- fre 16 aug 2013, 20:59
PFA skrev:Har idag en V70FT MY10 som jag överlag är mycket nöjd med, ja förutom den omänskliga bränsleförbrukningen då. Eftersom jag aldrig haft en BMW så blev jag sugen på det, men vill heller inte utestänga Volvo, som trots allt fortfarande har koppling till svensk industri och gör väldigt bra bilar. Vill dock i så fall prova något annat än V70 och behöver samtidigt en rymlig bil. Tycker om SUVar. Visst är det olika typer av bilar, men fortfarande är båda premium, rymliga och trevliga bilar. Kom inte och säg att det är ovanligt att se XC60 i stadstrafiken :)
Jag har en hyfsat bra offert på en 520dT med automat och sportpaket, och visst, det är en fantastiskt fin bil. Och dyr. Jag kan sannolikt få in mer utrustning i en Volvo.
Jag inväntar info om motorerna från min säljare och är det läge så begär jag in en offert som sedan ställes mot BMWn (som blir en LCI i så fall) i utrustningsnivåer, leasingkostnader och förmånsvärden. Ska bli intressant att få veta mer om de nya VEA-motorerna. D4 låter intressant!
Så tänker jag, tokigt eller inte.
Vore kanonintressant att få höra era objektiva och subjektiva åsikter om de här två bilarna! Shoot!
Jag gillar XC60. Men om du frågar mig är en BMW i en annan division. Tyvärr är de ju ofta dyrare så de ska ju också vara bättre. Ditt resonemang håller nu när du utvecklar det och jag kan förstå hur du vrider och vänder på alternativen. Men har du möjlighet att plocka ut en BMW - gör det. Jag körde BMW i 7 år och det var mina bästa bilår. Jag har sedan dess drömt om att kunna återvända. Men ekonomi och tjänstebilsavtal sätter ständigt stopp.
En konkret sak som jag tycker Volvo lider av är att de ofta tvingas till halvbra/dåliga lösningar. Det är alltid något som inte är tillräckligt bra. När jag tog ut min XC70 II så kunde jag konstatera att det var en suverän bil, bekväm, tyst, vägsäker, snygg, funktionell och med ett mycket bra FWD. Men motor(D5) och automatlådan var inte upp till standarden på resten av bilen. Sedan har jag för mig att motorn blev lite bättre när de utvecklade/putsade på den men lådan var fortfarande föråldrad. BMW ligger aldrig efter med en så viktig del som Volvo tvingas göra.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,