Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
T6 FWD känns avigt...och ingen manuell låda heller, men det var ju väntat. Undrar om den kommer säljas i Sverige, tveksamt va?
av PFA
Ingen D4 (VEA) med AWD om jag tolkar informationen under Additional information rätt. Ridå ner.
av Primus
PFA skrev:Har idag en V70FT MY10 som jag överlag är mycket nöjd med, ja förutom den omänskliga bränsleförbrukningen då. Eftersom jag aldrig haft en BMW så blev jag sugen på det, men vill heller inte utestänga Volvo, som trots allt fortfarande har koppling till svensk industri och gör väldigt bra bilar. Vill dock i så fall prova något annat än V70 och behöver samtidigt en rymlig bil. Tycker om SUVar. Visst är det olika typer av bilar, men fortfarande är båda premium, rymliga och trevliga bilar. Kom inte och säg att det är ovanligt att se XC60 i stadstrafiken :)

Jag har en hyfsat bra offert på en 520dT med automat och sportpaket, och visst, det är en fantastiskt fin bil. Och dyr. Jag kan sannolikt få in mer utrustning i en Volvo.

Jag inväntar info om motorerna från min säljare och är det läge så begär jag in en offert som sedan ställes mot BMWn (som blir en LCI i så fall) i utrustningsnivåer, leasingkostnader och förmånsvärden. Ska bli intressant att få veta mer om de nya VEA-motorerna. D4 låter intressant!

Så tänker jag, tokigt eller inte.

Vore kanonintressant att få höra era objektiva och subjektiva åsikter om de här två bilarna! Shoot!
Jag gillar XC60. Men om du frågar mig är en BMW i en annan division. Tyvärr är de ju ofta dyrare så de ska ju också vara bättre. Ditt resonemang håller nu när du utvecklar det och jag kan förstå hur du vrider och vänder på alternativen. Men har du möjlighet att plocka ut en BMW - gör det. Jag körde BMW i 7 år och det var mina bästa bilår. Jag har sedan dess drömt om att kunna återvända. Men ekonomi och tjänstebilsavtal sätter ständigt stopp.

En konkret sak som jag tycker Volvo lider av är att de ofta tvingas till halvbra/dåliga lösningar. Det är alltid något som inte är tillräckligt bra. När jag tog ut min XC70 II så kunde jag konstatera att det var en suverän bil, bekväm, tyst, vägsäker, snygg, funktionell och med ett mycket bra FWD. Men motor(D5) och automatlådan var inte upp till standarden på resten av bilen. Sedan har jag för mig att motorn blev lite bättre när de utvecklade/putsade på den men lådan var fortfarande föråldrad. BMW ligger aldrig efter med en så viktig del som Volvo tvingas göra.
Användarvisningsbild
av mgmannen
Hmmm, ser att de har fått D4 med automat att komma ner i 113 g. Jag sitter just och väntar på en D4 manuell (5-cyl) som levereras vecka 37. Ville ABSOLUT ha automat, men eftersom den idag ger 129 g så funkar det inte med mitt företags miljöpolicy. Alltid ska det vara ngt....
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag tycket det är smått fantastiskt att de fått ner XC60 FWD 180hk till en medelförbrukning på 4.4 L/100km man och 4.6 aut.

Som referens kan vi ta snålaste Golfen som drar 4.9 man med 105hk eller en Polo med 90hk som kommer ner till 4.2 man och 4.3 aut.

Är medveten att det kommer vara omöjligt att komma ner i de siffrorna i verkligheten men väntar med spänning på att AWD ska komma till de nya motorerna och lådorna. Det ser lovande ut.
av AnteF
Jag är lite besviken att inget kul plugin-hybrid-alternativ dök upp. De motorerna som presenterades nu lär inte vara billiga i förmånsvärde. :-/
Användarvisningsbild
av bjornw
Primus skrev: <klipp>
En konkret sak som jag tycker Volvo lider av är att de ofta tvingas till halvbra/dåliga lösningar. Det är alltid något som inte är tillräckligt bra.
<klipp>
BMW ligger aldrig efter med en så viktig del som Volvo tvingas göra.
Så enkelt är det inte, tycker jag. Det finns en mängd punkter där BMW faller platt och Volvo har betydligt bättre lösningar. Vad man tycker är viktigt är personligt. Klart är att tillverkarna prioriterar olika saker, men det är svårt att säga att den ena är påtagligt bättre än den andra, de har sina olika styrkor.

Kolla tex BMWs resultat i IIHS small overlap krocktest, var är motsvarande city saftey på X3?, vad kostar bränslevärmaren? osv. För dig kanske växellådan är viktigare än krocksäkerheten, för mig är det precis tvärt om. Jag tycker BMW ligger långt efter på avgörande punkter, men de gör fina och en del körglada bilar.
Användarvisningsbild
av Snowie
Får hoppas volvo tjänar lite mer pengar på sina bilar nu då de går över på egna motorer. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 31
Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]