Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
jajon skrev:
VolvoB20 skrev:
jajon skrev:Växellåda -> För mig är det helt ofattbart hur man kan kritisera XC60ns automatlåda. Växlingarna känns inte, den reagerar mycket snabbt vid gaspådrag.
Olika förare tycker olika, körde en ny automatere senast igår och det är just det jag inte gillar. D5an har ju för fasiken brottar-vrid i dieseln, varför ska lådan reagera mycket snabbt och växla ned när man har 420 Nm i bottenvrid. Det är ju ingen lite 1.6 liters bensinare som sittter under huven.

Fan vad gött om det funnits en knapp så man kunde valt växlingsprogram på automaten Sport/Normal/Ecco då hade ju alla varit supernöjda.
Intressant! Eventuellt har Volvo tweakat lådan till MY12 för min bil ligger kvar på växlarna väldigt länge. Igår körde jag på ett svagt uppförslut i 80 och lådan låg på sexan. Jag testade att gasa lite lätt på kul och den låg kvar på sexan (hastigheten ökade). Sen tryckte jag till rätt hårt på gasen och då växlade den ner. Precis så vill jag att den ska bete sig.

Testade en del omkörningsprestanda igår också... D3an räcker verkligen utmärkt till säkra omkörningar, även på snabba vägar.

Helnöjd med motorvalet och automatlådan än så länge.

/ Jacob
Kombinasjonen D3-awd og automat fungerer helt ok :) . Med en optimering i denne ekvipasjen blir den helt rå :-)-)
Twendor
Användarvisningsbild
av kave
Lustigt, jag testade en MY11 D3 med automat och tyckte den var förskräcklig. Den trodde det satt ev 3.2 6:a under huven för den varvade som bara den, vilket resulterade i urusla prestanda i den strypta d3:an. Automat passar klart bättre i den mer effektstarka D5.
Kanske har Volvo lyckats kombinera D3 med automat till 2012 års modell?
av mojja
Kan bara säga att d3 awd med bsr optimering rör på sig ruskigt bra. Optimerade min när den gått 12 mil och det ångrar jag inte en sekund att jag gjorde.

245 hk / 520 nm rör på sig ganska duktigt trots att det är en högbyggd suv.
av Twendor
mojja skrev:Kan bara säga att d3 awd med bsr optimering rör på sig ruskigt bra. Optimerade min när den gått 12 mil och det ångrar jag inte en sekund att jag gjorde.

245 hk / 520 nm rör på sig ganska duktigt trots att det är en högbyggd suv.
Kan bare bekrefte at 2.4d-awd og D3-awd med optimering(Bsr) fungerer ruskigt bra, har prøvd flere :-)-)
Twendor
av Biltoken
Har kört samtliga dieslar i XC60 och kan bara konstatera att motorernas karaktär och förbrukning är liknande. Och förbrukningens "dynamik" beror inte bara på luftmotståndet och vikten.

Motorerna dricker helt enkelt bottenlöst med bränsle när man pressar ner högerpedalen vilket gör att man kan spara en hel del bränsle (mer än på andra bilar) genom att planera sin körning och ha blicken 100m framför bilen vid körning.
Användarvisningsbild
av kave
Enligt Bygg Din bil ger Polestar 10HK mer för 8990:- Låter lite dyrt för 10HK bara.
Förmodligen är väl hemsidan felaktig.

Vad gäller förbrukning så tycker jag att min manuella D5 drar rätt lika oavsett körning. 90 mil i 140-150 drar cirka 8.5. Lugn körning 7.7L/mil. Körning med tungt släp 1.1L/mil.

Möjligen är det automatlådans slirande och dåliga växlande när man anstränger den som gör att förbrukningen skenar snarare än att motorn är dålig.
av Steff 99
Det är väl mer Dieselns akillelshäl att bränsleökningen är stor om man kommer över vissa varvtal, det är inte specifikt för Volvo utan mer generellt oavsätt tillverkare.
av mojja
Jag har iallafall inga förhoppningar om att bilen någonsin kommer dra under litern milen i min ägo detta visste jag redan innan jag beställde att detta är en törstig kärra och det är det verkligen värt.

Hålla på o Fis körs för att spara ett par kronor i bilar för 500 k är inte min filosofi då har man redan från början beställt fel bil och kanske skulle ha sneglat åt en c30 drive eller dyl.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:Hålla på o Fis körs för att spara ett par kronor i bilar för 500 k är inte min filosofi då har man redan från början beställt fel bil och kanske skulle ha sneglat åt en c30 drive eller dyl.
Man behöver ju inte fisköra men skillnaden mot min tidigare icke-suvar var att där kunde man brassa på ordenligt utan att det märktes speciellt på förbrukningn. Även om man dundrade igenom tyskland i 200 km/h så gick det fortfarande snålt pga att bilen inte hade aerodyanik som en finlandfärja.

Samma sak släppte man gasen och kopplade ur rullade ju bilen i evighet om man låg i +200 km/h, med en XC blir det ju rena luftbromsen som man hade släppt ut bromsfallskärmen ungefär...
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20. Lustigt att vi har så olika erfarenheter. Min bil går som skapligt i högre farter, stabil är den också i 200+.
Med lite medvind och hemlängtan är 220 i riktig fart inga som helst problem. Frågan är hur snabb nya bilen blir med 215HK.
Bara för att bilen går lite högre gör väl inte att cw värdet ökar så dramatiskt?
Arese: Ett tips är att provköra bilen och provlasta den innan köp så hade ni kunnat fortsätta med V70 :)
Skämt åsido, inte alltid man är rationell, själv funderar jag på att byta bort min bil mot en XC60, mest för att få något nytt i största allmänhet. Men det blir en törstigare, slöare, långsammare, svajigare bil för något mer pengar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]