 60km/h men behövt saktat ner till säg 20km/h... kanske inför ett farthinder eller nån som svänger framför en, och sen ska accelerera upp igen till 60km/h. Man klickar på "resume" så bilen börjar gasa. Flera gånger i veckan råkar jag då ut för att det plingar till och farthållaren avbryts för att DSCT har reagerat på bakhjulen och anser att det spinner. Det gör det inte... en relativt svag acceleration, bra sommardäck och torr ren asfalt ska inte resultera i det.
Verkar som att DSCT är allt för känsligt inställd för bakhjulsdrift. Samma sak händer aldrig om man gör samma sak med dieselmotorn igång och framhjulsdrift, trots att jag då tycker att accelerationen är snäppet högre.
Är det något som nån av er märkt?
Mycket sällan, men tillräckligt ofta för att jag ska ha lagt märke till det. För mig har det nästan alltid hänt om det samtidigt är en liten kurva, dvs att man inte kör spikrakt framåt. Likaså får jag för mig att om man kör sakta och svänger max, eller nära max, typ 90 grader kan det "knaka" och rycka till. Tolkat det som att DSCT gör något skumt.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,