Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
VolvoB20 skrev:De måste gjort något fel vid bytet för den SKALL gå att stänga av. Min startar inte trots minusgrader nä jag har AUTO=OFF.
Nej, den var likadan före bytet.

Vi har ju varken samma bilmodell eller samma årsmodell, så funktionen kan faktiskt skilja.

Jag är ganska irriterad på några saker i min bil, t.ex:
-Man måste dra två gånger i handtaget för att öppna dörren när centrallåset är aktiverat. På min gamla V70 räckte det med en gång. Samma sak med den V60 jag hyrde senast.
-Bluetoothhandsfreen försöker endast ansluta till den senast använda mobiltelefonen, ganska störande när man har två mobiltelefoner som man använder växelvis. Den V60 jag hyrde letade först efter en mobiltelefon, när den inte hittade den så letade den efter nästa. Precis den funktion jag efterlyst!
-USB-manövreringen är tämligen korkad i min bil, det går inte att "backa" = gå uppåt i strukturen. Detta är tydligen åtgärdat i senare modeller.
Und zu weiter...

Nu är frågan främst hur man blir av med bilen utan att förlora alltför mycket pengar.
av Steff 99
Nu har du en äldre bil, allt det du beskriver som finns i V60 finns i XC60 med "Sensus" från MY11B och senare
Att man får dra i innerhantaget två gånger när man har "automatisk låsning vid färd" , står det om i instruktionsboken, och är nog mer en praxis än modelspecifikt, men det kan vara irriterande, men det går att välja bort och du kan låsa manuellt.
Tyvärr är det så att utveckla funktioner och komplettera med nyheter är biltillverkarnas möjlighet att få oss konsumenter att byta bil snabbare, skulle allt vara lika mellan årsmodeller så varför byta bil innan den är totalslut !?
av mikebike
"Dubbeldraget" är en klar försämring, vilket man tydligen upptäckt eftersom funktionen försvann till V60....

JAG tycker att produktutveckling skall leda till förbättringar, men jag kanske bara är gammaldags?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:De måste gjort något fel vid bytet för den SKALL gå att stänga av. Min startar inte trots minusgrader nä jag har AUTO=OFF.
Nej, den var likadan före bytet.

Vi har ju varken samma bilmodell eller samma årsmodell, så funktionen kan faktiskt skilja.

Den ska gå att stänga av......

XC60 D5 MY-09 Instruktionsbok, Sid 155

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:Dessutom fick jag meddelande om att Lane Departure Warning och Driver Alert inte var tillgängliga i fredags. På lördagen försvann felet..

Liknande varningar tycker jag man kan få ibland, det behöver dock inte betyda att något är fel på systemet, det kan vara otydliga vägmarkeringar, skit på kameran eller vad som helst höll jag på att säga. I början blev jag helt nervös när jag fick upp "BLIS nedsatt funktion", men efter ett tag har jag insett att den har lite svårt för dimma och midjehöga vägräcken i kombination, till exempel. Man får ju betänka att det är kameror som skall tolka bilder, det finns mycket som tillfälligt kan ställa till det utan att det behöver vara något egentlig fel på systemet. Ur ett säkerhetsperspektiv är det ju bättre att den säger ifrån att den har lite jobbigt just nu så du inte förlitar dig på systemet just då.

/Martin
av mikebike
VolvoB20 skrev:Den ska gå att stänga av......
Jo, tack, jag HAR läst instruktionsboken! :x
Det som händer är att endast tillskottvärmen under färd stängs av, men kallstartsfunktionen är kvar.
Nu har jag fått ny mjukvara till värmaren, så förhoppningsvis slipper vi dieselstanken i fortsättningen. Jag har även (för tredje gången) bett Bilia installera den längre avgasslangen som skall leda bort avgaserna från friskluftsintaget.
Jag får återkomma i ämnet.

Reparationen av värmaren gick på garantin (Maxitrygg), men jag fick betala felsökningsavgift för radion och för Lane Departure Warning ej tillgänglig. Bilia anser att radion fungerar som den skall "Ber kund läsa instruktionsbok." :roll:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=35&t=74082

MartinS skrev:Liknande varningar tycker jag man kan få ibland, det behöver dock inte betyda att något är fel på systemet, det kan vara otydliga vägmarkeringar, skit på kameran eller vad som helst höll jag på att säga.
Ja, BLIS signalerar ofta att den har problem.
När det gäller LDW så dök varningen upp när jag sod inne på OKQ8 och hade bytt till vinterdäck, samt tvättat bilen (det har jag gjort förr utan problem!) Varningen kom alltså direkt när jag startade. Sedan körde jag ut och parkerade vid luftpåfyllningen och stängde av motorn. När jag sedan körde iväg fanns varningen kvar hela vägen hem. Även nästa dag fanns varningen kvar i instrumentet. Sedan försvann den efter att jag försökt stänga av och slå på funktionen i färddatorn flera gånger.
Det är tämligen uteslutet att varningen kom p.g.a. "otydliga vägmarkeringar" eller "för låg fart" som Bilia säger. Kameran var naturligtvis inte heller skitig eftersom bilen var nytvättad, dessutom sveper vindrutetorkaren framför linsen. Jag tror att kameran var missnöjd av någon anledning, imma på insidan av rutan, kanske? Framtiden får utvisa om problemet återkommer. Om det gör det så lär det bli efter att garantin gått ut, men då tänker jag hävda att jag påtalat felet inom garantitiden.

Det finns ett gammalt talesätt som säger att man aldrig skall köpa första årsmodellen av en bilmodell. Det verkar vara ovanligt sant i detta fall.
När kom senaste Audi A4, 2010?
av dst02
jajoxc60 skrev:I natt åkte jag i min XC60 D3 AWD -12 hem från Stockholm och noterade ett ljud som jag inte hört förut. Det är så högt att det hörs upp till 90km/h ungefär, sen överröstas det av motorljudet, däckbullret och vinden. Det låter som en fläkt. Först trodde jag att det var kupefläkten som skurit och börjat föra oväsen, men det hjälpte inte att stänga av den. Ljudet försvinner när motorn stängs av. När man startar bilen dröjer det ett par sekunder från att motorn startat tills att ljudet börjar. Det är någorlunda konstant men påverkas lite av gaspådraget. Det låter som att det kommer från motorutrymmet nära passagerarplatsen.

Är det dieselvärmaren som vaknat till liv? Det var cirka 4 grader ute när jag körde igår. Den har hörts idag också hela dagen och det har varit 4-10°C ute.

När startar dieselvärmaren automatiskt? Finns det nåt sätt att deaktivera den för att höra om ljudet försvinner?

Ska testa imorrn att manuellt aktivera den och se om ljudet låter lika. Jag kan dock säga att min förra S60 2.4D hade dieselvärmare och den lät betydligt mindre.

/ Jacob
De låter lite som på min V70 my11, Ljudet kommer å går när det är ite kallare ute, stängde av ac´n å då blev de tyst. Låter som ett lite ansträngd ljud .
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Mitt ljud försvinner inte när jag stänger av ACn. Det försvinner heller inte när jag sätter autostart på extravärmaren till "AV". Däremot verkar det bara höras när temperaturen är under 10 grader, så det känns rätt troligt att det är dieselvärmaren ändå. Ljudet ändras när man rör på ratten. Låter ungefär som en fläkt som tappar varvtal när servopumpen jobbar.

Det är hur som helst totalt oacceptabelt ljud och jag kommer lämna in bilen för garantireparation nu till veckan.

/ j
av mikebike
XC60D3 skrev:..och därför bör man kunna hävda att felet ej är åtgärdat. bara att stå på sig.
Hämtade bilen i fredags kväll, verkstan hade bilen i två dagar.
På söndag morgon startade jag värmaren med fjärren, bilen var kall när jag kom ut.
Samma sak idag.

Trött, mycket trött (och frusen).

På fredag åker vi till fjällen.........
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]