viktore skrev:XC90_Executive skrev:
En V60 D5 awd Polestar utan stypning lär fixa 250.
Det tvivlar jag starkt på. Plockar du bort fyrhjulsdriften och automatlådan så kanske.
är det svårt att få bort den? skulle bara vara en knappl..

, skall till italien om 1 månad, så jag kan testa, jag har ingen automat, och ingen awd..kanske därför den känns seg i lägre hastigheter?
jag pratar inte om max-hastighet heller, jag har redan fått upp den i 200, det gick rätt enkelt, jag pratar 0-100, ungefär..

, jag saknar "toppen" som 2.5 t hade, d5 har ingen topp, den drar jämt rakt av (rätt så tydligt när man läser nm kurvor på polestars sida)..jag läste också, att 2.5 t 4 år gammal, har 7.4 sec 0-100, precis samma som en v60 d5 polestar skall ha..så så mycket sämre bör inte en 2.5 t vara. men det som är skönt det är inget "torque" steering alls på samma nivå i d5 som det var i den där gammla volvon..den var helt hopplös att köra runt med, jag trodde att jag skulle sakna awd som f-n på denna, men det känns faktiskt rätt ok, de har lyckats få ner det i backen mycket bättre än den gammla.
jag jämför självklart inte med porsche, men det var ändå det steget jag tog, så det ligger väll i bakhuvudet..utan det är med 2.5 t.
Jag tror det beror på att jag inte är van vid diesel, känns som ett "längre" drag, men inte lika toppat som en bensin.
btw, är en d5 momentbegränsad i lägre hastigheter, eller är det skitsnack?
Sen, hur f-n skall man köra en diesel? ligga mellan 1700 och 3000 rpm? jag är ju van att varva mycket mer, men enligt dessa kurvor så skall jag alltså växla upp vid ca 3000 rpm, om nästa växle då går in på 1700 rpm? det är nog det jag har svårt med, jag varvar på som vanligt..sen känns det nästan som den drar bättre om jag inte ger full gas...80% är "lagom"., känns som om det tar 1-2 sec innan turbo "laddar på" också, men så kanske det skall vara..
edit, växelspaken känns förbannat lång och långa slag, man borde kunna köpa en kortare...då borde det ju bli lite bättre kännsla..skall ta fram vinkel-slipen och korta av den 5 cm..
edit igen..menade att det inte är hållbart att ligga i 150 - 200 kmh med tanke på 'polisen", över 100 ungefär så känns det som om den vaknar, men 120 är ju max i sverige..

, klart att man kan ligga i 200 med den utan prob.