Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#538607
Tallberg skrev:Jag gör mig säkert väldigt impopulär här nu. Men Har ni köpt rätt bil om ni ska köra "stadskörning" i nu tex. Stockholm?? Jag är tveksam på den punkten..
XC60 = Stadsjeep..... måste ju vara den perfekta bilen i nollberga, det hörs ju på namnet, det är ju därför den kommit med FWD för ingen kör i skogen med den i alla fall :mrgreen:
av mojja
#538613
Jag gör det iallafall. Var perfekt på fiskesemestern i Älvdalen har aldrig förr kommit så nära älven med bil innan på vissa av mina favortit platser:)
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
av Herkulez
#538653
mojja skrev:Jag bryr mig inte det minsta om min förbrukning hade inte klagat om den drog 1,5l/milen heller!! Men bryr man sig så är det ju verkligen inte rätt kärra. Tycker att har man råd Att chasa up 500 k så har man även råd att tanka fanskapet. Värdeminskningen på tre år räknar jag till 200-250k och dom slantarna får man många l drivmedel för. Gäller att räkna från rätt ände och inte bli små snål på slutet.
Har man råd med en bil för 500k så har man råd att tanka också...så rätt :-)-) Men bara för att man köper en bil för 500k så betyder inte det att det inte finns någon ekonomi i förbrukningen. Ett par dec/mil i skillnad springer fort iväg till 1k/mån och mer om man åker lite. Ibland eller ofta?? är det de rika (riktigt rika) snubbarna som tenderar till att bli "snåla". Kolla på IKEA Ingvar. Allt handlar egentligen på vilka prioteringar man har och vilka kostnader man fokuserar på. Själv förenar jag nytta med nöje och står inte och faller på förbrukningen, men tycker det känns bra att det finns möjligheter att köra snålt om man vill även om det inte händer så ofta. Åker nog snart ner till Tyskland och säljer en njure :wink:
av mojja
#538671
Jo men visst känns det skönt att spara en krona när man förlorar ca 7000 kr/månad i vädeminsnkning på dom första 3 årena :mrgreen:

Ne soppa förbrukningen är det billigaste när det gäller en bil, Kommer aldrig låta bli att köra om eller gasa ur fanskapet vid varje tillfälle som ges vill ju ha valuta för pengarna man spenderat,

Angående kamprad han åker ju lokaltrafik och bara gnäller men visst tror han att han kan ta med sig något till andra sidan så är jag den första som önskar honom lycka till :-)-)

Om man räknar på 250 mil/mil månad och en extra förbrukning på 2dl/milen mot snålast möjliga körning så gör man av med 50 l mer i månaden mot vad man borde 50lx15=750 KR dyrare än det snåla och tråkiga alternativet, vilket ändå får ses som korvören i sammanhanget.

Jag har räknat på 3000 mil/år normal körning för privat person liger väl på ca 1500 mil/år och då blir den dramatiska kostnadsökningen för roligare körning 375 kr/Månad.

Ställ dessa korvören mot värdeminskningen som liktförbannat är ca 7000kr/månad ovasett om du har roligt bakom ratten eller räknar varenda cl som passerar genom motorn.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
av Herkulez
#538763
Korvören eller inte....fortfarande en del i totalen. Kör också ca 3000 mil/år eller 250 mil/mån. Under de kommande 3 åren kommer den att kosta mig ca 10000kr/mån att köra. Om man då tjänar 1000 kr/mån i bränsle beroende på hur man kör så är det i alla fall omkring 10%. Säger INTE att jag är typen som sitter och gubbkör och jagar droppar, eller att förbrukningen på något sätt för mig har varit en avgörande faktor när man köper en ny bil för x antal hundra tusen.

Vill bara säga att det säkert är många som bryr sig om förbrukningen trots att dom har rejält feta plånböcker och har köpt en bil för runt en halv miljon. Och då menar jag inte att dom är miljövänner.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#538870
XC60D3 skrev:
XC60D3 skrev:130 km/h - 2150 RPM - 0,85 l/m
Lägger även till 90 km/h - 1500 RPM - 0,49 l/m
Känner igen det där också, och jag tycker det kan ta död på hela SUV glädjen ibland även i min XC70.

Från 90 - > 130 och förbrukningen skenar iväg + 74% (0.49 - 0.85)

Fan, jag åkte en V70N innan som var hal och bra i aerodynamiken, man kunde köra uppåt 160 km/h innan förbrukningen skenade på den, samma med tjens BMW och mina förra BMW där stack inte förbrukningen heller nämvärt under 160 km/h
av riha
#538929
XC60D3 skrev:Min är en 11B, eller 11,5 även modellmässigt. Dvs 154 mg/Km och 0,59 l/m vid blandad körning. Det hade varit intressant att veta hur transportstyrelsen anger siffrorna från en XC60 DRIVe 2012

Min bil enl transortstyrelsen:
Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 120,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 200,0
Ljudnivå dB, vid körning: 74
Ljudnivå dB, stillastående: 72
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 154,0 MG/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 129,0 MG/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 7,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 197,0 MG/KM



-----

Detta är siffrorna för min XC60 D3 AWD som jag hämtar ut på fredag, 2012:ans spec för förbrukning.

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 120,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 195,0
Ljudnivå dB, vid körning: 72
Ljudnivå dB, stillastående: 79
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,7 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 149,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 135,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 6,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 172,0 g/km
Absorptionskoefficient, M-1: 0,5300 MG/KM
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*692/2008A
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 264,6 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 133,3 MG/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 160,2 MG/KM
Partiklar: 1,2 MG/KM
av riha
#538930
VolvoB20 skrev:
XC60D3 skrev:
XC60D3 skrev:130 km/h - 2150 RPM - 0,85 l/m
Lägger även till 90 km/h - 1500 RPM - 0,49 l/m
Känner igen det där också, och jag tycker det kan ta död på hela SUV glädjen ibland även i min XC70.

Från 90 - > 130 och förbrukningen skenar iväg + 74% (0.49 - 0.85)

Fan, jag åkte en V70N innan som var hal och bra i aerodynamiken, man kunde köra uppåt 160 km/h innan förbrukningen skenade på den, samma med tjens BMW och mina förra BMW där stack inte förbrukningen heller nämvärt under 160 km/h

Jag kan hålla med på den punkten, V70 D5 (185 hk) som jag hade för tre år sedan (innan XC70 D5 185 hk som jag kör nu) snittade på 0,65 vid pump och det var sällan man såg den ligga "högt" i förbrukningen även i högre hastigheter. XC70:n med samma motor är desto törstigare, minst 1,5 dl milen i snitt.

dock kan den gå snålt, men då är det som ni skriver, låga hastigheter (under motorvägsfart).
Användarvisningsbild
av Tallberg
#538943
Steff 99 skrev:
Tallberg skrev:Jag gör mig säkert väldigt impopulär här nu. Men Har ni köpt rätt bil om ni ska köra "stadskörning" i nu tex. Stockholm?? Jag är tveksam på den punkten..
Så du menar att man inte skall få köra i city med en XC60 , är det för att den är högre än en V70 ??, alla andra mått där är den mindre, exv 20 cm kortare.
Ser man till detta så borde V70 vara banlyst i alla större orter med fler än fyra gator...eller ??? :roll:
Självklart ska du få köra i city, det jag menar var att valet av bil kanske inte är det bästa om man enbart kör i stadstrafik. (Typ stockholm). Då skulle tex en Drive modell av tex v70 vara ett bättre alternativ för lägre bränsle kostnad.
0.53L per mil i stad för v70 Drive kontra 0.69L för xc60 Drive.
Användarvisningsbild
av XC60D3
#539391
riha skrev:
XC60D3 skrev:Min är en 11B, eller 11,5 även modellmässigt. Dvs 154 mg/Km och 0,59 l/m vid blandad körning. Det hade varit intressant att veta hur transportstyrelsen anger siffrorna från en XC60 DRIVe 2012

Min bil enl transortstyrelsen:

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 154,0 MG/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 129,0 MG/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 7,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 197,0 MG/KM



-----

Detta är siffrorna för min XC60 D3 AWD som jag hämtar ut på fredag, 2012:ans spec för förbrukning.


Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,7 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 149,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 135,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 6,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 172,0 g/km

Intressant att den dels släpper ut mer och är törstigare än 2011 vid landsväg, men en hel deciliter snålare i stadstrafik, måste ju hänga hop med stop and go systemet. Men fortfarande anmärkningsvärt att den är smutsigare än 2011, då volvos mål är att sänka utsläppen. men de redovisar väl bara det för blandad körning, och där är den ju bättre, men inga 5% som målet var. Jag är mest missnöjd med att det helt plötsligt ploppar upp en massa roliga saker till VOC. Det blev helt plötsligt intressant och någon eftermontering lär väl inte finnas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Gnisslande baklucka XC90 -21

Kan det vara motorerna kanske? Om du handdrar luck[…]

Hög framvagn biltema

Hej. Jag har en v70 2,4 170hk automat 2007 framhj[…]

Har en XC60 T5 2018, inga problem med varken v&au[…]