- lör 16 mar 2013, 20:18
Jag har inga problem att köra min s40 fwd på vintern i riktiga busväder, men det går inte att jämföra med awd'n. När man känner sig lite vågad i vänstern med s40'n är det bokstavligt som att köra på räls med xc'n, det är en sådan enorm skillnad att det går inte att förstå om man inte upplevt det.
Där man utan awd avstått omkörningar av långsamma bilar pga sladdrisk vid filbyte och problem med accelerationen i halkan kan man med awd stämpla fullt med alla 300 hästarna och köra om som att det hade varit torr asfalt ute, helt odramatiskt.
Innan någon messerschmit säger något så måste man naturligtvis ha respekt för att en awd bromsar varken bättre eller sämre än en fwd.
/Martin
joel80 skrev: Nej det har jag inte, och inte under sånna förhållanden. Jag menade det inte som en jämförelse heller, utan konstaterar bara att antisladdsystemet är bra och det är det som hjälper till när man får sladd, inte fyrhjulsdrift. Det är ju endast när du gasar som du har fyrhjulsdrift. Jag har inga problem att ligga i ytterfilen med en Volvo med 2-hjulsdrift när det är rejält med snö, däremot kanske jag till skillnad mot de med fyrhjulsdrift inte har samma accelarationsförmåga när jag passerar t.ex moddsträngar. Är det mycket snö mellan körfälten brukar jag lätta lite på gasen just när jag byter fil.Jag gasar säkert 98-99proc av tiden är jag kör bil, alltså har jag glädje av fyrhjulsdriften i princip hela tiden.
Jag har inga problem att köra min s40 fwd på vintern i riktiga busväder, men det går inte att jämföra med awd'n. När man känner sig lite vågad i vänstern med s40'n är det bokstavligt som att köra på räls med xc'n, det är en sådan enorm skillnad att det går inte att förstå om man inte upplevt det.
Där man utan awd avstått omkörningar av långsamma bilar pga sladdrisk vid filbyte och problem med accelerationen i halkan kan man med awd stämpla fullt med alla 300 hästarna och köra om som att det hade varit torr asfalt ute, helt odramatiskt.
Innan någon messerschmit säger något så måste man naturligtvis ha respekt för att en awd bromsar varken bättre eller sämre än en fwd.
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts