- sön 11 dec 2011, 23:40
Jag skall lämna in min bil på 1-årsservice på fredag och ska då ta upp problemet igen. När jag påtalade problemet per telefon häromdagen höll de med om att förbrukningen lät väl hög. De kommer börja med att kolla i sitt system om det finns någon nyare programvara för motorstyrsystemet. Om de uppdaterar mjukvaran och förbrukningen fortfarande ligger på en orimligt hög nivå har de lovat att ta in bilen för en undersökning. De kör då bilen 10 mil (vet inte om det är på väg eller i rigg) och mäter sen den faktiska förbrukningen. För att få siffror som är fullt jämförbara med säljmaterialet borde de köra bilen i rigg enligt EU-cyklerna. Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.
Jag återkommer när jag har mer info i ämnet.
Steff 99 skrev:Om en bil förbrukar mer än vad tillverkaren uppger är nog något vi får acceptera.Givetvis har du rätt i att körsättet har stor inverkan på förbrukningen, inget snack om saken. Men om man har bemödat sig med att följa Volvos egna råd om Eco-driving och fortfarande ligger på en förbrukning som är 30-40% över siffrorna de anger i säljmaterialet så måste det väl ändå vara något fel va? I det läget ska man kunna kräva att Volvo visar att det är MÖJLIGT att köra min bil så att det i alla fall ligger i samma härad som säljsiffrorna.
99% beror på körsätt och utrustning, men största delen är föraren.
Även om en tidigare bil körts samma sträcka så är det fortfarande körsättet som avgör om den ena eller den andra förbrukar mer eller mindre.
Eftersom denna fråga är upp ganska ofta här i forumet , kan jag konstatera att mitt körsätt inte är det mest ekonomiska om jag ser vad samma bilmodell och motor kan förbruka enligt andra ägare.
SÅ flertalet som har hög förbrukning får nog bita i det sura äpplet o konstatera det är inte fel på bilen, utan att det är "Jag" som kör "denna" bilen på ett oekonomiskt sätt.
Jag skall lämna in min bil på 1-årsservice på fredag och ska då ta upp problemet igen. När jag påtalade problemet per telefon häromdagen höll de med om att förbrukningen lät väl hög. De kommer börja med att kolla i sitt system om det finns någon nyare programvara för motorstyrsystemet. Om de uppdaterar mjukvaran och förbrukningen fortfarande ligger på en orimligt hög nivå har de lovat att ta in bilen för en undersökning. De kör då bilen 10 mil (vet inte om det är på väg eller i rigg) och mäter sen den faktiska förbrukningen. För att få siffror som är fullt jämförbara med säljmaterialet borde de köra bilen i rigg enligt EU-cyklerna. Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.
Jag återkommer när jag har mer info i ämnet.
MY11 Volvo S60 T3 Momentum Limited Edition
MY16 Volvo V70 D3 Momentum Classic (beställd)
MY16 Volvo V70 D3 Momentum Classic (beställd)