Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Gunner skrev:Länge sedan, men ny info kanske hjälper någon? Börjar närma mig inkörd & första servicel! Näst intill 6 mil till jobbet och härom dagen körde jag mina dryga 58 kilometer landsvägsmil till jobbet, på 0,34 enligt datorn, med en medelhastighet på 78 km/h. Då det var enbart 18 grader ute, var ej AC igång. Bilen hade rullat rullat 85 mil sedan senaste tankning och datorn angav 95 mil kvar till tom!! Kommer ju aldrig hända, med tanke på att två till kör bilen. Men att det är det möjligt att komma ner på dessa nivåer. Gör i alla fall mig imponerad! :D
//Mats
Fantastiskt, är det säkert det inte är en hybrid du har? :) Jag har kört ca 900 mil med min XC60 (D4) nu, och jag tycker att snittförbrukningen tenderar att sjunka något, om än inte alls till dina nivåer. Nu har jag inte mätt vid pump sedan bilen i stort sett var ny, men enligt mätaren ligger den på kring 0,71. Varierande körning, övervägande kortare sträckor, automat, mestadels AC igång, 19" och lagom snäll på gasen.
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="PFA"][quote="Gunner"]Länge sedan, men ny info kanske hjälper någon? Börjar närma mig inkörd & första servicel! Näst intill 6 mil till jobbet och härom dagen körde jag mina dryga 58 kilometer landsvägsmil till jobbet, på 0,34 enligt datorn, med en medelhastighet på 78 km/h. Då det var enbart 18 grader ute, var ej AC igång. Bilen hade rullat rullat 85 mil sedan senaste tankning och datorn angav 95 mil kvar till tom!! Kommer ju aldrig hända, med tanke på att två till kör bilen. Men att det är det möjligt att komma ner på dessa nivåer. Gör i alla fall mig imponerad! :D
//Mats[/quote]

Fantastiskt, är det säkert det inte är en hybrid du har? :) Jag har kört ca 900 mil med min XC60 (D4) nu, och jag tycker att snittförbrukningen tenderar att sjunka något, om än inte alls till dina nivåer. Nu har jag inte mätt vid pump sedan bilen i stort sett var ny, men enligt mätaren ligger den på kring 0,71. Varierande körning, övervägande kortare sträckor, automat, mestadels AC igång, 19" och lagom snäll på gasen.[/quote]

Hej PFA
Tropr att något är galet
Har kört ca 900 mil nu och kan säga att över 0,50 har jag aldrig kommit då inkluderar dessa 900 mil ca 300 mil autoban med fullastad bil och höga farter.
Man måste nog misstänka att något inte står rätt till
leiwi
av CHSC
leiwi skrev:
PFA skrev:
Gunner skrev:Länge sedan, men ny info kanske hjälper någon? Börjar närma mig inkörd & första servicel! Näst intill 6 mil till jobbet och härom dagen körde jag mina dryga 58 kilometer landsvägsmil till jobbet, på 0,34 enligt datorn, med en medelhastighet på 78 km/h. Då det var enbart 18 grader ute, var ej AC igång. Bilen hade rullat rullat 85 mil sedan senaste tankning och datorn angav 95 mil kvar till tom!! Kommer ju aldrig hända, med tanke på att två till kör bilen. Men att det är det möjligt att komma ner på dessa nivåer. Gör i alla fall mig imponerad! :D
//Mats
Fantastiskt, är det säkert det inte är en hybrid du har? :) Jag har kört ca 900 mil med min XC60 (D4) nu, och jag tycker att snittförbrukningen tenderar att sjunka något, om än inte alls till dina nivåer. Nu har jag inte mätt vid pump sedan bilen i stort sett var ny, men enligt mätaren ligger den på kring 0,71. Varierande körning, övervägande kortare sträckor, automat, mestadels AC igång, 19" och lagom snäll på gasen.
Hej PFA
Tropr att något är galet
Har kört ca 900 mil nu och kan säga att över 0,50 har jag aldrig kommit då inkluderar dessa 900 mil ca 300 mil autoban med fullastad bil och höga farter.
leiwi
Har inte du en V60? Den drar ju såklart mindre än en XC60.
av Polar
//Mats
Gunner, fantastiska siffror du har, kul att läsa!
Har själv kört ca 800 mil nu och faktiskt så börjar förbrukningen minska något. De första månaderna var det nästa omöjligt att komma under 0,6 men nu ligger jag på ca 0,53 (blandad körning). Om man landar någonstans runt 0,5 så känner jag mig nöjd (ska dra 0,42 enl spec).

/Niklas
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="CHSC"][quote="leiwi"][quote="PFA"][quote="Gunner"]Länge sedan, men ny info kanske hjälper någon? Börjar närma mig inkörd & första servicel! Näst intill 6 mil till jobbet och härom dagen körde jag mina dryga 58 kilometer landsvägsmil till jobbet, på 0,34 enligt datorn, med en medelhastighet på 78 km/h. Då det var enbart 18 grader ute, var ej AC igång. Bilen hade rullat rullat 85 mil sedan senaste tankning och datorn angav 95 mil kvar till tom!! Kommer ju aldrig hända, med tanke på att två till kör bilen. Men att det är det möjligt att komma ner på dessa nivåer. Gör i alla fall mig imponerad! :D
//Mats[/quote]

