Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg en R-design i bilkön senast igår och den hade svarta kåpan. Men jag kan inte gå in i diskussionen om skidplate eller inte. Såg bara att det var R-design och svart kåpa bak.

Angående fällbara krokar så finns dessa i två varianter, antingen helt eldrivna eller med spärr där man drar ut den manuellt.

Dessutom måste ju argumentet "vad händer när man ska bogsera och motorn lagt av?" vara bland det märkligaste jag har hört. Om din bil är strömlös är dragkroken minsta problemet.
Arese skrev:
XC60D3 skrev:
Beställer man en R-Design så ser locket annorlunda ut och är lackat i silver. Det är skillnad på R-Design paketet och Skidplate bak.
Är du säker på det? Jag såg en helt ny icke levererad XC60 R-Design -11B på lokala Volvohandlarens leveransparkering i söndags och den hade den hemska svarta plastkåpan.

Ajdå.. Där ser man. Det är ju helt underbart att volvo har ett designlock som tillbehör, när man beställer dragkroken redan från början. Då borde ju "R-Design lock för avtagbar dragkrok" ingå, kan man tycka. Men men.. då blir det till att casha upp de 210 kronorna då... hmm..
andreas_lofgren skrev:
Dessutom måste ju argumentet "vad händer när man ska bogsera och motorn lagt av?" vara bland det märkligaste jag har hört. Om din bil är strömlös är dragkroken minsta problemet.
Nja, alltså, nu syftade jag just till den elektiska motorn som styr dragkroken. Det finns en vilja att göra så mycket som möjligt automatiskt, men ibland kan det gå över styr.

Därav min hänvisning till : Allting skall göras så enkelt som möjligt, men inte enklare :)
Jag begriper mig inte riktigt på R-design konceptet på 60/90-modellerna.

För mig ser en bil med det arrangemanget i baken mer bruxig än sportig ut. Att trycka dit en fast dragkrok - t o m - är mer harmoni än disharmoni i det sammanhanget med en "plate" i avvikande silver/alu färg.

Jämför med R-design till C30. Nedlackat i samma kulör och allt. Ser avgjort mera sportigt ut.
Soulman skrev:Volvo är ju hopplöst omoderna på det här området. De avtagbara får en märkligt ful kåpa utanpå stötfångaren medan andra har en kåpa som integreras osynligt med stötfångaren. Många andra biltillverkare erbjuder elektrisk eller manuellt infällbar/utfällbar krok med kåpan osynligt integrerad i kofångaren. Hur svårt kan det vara?

Jag har stor nytta av krok men ville under inga omständigheter ha en fast krok och lösningen för den avtagbara är så gräsligt ful så det fick vara. Nu lånar jag bil med krok när jag behöver.
Helt enig i dina synpunkter om draget. En ting är at själva draget är fult å se på men med den jä#¤a kåpa så är det jo faktisk ända fulare när draget inte är monterat. :-O)
At inte volvo levererar denna kåpa i dom olika färjor som man får bilen i inklusive samma färj som skid plate är ju direkt tragisk ?:-/
Då det är eget beställnings nummer på denna tack kåpa før skid plate så trodde jag at den också hadde samma färg. Gett om jag ble førvånad ock besviken när jag såg den kåpa.
Mycket upphetsning om dragkrok är fult eller inte. Men kroken har ju en funktion i alla fall....

Något som verkligen är mega-fult är ju "Skid-Platen", vafan, varför skruvar man fast en platta under bilen som normalt sitter under terängbilar för att man ska kuna hasa fram på underedet äver stenar och stubbar i skogen ?????

Till på köpet är den i supertunn känslig plast och tål nada.... prova att glida på era Skid-Plates över några rejäla stubbar och stenar ska ni se hur veka de är.
Svaret är design VolvoB20 Och design säljer, så enkelt är det!
Hur många produkter finns det inte ute i handeln som bara uppfyller just design-kriteriet men som är fullständigt värdelöst i fråga om hålbarhet och användarvänlighet!?
Variosboy skrev:Svaret är design VolvoB20 Och design säljer, så enkelt är det!
Hur många produkter finns det inte ute i handeln som bara uppfyller just design-kriteriet men som är fullständigt värdelöst i fråga om hålbarhet och användarvänlighet!?
Det märkliga i sammanhanget är väl fr.a. det handlar om ett terrängtillbehör till ett sportpaket.
Det är väl inge ovanligt att man tar ett attribut från en "grov-användnings-produkt" och ger en annan, enklare produkt, samma utseende för att folk gillar utseendet av "robust" även om dom inte använder prylarna på det sättet!?
Svaret här är att en avtagbar dragkrok är tänkt att kombinera både design och funktion och där misslyckas Volvo. Ser man dragkrok enbart för funktionens skull så köper man en fast dragkrok, men tillhör man typen som vill ha funktionen utan att bilen blir ful baktill då kan man inte köpa en dragkrok på Volvo eftersom den avtagbara ser ut som den gör.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]