Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Så det funkar också att gå ut och starta bilen en halv eller hel timme innan avfärd och låta den puttra sig varm på tomgång.
Alla tätorter har väl förbud mot tomgångskörning?

Dessutom lär man behöva båda nycklarna för att kunna låsa bilen när motorn går? ;-//
Användarvisningsbild
av XC60D3
apersson850 skrev:Inte med keyless, åtminstone. Motorn stannar inte bara för att man tar ut nyckeln ur bilen.

Inte XC60 MY11B heller. Har dock inte provat att låsa bilen med motorn igång, antar att det kan bli ett problem ;)
Bilen kommer inte att låsas överhuvud taget när motor är i gång.. .händer inget när du trycker på lock..
Verkar som vädret i Stockholm håller, har inte behövt använda Dieselvärmare sedan i början av oktober när det var som kallast 0grader på natten..
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:Så det funkar också att gå ut och starta bilen en halv eller hel timme innan avfärd och låta den puttra sig varm på tomgång.
Alla tätorter har väl förbud mot tomgångskörning?
Exakt du får inte ha motorn igång i mer än 60 sek trots att avgaserna är renade med recirkulation, partikelfilter och flervägskatalysator så det nästan bara är frisk luft som kommer ur röret.

Dock är det helt ok att låta värmaren spy ut 100% orenade avgaser timmavis mitt i stan.....

Bra sjukt igentligen.....
När bara några enstaka bilar hade bränsledrivna värmare spelade det ingen roll. I takt med att allt fler dieselbilar, med dieseldrivna värmare, kommer ut på marknaden kommer incitamentet för att ändra på reglerna att bli starkare.
Så rätt vad det är får man förmodligen inte köra med värmaren heller.
Samtidigt får man inte köra iväg med igenisade rutor, så det är bara att välja vilken regel man vill bryta mot. Vill man inte bryta mot någon alls får man vänta på våren.
eller skrapa rutorna... 8) .
Jag skulle vilja veta hur många km körning 30 min med värmaren motsvarar? Mest för att få en uppfattning om hur illa det är. Eftersom nån redan nämnt förbrukningen per timme så är det iof inte så svårt att räkna men jag orkar inte.
Skrapa rutorna hjälper inte. Har man inte fått upp någon slags värme i bilen immar/fryser det till igen efter några hundra meter. Sen ser man inte mycket, i bästa fall. Träffar solen vindrutan kan man lika gärna blunda.
AllanB skrev:eller skrapa rutorna... 8) .
Jag skulle vilja veta hur många km körning 30 min med värmaren motsvarar? Mest för att få en uppfattning om hur illa det är. Eftersom nån redan nämnt förbrukningen per timme så är det iof inte så svårt att räkna men jag orkar inte.
Beror på hastigheten och utetemp min vän :)

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]