Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag har för mig att Joel sa emot mig :-), men jag testade i slutet på vintern och jag tycker ju att 10A (tror den drar 9.3) inte räcker för totalen, utan den drar ström från batteriet. Resultatet är helt enkelt att batteriet inte är fulladdat. Nu kan det ju bero på andra saker, t.ex att batteriet blir varmt så den kan ladda mer, men det ser ut som om den behöver ladda efter värmning och sladden inställd på 10a.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Ja jag har för mig att jag kollade och fick det till 6A eller 8A. :D Men kommer inte ihåg exakt.. Det kan ju också kanske bero på hur kallt det är ute.. och om man har ratt och stjärtvärmen aktiv vid förvärmningen.
av agb007
3 gånger hittills har min bil sagt att eldrift inte är tillgänglig trots att batteriet är 3/4 laddat eller mer. Diesel regenerering?

mvh
agron
Användarvisningsbild
av joel80
3ggr på hur lång tid? Min har inte gnällt sen typ april/maj.. Men jag kör som sagt längre resor rätt ofta så då hinner den regenerera när jag ändå kör på diesel.

Andra orsaker kan vara att det är väldigt varmt... utetemp på 30 grader eller mer (eller kallare än 0 grader.. men det var ju ett tag sen. :) )

Annars kan det kanske vara dåligt med kräm i 12v-batteriet, eller att du startat max defroster.

Får du så väldigt ofta skulle jag nog ta mig till Volvo och be dom kolla på det.. kanske uppdatera mjukvaran i bilen!
av agb007
3 gånger är sedan maj ungefär.
Defroster eller liknande tror jag inte på.
Reagerar direkt när man ändrar växelläge (R eller D).
Får följa det här.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kanske lyckas fått i sportläget? Då är det också otillgängligt.
av S60761
Problemet med att TE vägrar gå i pure läge eller aktivera hybridsystemet över huvudtaget har Volvo tydligen nu löst. Då jag blev uppringd av hybridexperten på bilfirman.

Imobilisern strular ibland när man startar och så vägrar hybriddelen aktiveras. Bilen blir således en dum dieselbil utan generator. Uppdatering för denna bugg har precis släppts.

Detta fel ska dock inte misstolkas med när bilen ibland inte vill gå i pure pga av att alla parametrar inte är inom sitt fönster för att tillåta ren eldrift. Temperaturer på batteri mm.

Tillägg: För att få bilen att gå i hybriddrift igen krävs att bilen stängs av och låses i ca 15 min. Eventuellt bryta strömmen på 12 V batteriet i några minuter.
av agb007
Din beskrivning stämmer bra med min känsla. Jag har kört med min en halv timme senare och då funkar det som vanligt.
Jag har när det hänt testat att sätta PURE läget istf HYBRID och det har inte funkat.
@joel80, nä inget sport läge snarare tvärtom ...
av superpin
Går det att se någonstans varför eldriften inte är tillgänglig när den vägrar? Annat än "ej tillgänglig" i displayen alltså, det är ju rätt intetsägande... Eller måste man skaffa Vida/dice för att få reda på det?
av agb007
tyvärr bara vida/dice
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 59

Hoppas att det inte blev allt för dyrt fö[…]

Uppdatera mjukvaran

Alltifrån inte alls till nödvändig[…]