Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zizou75
Var på verkstaden idag av en annan anledning och passade då på att fråga om det fanns något man kunde göra åt att baktorkaren inte torkar rent i överkant. Men fick svaret att de är tyvärr ett problem som man har på alla V60... :???: och visst de verkar ju tyvärr så men om de är ett problem som finns på alla så kanske man ska ta tag i det och lösa problemet så att man har ägare som slipper reta upp sig på en "skitsak". :roll:

Ska åka till Biltema och köpa den torkare som nämnts ovanför och hoppas på samma lyckade resultat som övriga verkar fått. :wink:
av gecko
Ang Torkarblad bak v60 MY13 ca 145 mil med bilen så tar inte bladet överkant på bakrutan,var och köpte ett nytt på biltema med art.nr
58305 12" 305mm,funkar kanon återkommer när jag har kört en månad med betyg. :D
av gecko
Jag citerar meko längre upp du trodde att var ett dåligt parti av bakrutetorkarblad.
Bosch bladen är inte bättre än vår bil är tillverkad för 7 veckor sen samma usla
torkning.
Användarvisningsbild
av meko
Hade bilen inne på första servicen (1 år) för ett par dagar sedan. Passade då på att anmärka på funktionen hos bakre torkaren, framför allt i ovankant på svepytan. Fick svaret att det var en "modellspecifik egenskap" :roll: Bakrutan buktar tydligen ut lite i ovankant och torkarens konstruktion är väl helt enkelt inte tillräckligt följsam för att klara ut detta. (Modellspecifik egenskap - detta var alltså svaret verkstaden fått från Volvo. Där har de tänkt till - eller inte..! :roll: ). Inte mycket att göra alltså...
Fick dock hela torkararmen utbytt på garantin, men då var snäppfästet för torkarbladet dåligt också. Bladet ramlade bort om man lyfte på armen! :wink:
Har inte provat funktionen än - bilen är fortfarande ren! :D
Användarvisningsbild
av skyrazer
eseaese skrev:Tänkte prova Biltemas blad bak på min V60. Hur får man loss det gamla? Någon spärr som ska tryckas in?
Den sitter i ett klämfäste. Sitter ganska hårt men det skall räcka och bara trycka det rakt mot bilen från armen så skall det lossna. Inga spärrar eller liknande på min kärra i alla fall :)
av Tim
Om ni åker till en volvo verkstad så finns det en teknisk journal på hur man åtgärdar problem med den dåliga anliggningsytan torkarbladet har. Åtgärden tar max 10min och består utav att man tar bort armen, tar isär den och lägger på ett fett.
av Raymond
Tim skrev:Om ni åker till en volvo verkstad så finns det en teknisk journal på hur man åtgärdar problem med den dåliga anliggningsytan torkarbladet har. Åtgärden tar max 10min och består utav att man tar bort armen, tar isär den och lägger på ett fett.
Min erfaring er at det ikke hjelper noe vesentlig. Det som virkelig gir en skillnad i effektiviteten på torkaren, er å bytte til Biltemablad. Hatt mitt i snart ett år nå, og virker fortsatt like bra men jeg bruker det ikke mye. Veldig forsiktig med å bruke det når det er mye sand og salt på bakruta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]