Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hehe, det jag vill undvika är en massa is från smältande snö när kupevärmaren är på...

Jag tror det har lite med att du ska se att du låser bilen. Ett scenario är ju om någon efterslätare inte får igen dörren helt utan att märka de och då låser ju inte bilen sig och kan ju då stå olås ett bra tag...

(Detta har faktist hänt mig på V60:in att det inte gick att låsa dörren då jag slarvat att stänga den.)

Mvh
Per
Jag har nu haft bilen på verkstad och efter en halvdags arbete, så fungerar nu EN dörr till efter byte av dörrhandtag.
Dom har nu beställt ytterligare delar ("kontaktstycken") för att gå på högerdörrarna, som är de som är kvar. Där hjälpte det tydligen inte att byta handtag.
Jag har väldigt svårt att tro att bilen är testad efter produktion med avseende på denna funktion, när tre av 4 dörrar inte fungerar och det dessutom beror på olika problem.
Ska Volvo gå från "Premium" till "Luxury", så får inte sånt här slippa igenom.
av V70F
En teori om varför Volvo vill att man smeker handtaget, om det tex sitter ett barn kvar i bilen och bilen automatiskt låser sig när du går ifrån den, så aktiveras larmet med rörelsesensor som som tjuter om någon rör sig i bilen, har personen i bilen ingen nyckel kan han inte stänga av larmet, plus att efter en stund aktiveras blockerat låsläge och då kan inte personen i bilen inte öppna bilen från insidan (är det inte så?) om det tex skulle börja brinna. Finns kanske fler orsaker.
Jag vet inte hur tex Renault har det men enligt Meko kan man tydligen öppna bilen från insidan när den är låst.
av MrJonte
V70F skrev:En teori om varför Volvo vill att man smeker handtaget, om det tex sitter ett barn kvar i bilen och bilen automatiskt låser sig när du går ifrån den, så aktiveras larmet med rörelsesensor som som tjuter om någon rör sig i bilen, har personen i bilen ingen nyckel kan han inte stänga av larmet, plus att efter en stund aktiveras blockerat låsläge och då kan inte personen i bilen inte öppna bilen från insidan (är det inte så?) om det tex skulle börja brinna. Finns kanske fler orsaker.
Jag vet inte hur tex Renault har det men enligt Meko kan man tydligen öppna bilen från insidan när den är låst.
väldigt genomtänkt fundering, kan bara hålla med totalt om denna fundering, visst har det med barn/säkerhet att göra, Volvo säges ju ligga i framkant av alla fabrikörer om just denna faktor, så visst måste det vara så :) samt att man inte ska kunna krossa en ruta sen öppna dörren inifrån, det är ju även det en aspekt på detta pillande! :)
Användarvisningsbild
av meko
MrJonte skrev:
V70F skrev:En teori om varför Volvo vill att man smeker handtaget, om det tex sitter ett barn kvar i bilen och bilen automatiskt låser sig när du går ifrån den, så aktiveras larmet med rörelsesensor som som tjuter om någon rör sig i bilen, har personen i bilen ingen nyckel kan han inte stänga av larmet, plus att efter en stund aktiveras blockerat låsläge och då kan inte personen i bilen inte öppna bilen från insidan (är det inte så?) om det tex skulle börja brinna. Finns kanske fler orsaker.
väldigt genomtänkt fundering, kan bara hålla med totalt om denna fundering, visst har det med barn/säkerhet att göra, Volvo säges ju ligga i framkant av alla fabrikörer om just denna faktor, så visst måste det vara så :) samt att man inte ska kunna krossa en ruta sen öppna dörren inifrån, det är ju även det en aspekt på detta pillande! :)
Som jag sade tidigare så hade inte vår Renault larm, så det var inget problem. Larm är ju faktiskt mest till problem... strul med kupéfläkt mm. Känns faktiskt lite överflödigt med larm i dessa tider, men det är klart ibland är det nog bra, självklart!

En kul grej är att Volvo har samma blinkande lysdiod på bilar både med och utan larm... :shock: ??:-/

Tror annars att det går fint att öppna även en Volvo inifrån också om den är låst. Men det kanske ändrar sig vi utlöst larm, som sagt.

Hur som helst, så var det aldrig ett enda problem I.R.L under de 3 åren vi hade Lagunan. Systemet funkade jättebra och är betydligt bekvämare och bättre än Volvos pillande, den uppfattningen är glasklar vid det här laget. Än så länge i alla fall! :wink:
Blixnabb skrev:Har svårt att förstå resonemanget med att det är jobbigt att toucha handtaget, hur stänger du bilen? sparkar igen den med foten :shock:
Det är inte "jobbigt", men det är inte optimalt, om man är mer än en person i bilen och någon av de som inte kör (har nyckeln) är långsammare.
Då får man stå vid bilen och vänta tills alla är klara och alla dörrar är stängda.

Jag vet att man kan plocka upp nyckeln ur fickan och låsa, men då känns det som ett steg tillbaka i utvecklingen ock att man inte fick full valuta för extrakostnaden.

Upplåsningen är klockren!
Det mest intressanta av den här tråden har blivit OT från vad frågeställaren frågade om från första början, hur man tycker att larmet skall fungera har tagit överhand.
En sak vet jag, ingen Renault med keyless för mig, bilens nos parkerad ca 1,5 meter ifrån mig på jobbet och bakdelen 3 meter från ytterdörren hemma, risk föreligger att bilen aldrig är låst.
Att ta sig tid och vänta på sina medmänniskor är en bra egenskap som gör att ditt hjärta slipper stressa, vill du ändå stressa så tryck på dosan eller köp en Renault istället. :wink:
Användarvisningsbild
av meko
Blixnabb skrev: En sak vet jag, ingen Renault med keyless för mig, bilens nos parkerad ca 1,5 meter ifrån mig på jobbet och bakdelen 3 meter från ytterdörren hemma, risk föreligger att bilen aldrig är låst.:
Har du bilen inne på kontoret och sedan hemma i hallen så behöver du ju inte låsa alls vetja! :D
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]