Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

troubleshooter skrev:Har Four-C på nuvvarande V70 med tillhörande oljud från framvagnen, någon som vet om detta oljud är borta på V60 när man beställer med Four-C
Har inga ojud i min framvagn med 4C än så länge (1200 mil).
Verkar dock som andra fått det, hittade denna på amerikanska forumet http://forums.swedespeed.com/showthread ... ill-rattle
Känns inte så sannolikt att alla Volvo med 4C skulle ha detta beteende om du frågar mig.
Vad jag vet så var det rätt många som hade detta problem med -08, speciellt i läge "Advanced", har accepterat det som en feature på min bil men ser gärna att det förvunnit på kommande bil =).

Däremot borde det absolut vara åtgärdat på senare modeller, vill egentligen bara få det verifierat
att det inte följt med över på XC60 respektive V60:n......
av perhall
Är det något som är särskilt bra med 4C jämfört med konkurrenterna? Normalt är ju utrustning på en Volvo 30-50% billigare än för audi-merca-bmw. Men just 4C är dyrare än konkurrenternas adaptiva chassin. I Sverige i alla fall. I Tyskland kostar 4C kring 10 000 och ingår i prisvärda paket. /PH
Användarvisningsbild
av kave
Måste du verkligen ha AWD? Jag trodde det också efter att ha kört XC70 i 4 år.
Men min 520D tar sig fram extremt bra, acceleration, särskilt uppför går den betydligt bättre än alla FWD bilar jag testat.
Jag tycker du ska jämföra en V60D5 AWD Automat mot en 328i.
Där har du prestanda som bara den och en väldigt hyllad motor. Förmodligen kommer den dra snarlikt en V60D5AWD Automat men med prestanda som en V60 T6 Polestar.
Har för mig att när jag köpte nuvarande bilen såg kostnadsbilden annorlunda ut när det gällde 4C adaptivt chassi ?
BMW har ju dessutom ett paket tillgängligt så det ser riktigt prisvärt ut, antar att det inte lär vara sämre !

Har funderat mycket på Volvo AWD resp BMW RWD och jag tycket det är svårt att hitta objektiva
tester/åsikter om dessa, ägare av BMW ägare hyllar RWD medan andra är mer skeptiska = \

Svårt att testa när man tittar på bil den här tiden på året !
Hur bra är RWD i dag, slutade köra bakhjulsdrift 1999, och då var det en 740 från 1990.......
av perhall
kave skrev:Måste du verkligen ha AWD? Jag trodde det också efter att ha kört XC70 i 4 år.
Men min 520D tar sig fram extremt bra, acceleration, särskilt uppför går den betydligt bättre än alla FWD bilar jag testat.
Jag tycker du ska jämföra en V60D5 AWD Automat mot en 328i.
Där har du prestanda som bara den och en väldigt hyllad motor. Förmodligen kommer den dra snarlikt en V60D5AWD Automat men med prestanda som en V60 T6 Polestar.
Det här känner jag inte riktigt igen. 328i är snabb med inte som en T6 och den drar definitivt mycket mer än en D5. Har dessutom fått en del kritik för sin råa gång
Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev: Det här känner jag inte riktigt igen. 328i är snabb med inte som en T6 och den drar definitivt mycket mer än en D5. Har dessutom fått en del kritik för sin råa gång
Du kan ju börja med att läsa specarna så ser du att det är väldigt lika mellan en RWD 328 och en V60T6AWD vad gäller prestanda. Förbrukningen är i stort sett lika som en V60D5AWD.
Har man sen tänkt sig köra i hela Stockholm kan det ju vara en poäng att inte ha diesel.
Nu skall tilläggas att jag är lätt Volvo-skadad från barnsben plus att jag inte kört varken xDrive eller AWD men jag har kört en del 320D i jobbet i alla fall :)

När jag stod i läge att byta min V70 T5:a -05 för ett halvår sedan var jag nästan helt inne på BMW:n då man får leta efter roligare bil att köra! Det var visserligen en M-chassi RWD med 235/35 19 fram och 265/30 19 bak så greppet saknades inte i kurvorna plus dom goa korta växellägena i lådan. Jag blev dock mest överraskad av hur lite bilen faktiskt dricker med den motorn!
Det som fick det att tippa över till en FWD V60 var dock hur mycket mer välarbetad interiören kändes, BMW:n var svart plast med röda mätare... (plus M-ratt och växelspak). Volvon var dessutom längre fram med en del tekniska funktioner som jag värdesätter som Sensus och city saftey-funktionen med mera.

Jag skulle rekommendera alla som funderar på dessa bilarna att låna hem dom ett dygn var och följa vad som kändes mest rätt. Så gjorde jag i alla fall.
av perhall
Jo men nu har jag läst alla tyska tester med nya 245 hk 28i-motorn och den får genomgående kritik fler att den är ganska törstig. Testförbr och snålrundor ger samma resultat. I en 528i var tesyflr lika hög som för 535i (11,6 mot 11,7)/Ph
av perhall
Jo men nu har jag läst alla tyska tester med nya 245 hk 28i-motorn och den får genomgående kritik fler att den är ganska törstig. Testförbr och snålrundor ger samma resultat. I en 528i var tesyflr lika hög som för 535i (11,6 mot 11,7)/Ph

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]