Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Steff 99 skrev:Om en bil förbrukar mer än vad tillverkaren uppger är nog något vi får acceptera.
99% beror på körsätt och utrustning, men största delen är föraren.
Även om en tidigare bil körts samma sträcka så är det fortfarande körsättet som avgör om den ena eller den andra förbrukar mer eller mindre.
Eftersom denna fråga är upp ganska ofta här i forumet , kan jag konstatera att mitt körsätt inte är det mest ekonomiska om jag ser vad samma bilmodell och motor kan förbruka enligt andra ägare.
SÅ flertalet som har hög förbrukning får nog bita i det sura äpplet o konstatera det är inte fel på bilen, utan att det är "Jag" som kör "denna" bilen på ett oekonomiskt sätt.
Givetvis har du rätt i att körsättet har stor inverkan på förbrukningen, inget snack om saken. Men om man har bemödat sig med att följa Volvos egna råd om Eco-driving och fortfarande ligger på en förbrukning som är 30-40% över siffrorna de anger i säljmaterialet så måste det väl ändå vara något fel va? I det läget ska man kunna kräva att Volvo visar att det är MÖJLIGT att köra min bil så att det i alla fall ligger i samma härad som säljsiffrorna.

Jag skall lämna in min bil på 1-årsservice på fredag och ska då ta upp problemet igen. När jag påtalade problemet per telefon häromdagen höll de med om att förbrukningen lät väl hög. De kommer börja med att kolla i sitt system om det finns någon nyare programvara för motorstyrsystemet. Om de uppdaterar mjukvaran och förbrukningen fortfarande ligger på en orimligt hög nivå har de lovat att ta in bilen för en undersökning. De kör då bilen 10 mil (vet inte om det är på väg eller i rigg) och mäter sen den faktiska förbrukningen. För att få siffror som är fullt jämförbara med säljmaterialet borde de köra bilen i rigg enligt EU-cyklerna. Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.

Jag återkommer när jag har mer info i ämnet.
av grålle1
Kört snart 700 mil nu och här är mina resultat:
"Normalförbrukning" med 18 sommardäck = 7,6
"Normalförbrukning" med 16" dubbdäck = 7,3
Baserat på samma lugna körstil med kanske 80% 90-väg, och sen 10% 70-väg och 10% stadskörning.

Min "lägsta notering" är 5,8 och då uteslutande 70-landsväg .
av perhall
ulf_gbg skrev:
Steff 99 skrev:Om en bil förbrukar mer än vad tillverkaren uppger är nog något vi får acceptera.
99% beror på körsätt och utrustning, men största delen är föraren.
Även om en tidigare bil körts samma sträcka så är det fortfarande körsättet som avgör om den ena eller den andra förbrukar mer eller mindre.
Eftersom denna fråga är upp ganska ofta här i forumet , kan jag konstatera att mitt körsätt inte är det mest ekonomiska om jag ser vad samma bilmodell och motor kan förbruka enligt andra ägare.
SÅ flertalet som har hög förbrukning får nog bita i det sura äpplet o konstatera det är inte fel på bilen, utan att det är "Jag" som kör "denna" bilen på ett oekonomiskt sätt.
Givetvis har du rätt i att körsättet har stor inverkan på förbrukningen, inget snack om saken. Men om man har bemödat sig med att följa Volvos egna råd om Eco-driving och fortfarande ligger på en förbrukning som är 30-40% över siffrorna de anger i säljmaterialet så måste det väl ändå vara något fel va? I det läget ska man kunna kräva att Volvo visar att det är MÖJLIGT att köra min bil så att det i alla fall ligger i samma härad som säljsiffrorna.

Jag skall lämna in min bil på 1-årsservice på fredag och ska då ta upp problemet igen. När jag påtalade problemet per telefon häromdagen höll de med om att förbrukningen lät väl hög. De kommer börja med att kolla i sitt system om det finns någon nyare programvara för motorstyrsystemet. Om de uppdaterar mjukvaran och förbrukningen fortfarande ligger på en orimligt hög nivå har de lovat att ta in bilen för en undersökning. De kör då bilen 10 mil (vet inte om det är på väg eller i rigg) och mäter sen den faktiska förbrukningen. För att få siffror som är fullt jämförbara med säljmaterialet borde de köra bilen i rigg enligt EU-cyklerna. Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.

Jag återkommer när jag har mer info i ämnet.
Det var verkligen ovanligt generöst, jag har inte hört om någon tidigare som fått det så utförligt testat.../PH
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Jag hade in bilen på 1-års basservice och förde då återigen den, i mitt tycke, höga bensinförbrukningen på tal. Teknikern höll med mig om att förbrukningen lät lite hög, men hävdade att bilen behöver rulla ytterligare 1000 mil förrän förbrukningen stabiliserar sig. Vidare menade han att för att komma i närheten av de 5,3 liter/100 km som anges som förbrukning på landsväg så får man inte ligga 1 km över 70 km/h, vilket jag måste erkänna att jag sällan gör. När jag körde hem till mina föräldrar till jul (en sträcka på 290 km) i snäll landsvägskörning (mellan 90 och 110 km/h) så lyckades jag komma ned i 7,28 liter/ 100 km, vilket jag verkligen inte är nöjd med.
Om jag efter att ha kört 1000 mil fortfarande ligger på samma förbrukning så kommer jag kräva att de tar in bilen och gör en grundlig koll. Nu borde det finnas såpass många bilar med T3-motorer att de har lite statistik att gå på vid jämförelse.
av perhall
Det låter högt. Vi har en S60 T3 MY12 och den ligger på 6,0 på datorn om man kör lugnt, landsväg kring 90-100. Sen visar den några cl för lite, men ändå! 7,28 låter inte bra vid snålkörning, det är samma siffra som jag har i min T4R V70 med 245-däck när jag är ute på långkörningar på sommaren i Sverige med varierat 70-80-90-100-110-120+stad +15-20 km/h med 4 pers o full packning...mätt vid pump, alltså./PH
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: borttagen citering
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:Intressant att dubbla effekten, AWD, automat, 2020kg i tjänstevikt, SUV luftmotsåtnd inte ökar på förbrukingen mer än ~3dl/mil. När jag nu jämför dessa siffrorna i tråden med min XC60.
apersson850 skrev:Dubbla möjliga effektuttaget från motorn innebär ju inte att det behövs dubbla effekten för att flytta bilen i samma fart. De flesta personbilar hamnar inom spannet 20-30 hk som behövs för att hålla bilen rullande i 100 km/h.

Vid jämn hastighet 100 km/h åtgår det ca 27 hk drivhjulseffekt för V60 T3 och 34,5 hk drivhjulseffekt för XC60 T6. Det blir ungefär 28% effektskillnad. Så det skiljer en del i effektåtgång på en SUV och det innebär en skillnad i bränsleförbrukning också.

Se beräkning här:
Spoiler »
av waspman
Hmm...tycker min också är rätt så törstigt...snittet ligger runt 0,78 och jag kör mest på 70, 80, 90 och 100 väg, dock förekommer givetvis lite stadskörning också. Men jag tycker att det är för mycket, den borde vara snålare...
Jag vill inte vara sån, men jag körde 26 mil motorväg/landsväg och lite stadskörning - mycket 50-60-80-100, med min V60 T6 awd aut R-design Polestar (329hk, 18" friktion) och slutade på 0,83l/mil verklig förbrukning. Då bör jag vara väldigt nöjd med det! :wink:

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]