Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:Lite OT. Hörde nu att elektronikbranchen varnar för varubrist om någon månad.
Inte alls OT, i allra högsta grad relevant för tråden... frågan är bara vilka komponenter och hur påverkan blir för Volvo.

Jajon, i ditt fall är det nog mer troligt att den rådande efterfrågan på XC60 gjort att den hamnar på andra sidan modellskarven (bara en fördel skulle jag tycka), tror inte handlarna fått någon information om ändrade planer pga Japan ännu.... är nog fortfarande full fart på analysarbetet internt Volvo.
jajon skrev:Har en XC60 på beställning och har iaf fått veta att det blir en tidig MY12 och inte en MY11. Dvs produktion i början av juni. Har tidigare fått besked i mitten av maj. Oklart om detta beror på Japan eller att jag hamnade i skarven mellan modellåren bara.

Jasså vad har du för planerad leverans?? Min står det prelimenär leverans v23. Hade gärna fått en my 12:)))
mojja skrev:
jajon skrev:Har en XC60 på beställning och har iaf fått veta att det blir en tidig MY12 och inte en MY11. Dvs produktion i början av juni. Har tidigare fått besked i mitten av maj. Oklart om detta beror på Japan eller att jag hamnade i skarven mellan modellåren bara.

Jasså vad har du för planerad leverans?? Min står det prelimenär leverans v23. Hade gärna fått en my 12:)))
Nån som beställt en D5'a utav er?
McDonald skrev:
mojja skrev:

Nån som beställt en D5'a utav er?
X3 awd exakt Samma motor och allt som d5 men annan programvara till motorn som stryper effekten till 163 hk
mojja skrev: Jasså vad har du för planerad leverans?? Min står det prelimenär leverans v23. Hade gärna fått en my 12:)))
Prel sista veckan i maj/första i juni.
McDonald skrev:Nån som beställt en D5'a utav er?
Nope, D3. Jag vet inte hur sent i produktionsförloppet som en D5'a trimmas ner till D3 och om det därför är olika leveranstider på D3 AWD/D5.

/ j
Angående förseningar, så är det framförallt den automatiska lådan, som tydligen tillverkas i Japan (helt eller delvis) som kan komma att sätta käppar i hjulet för Volvo. Enligt info har de lådor för att täcka 1,5-2v behov.
Aisin-Warner som tillverkar automatlådorna och Alpine som tillverkar delar av audiosystemen till många bilar är väl dem man spontant kommer att tänka på, men det finns mycket fler grejor givetvis.

/Thomas
Nu börjar effekterna synas efter problemen i japan, några bilfabriker i Tyskland stänger några dagar redan denna vecka och även i USA så är det någon GM plant som drar ned på takten.
Volvo säger att man kör denna vecka, sedan är det osäkert hur man kan sköta produktionen.
Tydligen är det inte bara elektronikleveranser utan även växellådor är drabbade.
Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]