Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pakpak
viktore skrev:
XC90_Executive skrev:
En V60 D5 awd Polestar utan stypning lär fixa 250.
Det tvivlar jag starkt på. Plockar du bort fyrhjulsdriften och automatlådan så kanske.
är det svårt att få bort den? skulle bara vara en knappl..:-), skall till italien om 1 månad, så jag kan testa, jag har ingen automat, och ingen awd..kanske därför den känns seg i lägre hastigheter?

jag pratar inte om max-hastighet heller, jag har redan fått upp den i 200, det gick rätt enkelt, jag pratar 0-100, ungefär..:-), jag saknar "toppen" som 2.5 t hade, d5 har ingen topp, den drar jämt rakt av (rätt så tydligt när man läser nm kurvor på polestars sida)..jag läste också, att 2.5 t 4 år gammal, har 7.4 sec 0-100, precis samma som en v60 d5 polestar skall ha..så så mycket sämre bör inte en 2.5 t vara. men det som är skönt det är inget "torque" steering alls på samma nivå i d5 som det var i den där gammla volvon..den var helt hopplös att köra runt med, jag trodde att jag skulle sakna awd som f-n på denna, men det känns faktiskt rätt ok, de har lyckats få ner det i backen mycket bättre än den gammla.

jag jämför självklart inte med porsche, men det var ändå det steget jag tog, så det ligger väll i bakhuvudet..utan det är med 2.5 t.

Jag tror det beror på att jag inte är van vid diesel, känns som ett "längre" drag, men inte lika toppat som en bensin.

btw, är en d5 momentbegränsad i lägre hastigheter, eller är det skitsnack?

Sen, hur f-n skall man köra en diesel? ligga mellan 1700 och 3000 rpm? jag är ju van att varva mycket mer, men enligt dessa kurvor så skall jag alltså växla upp vid ca 3000 rpm, om nästa växle då går in på 1700 rpm? det är nog det jag har svårt med, jag varvar på som vanligt..sen känns det nästan som den drar bättre om jag inte ger full gas...80% är "lagom"., känns som om det tar 1-2 sec innan turbo "laddar på" också, men så kanske det skall vara..

edit, växelspaken känns förbannat lång och långa slag, man borde kunna köpa en kortare...då borde det ju bli lite bättre kännsla..skall ta fram vinkel-slipen och korta av den 5 cm..:-)

edit igen..menade att det inte är hållbart att ligga i 150 - 200 kmh med tanke på 'polisen", över 100 ungefär så känns det som om den vaknar, men 120 är ju max i sverige..:-(, klart att man kan ligga i 200 med den utan prob.
Senast redigerad av 2 pakpak, redigerad totalt 0 gång.
av pakpak
XC90_Executive skrev:T.o.m med min tunga XC60 D5 awd polestar (225/460) aut är det inga problem att ligga och köra i 200km/h på autobahn. Går dessutom ganska snabbt upp dit! Dock strypt, så den gör inte mer än ca 205-210 på mätaren.

Tar man t.ex en S60/V60 T6 awd så går den ganska raskt upp till strypningen vid 250km/h.
är en xc 60 strypt vid lägre hastigheter än v60? stog att v60 max var 230? så den är alltså strypt vid 230? (dvs ca 240 på mätaren?) även med polestar?
av Steff 99
Det är väl olika utväxling på en V60 vs XC60 därför är det olika toppfart, men Volvo har alltid haft en förkärlek till att begränsa toppfarten.
av Amli
Med tanke på att XC60 även är ett högbygge känns det logiskt om toppfarten är strypt vid lägre hastigheter än V60 då den inte lär vara lika högfartsstabil.
Användarvisningsbild
av kave
Min XC70 som iofs har manuell låda men med gamla D5 klarar 225km/h i verklig fart. Det tar lååång tid att komma upp i den hastigheten :)
Lägg gärna till bränslevärmaren till T6 också i kalkylen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
pakpak skrev:
Sen, hur f-n skall man köra en diesel? ligga mellan 1700 och 3000 rpm? jag är ju van att varva mycket mer, men enligt dessa kurvor så skall jag alltså växla upp vid ca 3000 rpm, om nästa växle då går in på 1700 rpm? det är nog det jag har svårt med, jag varvar på som vanligt..sen känns det nästan som den drar bättre om jag inte ger full gas...80% är "lagom"., känns som om det tar 1-2 sec innan turbo "laddar på" också, men så kanske det skall vara..
Det är av ovan nämnda anledning som automat passar bättre på diesel vid aktiv körning - för de flesta. Bensinskallar som gått över till diesel men valt manuell låda upplever växlandet som yxigt, om man skall behålla bensinmotor-beteendet vid acceleration. En automat väljer hela tiden det "starka" registret vid all typ av körning, med och utan lock-up.
av viktore
För att få max acceleration gäller samma sak med diesel som med bensinare, även om dieslarna generellt sett tappar effekt på toppen. Upp till varvstopp på varje växel, även om effektkurvan vänder neråt innan så är accelerationen ändå bättre än om man växlat.
Betänk också att D5 ändå är en ganska varvvillig diesel, varvstopp vid 5200 och effektkurvan sjunker inte som en sten efter 4000rpm som på många andra dieslar.
av mojja
Jag kör ju 10 ggr hellre en d5a än en t5an med t6an i bilden så är ju valet som sagt självklart. T6 alla dagar i veckan om driftsekonomin inte spelar någon roll.

Det jag gillar med en disel är att man kan marcha 150-180 km/h och ändå ligga en bra bit under litern milen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]