- sön 02 feb 2014, 21:37
Har kört drygt 20 mil i helgen och är fortsatt mycket nöjd. Motorn spinner på väldigt fint, och utan att ha tryckt speciellt mycket på gasen så märks kraften tydligt. Lådan växlar enormt fint. Man sitter som en smäck sportstolarna, men jag är tacksam över att jag inte är bredare än vad jag är. De är supersköna. Sportchassit känns väl avstämt. Bilen ligger tryggt på vägen utan att vara stötig. Även i kvarter med lite vägbumpar och ojämnheter fungerar det bra. Har 17" nu, får se hur det blir med 19" till våren. Men det kommer nog att bli bra.
Har kört ett antal mil på motorväg i helgen, likaså i storstad med mycket start och stopp. Bilen verkar fungera fint i båda miljöerna. S/S-tekniken är ju alldeles strålande. Keyless är minst lika strålande. Än så länge inget strul. Keeping my fingers crossed...
Elbaklucka känns lyx. Takluckan ger ett väldigt fint ljus i kupén, speciellt med svart innertak och övrig svart inredning samt tonade rutor. Småtjejerna i baksätet älskar det :) De integrerade bältesstolarna bak verkar passa bra! Har kört en hel del med navigatorn och överlag verkar den fungera bra. Tar nog ett litet tag att vänja sig vid den, speciellt röststyrningen. Parkeringsvarnare bak och fram är fenomenalt bra.
Ska jag klaga på något så får det väl vara att ratten är vriden några grader åt vänster när man kör rakt fram. Oviktigt, men lite irriterande. Får väl låta ÅF fixa det vid första servicen. Svängradien känns något sämre jämfört med V70'n, men det är kanske bara en känsla. Sedan känns det lite onödigt att de skickar med en fet manual till V40 - på polska :)
Något jag saknar i displayen är bekräftelse på om dieselvärmaren arbetar eller inte. Det hade räckt med en liten ikon. Finns det? Jag tänker mest på om både kupén och motorn är varm så är det onödigt om värmaren arbetar och att det då hade varit bra att kunna stänga av den. Men det finns kanske inte något smidigt sätt att stänga av den på utan att behöva gå in och krångla i menyer?
Vad gäller belysningen så var det här med DRL en nyhet för mig. Det var säljaren som under sin 15-minutersgenomgång (tshirt, 2 timmar var maffigt) nämnde att det räckte med att ha den i läge Auto. När jag hade läst era högljudda klagomål om att bakljusena inte var tända samtidigt som varsel-/positionsljusena så gick jag ut och testade (för övrigt samtidigt som fotot togs, dvs i dagsljus vid 14.30-snåret). Bakjusena var tända i läge Auto. Så jag förstår inte riktigt vad problemet är? Om det är strålande solsken ute så är det alltså möjligt att bakljusena släcks? Är varsel-/positionsljusena LED-lampor förresten?
Som tshirt nämnde så finns det så otroligt många funktioner, så det lär ta ett tag innan man hittat allt och gjort de inställningar som passar.
Som sagt, bifogar ett halvtaskigt foto på "den feta breda kromlisten" :) Kärran har redan hunnit bli lite smutsig. Ice White är fint, men Crystal White hade så klart smakat ännu bättre.
Summum :) summarum: så här långt väldigt nöjd!
Bilagor
image.jpg (1.22 MiB) Visad 265 gånger
Senast redigerad av 2 PFA, redigerad totalt 0 gång.