Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite olika bud nu? Om det enbart är en varningsgräns som är fel i mjukvaran så borde inte batterier bli kass, eller dom som fått nya batterier har fått dom bytta som en random åtgärd?
2444ever skrev:Lite olika bud nu? Om det enbart är en varningsgräns som är fel i mjukvaran så borde inte batterier bli kass, eller dom som fått nya batterier har fått dom bytta som en random åtgärd?
Nu gissar jag bara...

Men jag tror inte att det är fel på några batterier, det är mer troligt ett mjukvarufel som gör att något ligger och drar ström fast bilen är avstängd och att detta drar ur batteriet. Sätter man i ett nytt batteri tar det ju ett tag till innan felet är tillbaka?....
Men har inte Volvo erkänt problemet officiellt, har för mig jag läst någon artikel minns dock inte var om detta. Mm får leta lite kanske.

Om det är så att någon komponent drar ur batteriet så är det ju fullt logiskt att man förstör batteriet ganska snabbt, bly batterier får man väl inte tömma mer än ett par gånger max för annars går de väl sönder.

Fredrik
av RCE
Om ni läser mitt inlägg på sidan 1 så framgår där att det är ett mjukvarufel som officiellt bekräftas av Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo PV. Där framgår även att man i USA valt att återkalla alla berörda bilar, medan vi på den slappare svenska bilmarknaden får vänta till Service 1 såvida vi inte blir allt för uppjagade.
RCE skrev:Om ni läser mitt inlägg på sidan 1 så framgår där att det är ett mjukvarufel som officiellt bekräftas av Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo PV. Där framgår även att man i USA valt att återkalla alla berörda bilar, medan vi på den slappare svenska bilmarknaden får vänta till Service 1 såvida vi inte blir allt för uppjagade.
Hehe, då är väl jag en uppjagad kund förmodligen ;)
Men som ngn skrev så undrar man om mjukvaran uppdaterar "strömläckan" och/eller "nivå för larm" eftersom felet inte har visat sig tidigare. ??:-/
Min bil har gått ca 600 mil nu och inga start/stopp funktioner på motorn som de mindre motorerna har..
Kan tänka mig hur det blir till vintern när dieselvärmaren skall gå varje gång bilen skall startas samt stol,ratt och bakrute -värme aktiveras..
RCE skrev:Om ni läser mitt inlägg på sidan 1 så framgår där att det är ett mjukvarufel som officiellt bekräftas av Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo PV. Där framgår även att man i USA valt att återkalla alla berörda bilar, medan vi på den slappare svenska bilmarknaden får vänta till Service 1 såvida vi inte blir allt för uppjagade.
Ja men då är det ju enkelt bara att ge verkstaden länken där de har referens in i det egna bolaget, jag hade inte gått därifrån förren de har bokat en tid till mig med tillhörande hyr bil medans min egna är på verkstaden.

Fredrik
chaffis75 skrev:Men har inte Volvo erkänt problemet officiellt, har för mig jag läst någon artikel minns dock inte var om detta. Mm får leta lite kanske.

Om det är så att någon komponent drar ur batteriet så är det ju fullt logiskt att man förstör batteriet ganska snabbt, bly batterier får man väl inte tömma mer än ett par gånger max för annars går de väl sönder.

Fredrik
Jag tror också på att felet är något som drar ur batteriet. Självklart vill man tysta problem, skjuta på kostnader eller undvika allmänna åtgärdskrav om det bara är slumpvisa fel. Ganska enkelt att bara säga att larmnivån är fel och utelämna grundorsaken dvs att batteriets faktiska urladdning inte är i enlighet med designförutsättningar. Det finns säkert många fall där batteriet överlever ett tag - kanske till och med över garantitiden och alltså klirr i kassan för Volvo.
Är inte orolig för egen del. Har jag felet så skiter det sig nog med besked när vintern kommer. Vid tveksamheter blir det att installera en egen logger för att mäta förbrukningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]