Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
MartinS skrev:
Gourmand skrev:Vad gäller den verkstad du pratat med så kan jag inte dra någon annan slutsats än att "servicekillen" som påstod att en 12.000-milasevice till en V60 D2 2012 kostar 24.000 :- var aspackad eller allmänt tokig. För du kan väl inte ha hört fel ?? Skulle en vardagsbil som V60 ha sådana priser på en enkel service, så skulle inte många V60-bilar säljas, inte ens BILIA skulle komma på något så vansinnigt.
En bekant ämnade in sin högst ordinära V50 diesel för 12000mil service för några år sedan, 20papp gick det på inkl. Partikelfilter etc. Det är FÅ som köper bil som kollar serviceplanen i förväg.

/Martin
Nu gällde det ju en V60 D2 2012 och där finns inget partikelfilterbyte vid 12.000 mil och det borde det naturligtvis inte finnas på den äldre versionen av denna PSA-diesel heller, om inte BILIA och de flesta andra skojarna av de större auktoriserade Volvo-verkstäderna hade ägnat sig åt detta bedrägeri. Tyvärr gjorde de det med den motorn. Helt i onödan.
av perhall
Motorn håller ju längre på lång sikt om man byter olja oftare.
Statistik över motorskador finns ju oftast på upp till 12-14 000 mil /x antal år, dvs så länge maskinskadeförsäkringen gäller
I de fall ordentliga motorproblem uppkommer inom maskinskadegarantin tror jag ofta det är saker som skapar problem (kamkedjor, lyftare, ventiler, injektorer, turboaggregat...) där tätare oljebyte nog inte hade hjälpt så mycket.
Däremot kan jag tänka mig att en bil utan typfel, t ex en D2 som är långlivad, kan gå 35000 mil på 8 år om man byter olja sällan men 60000 mil på 12 år om man byter olja ofta...
PH
av Gourmand
andreas_lofgren skrev:
Gourmand skrev:
andreas_lofgren skrev:Gourmand - vilka bilar som säljs idag är det som har 3000 mils intervall men saknar serviceindikator? Jag känner inte till en enda överhuvudtaget. 3000 mil är MAX och inträffar aldrig på någon av av de bilar jag ägt som haft Longlife service. Normalt är 1800-2500 mil till bilen själv indikerar för service.
Men, det är ju ungefär det jag säger, med tillägget att många har fått för sig att 3000 mil är ett fast serviceintervall och att man reagerar negativt då en biltillverkare återgår till det rimligare intervallet 2000 mil.
Det har jag aldrig hört talas om. Tror inte heller på att folk åker med "Dags för Service" i 1000 mil extra bara för att det står max 3000 mil i Serviceboken.
När folk väljer bil, så tittar de ofta just på serviceintervall för den tilltänkta bilen. Någon gjorde det här på forumet senast idag och uppfattade det som något negativt att den bil han var intresserad av ej hade 3000-milaintervall, utan istället 2000 mils intervall mellan servicarna. Det borde istället vara något positivt att biltillverkaren inte försöker lura i folk att de kan köra 3000 mil utan att byta olja och filter. Åtminstone inte om man använder bilen som de flesta gör.
av perhall
Kanske en person som kör fram och tillbaka mellan Göteborg och Helsingborg på 120-väg varje dag, då kan det ju funka...
I min förra V70 (T4 med 1 år/3000 mil) började serviclampan lysa ca 8 månader och 2050 mil efter att bilen tillverkades... så 3000 mil är nog bara under ideala omständigheter.
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev:Nu gällde det ju en V60 D2 2012 och där finns inget partikelfilterbyte vid 12.000 mil och det borde det naturligtvis inte finnas på den äldre versionen av denna PSA-diesel heller, om inte BILIA och de flesta andra skojarna av de större auktoriserade Volvo-verkstäderna hade ägnat sig åt detta bedrägeri. Tyvärr gjorde de det med den motorn. Helt i onödan.
Nu är det ju inte återförsäljarna som hittar på serviceplanerna utan Volvo. Fast det känns som vi är ganska långt ifrån min ursprungsfråga nu.

/Martin
av Lövet
Gourmand skrev:Det fylls ej heller på någon Eolysvätska vid fasta intervall, men görs naturligtvis när så behövs. Volvos tidigare rekommendationer om att byta partikelfiltret vid ett fast intervall (12.000 mil) var onödigt och inte tekniskt motiverat.
Vart får du allt ifrån Gourmand? I bilar med underhållsfritt partikelfilter finns ingen eolystank.
av Gourmand
andreas_lofgren skrev:
Gourmand skrev:Det fylls ej heller på någon Eolysvätska vid fasta intervall, men görs naturligtvis när så behövs. Volvos tidigare rekommendationer om att byta partikelfiltret vid ett fast intervall (12.000 mil) var onödigt och inte tekniskt motiverat.
Vart får du allt ifrån Gourmand? I bilar med underhållsfritt partikelfilter finns ingen eolystank.
Jag avsåg den äldre versionen av 1,6 D-motorn. Där fanns ingen anledning att fylla på Eolys vid fasta intervall, utan endast vid behov.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Alltså, för att vara extra tydlig.

S60 DrivE MY12 har motorbeteckningen D 4162T - en tvärställd 4-cylindrig dieselmotor med enkel överliggande kamaxel och 8 ventiler (2 ventiler per cylinder). Dessa modeller har ett serviceintervall på 20 000 km / 1 år och omfattas inte av additiv- eller partikelfilterbyte.
Användarvisningsbild
av MartinS
Knight8806 skrev:Alltså, för att vara extra tydlig.

S60 DrivE MY12 har motorbeteckningen D 4162T - en tvärställd 4-cylindrig dieselmotor med enkel överliggande kamaxel och 8 ventiler (2 ventiler per cylinder). Dessa modeller har ett serviceintervall på 20 000 km / 1 år och omfattas inte av additiv- eller partikelfilterbyte.
Tack! En MY11:a har alltsås en annan motor?

/Martin
av Gourmand
Nja, från 2011 såldes den omarbetade motorn med 8-ventilstopp och 115 hk, kallad D2, men fortfarande krav från Volvo på partikefilterbyte vid 12.000 mil samt påfyllning av Eolysvätska vid 6000 mil om jag minns rätt. Från 2012 års modell har man tagit bort detta från "serviceschemat". Hur de har tänkt kring detta vete fan. Min tidigare V50 1,6 Drive (109 hk 16-ventilstopp) går fortfarande utmärkt med originalpartikelfilter och då med över 17.000 mil på mätaren. Nuvarande ägare, som är bilmek, kommer definitivt inte att lämna in bilen för byte av partikelfilter när behovet så småningom uppstår - han kommer att lämna in filtret för rengöring alternativt köpa ett nytt via ex. Ebay för ett par tusenlappar. Om man inte vill göra jobbet själv, är det bara att lämna in bilen till en verkstad som gör jobbet för en rimlig peng.

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, d[…]

Tja, först och främst grått, silve[…]

Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verka[…]

Relä luftpump 850

Sitter en plastkåpa under kylaren, en skruv […]