Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev: Nej det har jag inte, och inte under sånna förhållanden. Jag menade det inte som en jämförelse heller, utan konstaterar bara att antisladdsystemet är bra och det är det som hjälper till när man får sladd, inte fyrhjulsdrift. Det är ju endast när du gasar som du har fyrhjulsdrift. Jag har inga problem att ligga i ytterfilen med en Volvo med 2-hjulsdrift när det är rejält med snö, däremot kanske jag till skillnad mot de med fyrhjulsdrift inte har samma accelarationsförmåga när jag passerar t.ex moddsträngar. Är det mycket snö mellan körfälten brukar jag lätta lite på gasen just när jag byter fil.
Jag gasar säkert 98-99proc av tiden är jag kör bil, alltså har jag glädje av fyrhjulsdriften i princip hela tiden.

Jag har inga problem att köra min s40 fwd på vintern i riktiga busväder, men det går inte att jämföra med awd'n. När man känner sig lite vågad i vänstern med s40'n är det bokstavligt som att köra på räls med xc'n, det är en sådan enorm skillnad att det går inte att förstå om man inte upplevt det.

Där man utan awd avstått omkörningar av långsamma bilar pga sladdrisk vid filbyte och problem med accelerationen i halkan kan man med awd stämpla fullt med alla 300 hästarna och köra om som att det hade varit torr asfalt ute, helt odramatiskt.

Innan någon messerschmit säger något så måste man naturligtvis ha respekt för att en awd bromsar varken bättre eller sämre än en fwd.

/Martin
Användarvisningsbild
av Momentum
MartinS skrev: det är en sådan enorm skillnad att det går inte att förstå om man inte upplevt det.

/Martin
Korrekt - måste upplevas för att förstås
av perhall
Jag har flera AWD-bilar och håller helt med (S4, S6, XC90).
Men vill ändå betona betydelsen av att ha bra AWD-system. quattro och Porsche och R Rover driver ju jämt på alla fyra, det är de allra bästa ur stabilitetssynpunkt, bottennapp är RX450h och såna bilar med elmotor på bakhjulen samt V70 Gen 1 Haldex från 1999 där man hinner få sladd innan det slår till och AWD hoppar in:(
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:V70 Gen 1 Haldex från 1999 där man hinner få sladd innan det slår till och AWD hoppar in:(
PH
Haldex kom väl först 02 på S60, innan dess fanns det inga haldex kopplingar i volvobilar.

Det du menar väl väl viscokopplingarna som satt på alla awd volvos fram till 02/03.

/Martin
av perhall
MartinS skrev:
perhall skrev:V70 Gen 1 Haldex från 1999 där man hinner få sladd innan det slår till och AWD hoppar in:(
PH
Haldex kom väl först 02 på S60, innan dess fanns det inga haldex kopplingar i volvobilar.

Det du menar väl väl viscokopplingarna som satt på alla awd volvos fram till 02/03.

/Martin
Ja, sorry, det stämmer, finns ju tidiga XC70N med visco också... ingen bra konstruktion, fr a inte utan antisladd...
PH
av Exquattro
Jag diggar fyrhjulsdrift och vinter, men nu ska det börja snöa IGEN i Skåneland, nu börjar man bli trött på det!!! :x
av Mwi
Tycker faktiskt att AWD stjäl för mycket effekt på en D4 motor, de få gånger man behöver AWD tycker jag inte uppväger effektförlusten och den ökade bränsleförbrukning man får leva med alla andra dagar.
Vill du ha AWD köp en starkare motor än D4, vill du ha en hyfsat pigg & snål bil köp D4 FWD. Framkomlighet och stabilitet funkar bra på en FWD Volvo, själv kör jag några tusen mil i norra Sverige per år med en FWD Volvo utan några större problem.
av PMV
Jag hadde tatt AWD. Du får en mer allround bil som fungerar bra året runt. Vinteren blir bara peanuts.
av Exquattro
Efter en dags körning i riktigt snöigt småland vill jag nog ändå säga att AWD är rätt val om du kan tänka dig automat och en något högre bränsleförbrukning, men tycker bilkörning är kul och vill ha extra säkerhetsmarginal. Efter många trevliga mil i A4Quattro av senaste modell måste jag säga att uppträdandet med V60 i halka är väldigt lik, det är ett bra betyg. Förutom den ibland taffliga inkopplingen av bakhjulen så är det en läcker balans och med överstyrning om man provocerar den lite i svängarna. Detta till skillnad från mer neutrala Subaru Legacy(50/50), Passat, äldre A4 och förmodligen också V70. Jag har inte kört min med sommardäck än så länge men det blir lite spännande på kurviga asfaltvägen också om det nu blir vår nån gång. Dock är den väl då som vilken framhjulsdriven V60 som helst men det kanske kan vara trevligt i alla fall.
Användarvisningsbild
av StringerBell
franky skrev:Om du svarar JA på någon av följande frågor kan det vara motiverat med AWD:

1: Bilen har mer än 300hk
2: Du kör ofta i oländig terräng
3: Du tillhör kategorien människor som måste köra om bilen framför dig, även om körbanan har stora moddsträngar.
4. Du parkerar ofta på gator på med en minimal snöröjning, eller med en snöröjning som skapar en stor snövall mellan körbanan och din bil.
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]