Fantastiskt, är det säkert det inte är en hybrid du har? :) Jag har kört ca 900 mil med min XC60 (D4) nu, och jag tycker att snittförbrukningen tenderar att sjunka något, om än inte alls till dina nivåer. Nu har jag inte mätt vid pump sedan bilen i stort sett var ny, men enligt mätaren ligger den på kring 0,71. Varierande körning, övervägande kortare sträckor, automat, mestadels AC igång, 19" och lagom snäll på gasen.[/quote]

Hej PFA
Tropr att något är galet
leiwi[/quote]

Har inte du en V60? Den drar ju såklart mindre än en XC60.[/quote]

Jo det är riktigt min är en V60 d4 aut men att PFA s xc60 skulle förbruka 40 % mer bränsle verkar ju helt absurbt
Om det inte är så att PFA använder sig av "digital gaspedal" så verkar det ju inte helt normalt
leiwi
av PFA
leiwi skrev:
CHSC skrev:
leiwi skrev: Hej PFA
Tropr att något är galet
leiwi
Har inte du en V60? Den drar ju såklart mindre än en XC60.
Jo det är riktigt min är en V60 d4 aut men att PFA s xc60 skulle förbruka 40 % mer bränsle verkar ju helt absurbt
Om det inte är så att PFA använder sig av "digital gaspedal" så verkar det ju inte helt normalt
leiwi
Ja, svårt att säga. Naturligtvis drar en motsvarande XC60 något mer, men frågan är hur mycket mer som är rimligt? Har ni alla värden från färddatorn eller är det mätt vid pump? Jag är ganska analog, då det är nog inte det det hela handlar om :) Någon annan som har erfarenhet av XC60 D4/VEA?
av CHSC
Jag har kört 850 mil med min XC60 och ligger på 0,7, kör mest kortare sträckor och mycket i stadstrafik, automat, ac alltid igång, 20", gasar väl på lite mer nu, än när jag hade min V70 2.0F. Senast jag körde lite längre blev det cirka 11 mil blandad hastighet, då låg jag på 0,59 i snitt. Så det går att komma ner lite.
Användarvisningsbild
av joel80
Polar skrev: Har själv kört ca 800 mil nu och faktiskt så börjar förbrukningen minska något. De första månaderna var det nästa omöjligt att komma under 0,6 men nu ligger jag på ca 0,53 (blandad körning). Om man landar någonstans runt 0,5 så känner jag mig nöjd (ska dra 0,42 enl spec).

/Niklas
Ska du komma närmre spec-förbrukning får du köra med ACn avstängd, så små fälgar som möjligt och extremt långsamma accelerationer.. Sen inte ligga över typ 105km/h.. då drar det iväg i förbrukningen p.g.a att luftmotståndet ökar exponentiellt.

Stäng helst också av radio, lysen samt andra el-förbrukare... :D Ladda batteriet fullt innan du åker och koppla ur generatorn, samt håll tummarna för att inte motorn får för dig att regenerera partikelfiltret. :D

(Jag tycker det är rätt trist att dom kör testerna utan att ha igång dom "vanliga" förbrukarna... det blir så missvisande och alla tror dom ska kunna komma ner till siffrorna utan att stänga av allt vettigt man vill ha igång.)

0,53 är ändå rätt bra siffra.. men även den kan ju vara rätt felaktigt då det vid pump ofta ligger typ 10% högre.
av JonnyRocker
PFA skrev: Ja, svårt att säga. Naturligtvis drar en motsvarande XC60 något mer, men frågan är hur mycket mer som är rimligt? Har ni alla värden från färddatorn eller är det mätt vid pump? Jag är ganska analog, då det är nog inte det det hela handlar om :) Någon annan som har erfarenhet av XC60 D4/VEA?
Jag har kört 1200 mil med min XC60 D4 MY14 (VEA) med manuell låda. En stor del av dessa mil är på motorväg (110-väg) där jag nästan jämt kör farthållare på 115 km/h, högsta växel och med AC på. Jag har 17" hjul. Av de mil som inte är på motorväg så är en hel del i Stockholms innerstad. När jag inte använder farthållaren så kör jag ganska lugnt. Av erfarenhet vill jag tro att optimal, lägsta, bränsleförbrukning för en XC60 får man runt 90 km/h på högsta växel.

Jag snittar just nu på 0,53 l/mil enligt bilens färddator. Jag har, enligt bilens färddator, lyckats hamna på en förbrukning kring 0,40 l/mil när jag har åkt längre sträckor i 90 km/h.
av PFA
JonnyRocker skrev:
PFA skrev: Ja, svårt att säga. Naturligtvis drar en motsvarande XC60 något mer, men frågan är hur mycket mer som är rimligt? Har ni alla värden från färddatorn eller är det mätt vid pump? Jag är ganska analog, då det är nog inte det det hela handlar om :) Någon annan som har erfarenhet av XC60 D4/VEA?
Jag har kört 1200 mil med min XC60 D4 MY14 (VEA) med manuell låda. En stor del av dessa mil är på motorväg (110-väg) där jag nästan jämt kör farthållare på 115 km/h, högsta växel och med AC på. Jag har 17" hjul. Av de mil som inte är på motorväg så är en hel del i Stockholms innerstad. När jag inte använder farthållaren så kör jag ganska lugnt. Av erfarenhet vill jag tro att optimal, lägsta, bränsleförbrukning för en XC60 får man runt 90 km/h på högsta växel.

Jag snittar just nu på 0,53 l/mil enligt bilens färddator. Jag har, enligt bilens färddator, lyckats hamna på en förbrukning kring 0,40 l/mil när jag har åkt längre sträckor i 90 km/h.
Det är ju fantastiska värden. Har du mätt vid pump? Kan manuell och 17" göra så mycket?
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 39
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett