Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steffeleffe
Ante2 skrev:Hoppas att 1.6D Drive med automatlåda även kommer till nya lillvolvon V40. Tror det kan bli riktigt bra. Kör Drive idag och är supernöjd.
Någon som vet när 1.6D Drive automat kommer till handlarna?

Skall börja tillverkas i fabrik vecka 6, Jag beställde bilen för ett par veckor sedan och fick höra igår att den preliminärt kunde levereras vecka 12.
Användarvisningsbild
av Ante2
Oj, det var långt bort. Tråkigt att få vänta så länge. Men hoppas att du blir nöjd.
Du får skriva här sen o berätta vad du tycker.
av Caligul
Nu har Volvo lagt upp tekniska data om DRIVe-automaten. Accelerationen får en ju inte att trilla baklänges direkt.

Acceleration (0-100)
Sexväxlad manuell växellåda 11.3 s
Sexväxlad Powershift växellåda 12.7 s

Att förbrukningen i stad är lägre för powershiften är ju dock positivt!

Bränsleförbrukning (Stad)
Sexväxlad manuell växellåda 5.2 l/100km
Sexväxlad Powershift växellåda 5.1 l/100km
av XCThord
Tråkigt med accelerationen. Jag är väldigt nöjd med min DRIVe (som just nu snittar 0,49 med uteslutande körning i o kring Sthlm :shock:), men mer än en sekund långsammare hade jag inte accepterat. Räknade rätt hårt med att Powershiften iaf skulle vara i princip lika snabb som manuell. Hmm.
av XC60
kallessida skrev:Volvo Car Corporation is already in the lead among European carmakers when it comes to reducing carbon dioxide emissions – and the journey continues…
Att Volvo påstår att de ligger med i toppen när det gäller utsläpp stämmer dessvärre inte, det är kraftigt överdrivet. De tyska konkurrenterna ligger långt före om vi ska vara ärliga. Det är synd då Volvos nya bilar (särskilt V/S60 och XC60 )är fina men de höga utsläppen diskvalificerar dem som tjänstebil hos många företag. Det gäller särkilt de lite motorstarkare modellerna, särskilt med automat och definitivt med AWD. Här är tyskarna långt före.

Tittar man på t.ex. BMW så ligger nya 3-serien med 184 hk och automat under 120 g och även 5-serien radar upp motorstarka modeller som ligger långt under Volvos värden:
525 d xdrive 218 hk aut: 143 g
530 d xdrive 258 hk aut: 149 g
535 d xdrive 313 hk aut: 156 g

Ofta är har BMW:s bilar t.o.m. lägre utsläpp och förbrukning med automat än med manuell låda.

Nu kanske någon tycker att det är orättvist att jämföra med XC60 men om man tittar på X3:an är det samma sak:
X3 2,0 d 184 hk xdrive aut: 147 g
X3 3,0 d 258 hk xdrive aut: 159 g
X3 3,5 d 313 hk xdrive aut: 162 g

Samma sak hos Audi där nya A6 leverear låga värden med starka dieslar.
Det finns lite att jobba på för Volvo, vilket de säkert gör och jag hoppas och tror att de lyckas konkurrera snart. Kör gärna en Volvo igen, men kommer snart att byta till en BMW bl.a. beroende på utsläppen...
Användarvisningsbild
av laser2
XCThord skrev:Tråkigt med accelerationen. Jag är väldigt nöjd med min DRIVe (som just nu snittar 0,49 med uteslutande körning i o kring Sthlm :shock:), men mer än en sekund långsammare hade jag inte accepterat. Räknade rätt hårt med att Powershiften iaf skulle vara i princip lika snabb som manuell. Hmm.
Praktiska accelerationstester av bla Teknikens Värld visar att V60 Drive klarar sprinten 0-100km/h på 12.7s. Så Volvos uppgifter att den skall gå på 11.3s är nog inte helt sanna. Jämför man Volvos uppgifter vad V50, V60 och V70 i Drive-utförande skall klarar sprinten 0-100km/h på så ser det ut så här:
V50 11.5s (man)
V60 11.3s (man) & 12.7s (PS)
V70 11.5s (man) & 13.2s (PS)
Inte så troligt att V60 skulle vara snabbare och V70 lika snabb som V50.
Så kanske uppgifterna med Powershift-lådan helt enkelt ligger närmare sanningen?
av Caligul
Min förhoppning, eftersom jag hade tänkt beställa en DRIVe-automat, är att den näst intill extremt dåliga accelerationen beror på att motorstyrsystemet kraftigt reglerar ner effekten vid högt gaspådrag på låga hastigheter, dvs. då bilen accar från 0 - 30 km/h, för att spara på PS-lådan. Det är ju trots allt mycket sällan man vill acca max från stillastående.

Att göra en omkörning mellan 80-100 hoppas jag går betydligt snabbare. De siffror som Volvo uppger på acceleration för DRIVe-automat är ju nästan i klass med Toyota Aygo (13,9) och den bilen var hopplös att reglera farten med över 90 km/h (vi ska inte ens prata om när det var uppförsbacke). Jag hoppas verkligen att V60:n inte är likadan.
av kamilenski
Mata in trimmet och ni får 140hk. Det duger.
av JE Jr
XC60 skrev:
kallessida skrev:Volvo Car Corporation is already in the lead among European carmakers when it comes to reducing carbon dioxide emissions – and the journey continues…
Att Volvo påstår att de ligger med i toppen när det gäller utsläpp stämmer dessvärre inte, det är kraftigt överdrivet.

X3 2,0 d 184 hk xdrive aut: 147 g

Kör gärna en Volvo igen, men kommer snart att byta till en BMW bl.a. beroende på utsläppen...

Det är en skrivning som är som gjord för att misstolkas vilket säkerligen inte du är ensam om. Det Volvo menar är att de är ledande på att SÄNKA sina utsläpp, vilket de var enligt någon undersökning som kom nyligen.

En kollega har haft en sån där X3:a och den var tyvärr inte särskilt snål i verklig körning vill jag minnas.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.