Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov70n
perhall skrev:
volvov70n skrev:
perhall skrev: Gällande T4 som ju är en ny motor och R-Design för 277900 har jag svårt att tro att det inte är förmånligt jämfört med priserna för MY12. Blir det en större extern facelift ser ju inte heller de för facelift med R-Design lika gamla ut (R-Design kom ju för 1,5 år sen ca). 2,5FT är visserligen en gammal motor men med tanke på hur mycket V70 man får för 300 000 och hur "lite" V60 man får för de pengarna så är det nog inte självklart att V60 håller värdet så mycket bättre. V70 är trots allt en praktisk bil som nu säljs för Passat/Citr C5-priser.../PH
Som Volvo anställd har jag ytterliggare 22000 kr i rabbat så det är helt klart ett mycket bra pris, men om man inte är tvungen att ha V70s utrymme så känns en V60 mycket modernare och sportigare. Sen kan man undra om Volvo har fel pris på sina bilar när dem har kampanj på en ny modell som V60 och om det blir ordinarie pris på v70 MY12 eller om det blir kampanj nästan direkt på den också. XC60 verkar vara den enda bil som går enligt Volvos förväntningar för den är det aldrig/sällan kampanjer på för oss Volvo anställda. För övrigt så är det ungefär samma pris på V60 R-design som v70 T4 R-design, samma drivlina så hur menar du hur "lite" V60 man får för pengarna.
Jag håller med om allt du skriver om erbjudanden, efterfrågan och priser. Fick för mig att V70T4R-design är billigare än motsvarande V60... även med kampanjrabatter (tänk 259900 för T3 Momentum kampanj V60 + 30 för R-design + 15 för T4...). Håller helt med om att V60 både är och känns modernare och roligare. Men jag behöver V70:ns bagage, "tyvärr". Normalt är ju en större bil dyrare men nu har det blivit tvärtom - visst är V60 ny modell (om än samma bottenplatta), det har aldrig hänt att en ny modell BMW 325i är dyrare än en 525i. Däremot händer det ofta att 325i är dyrare än 525i som begagnad så troligen har Collin fel när han tror att V60 får dåligt andrahandsvärde...
PH
V60 T3 R-design är 2500 kr dyrare för mig som volvoanställd än en V70 T4 R design. Om jag väljer en V60 T4 R-design så är den 35200 kr dyrare eftersom det inte är någon kampanj på den. Det jag menade med föregående inlägg är att V60 T3 R-design och V70 T4 R-design har likvärdigt pris ,"samma drivlina"och likvärdig prestanda.Dock inte samma turbo boost :)
av Lazy
Hyrde en V60T3 tre dagar och måste säga att min D3 är betydligt trevligare att köra, segare motor och drog mer soppa.
av menbj0
Ynot skrev:Hyrde en V60T3 tre dagar och måste säga att min D3 är betydligt trevligare att köra, segare motor och drog mer soppa.
Om man gillar att mysköra på låga varv är D3 härlig. Men D3 fullständigt dör efter 3000 o den manuella lådan är seg och långslagig. Passar inte 60ans sportiga ambitioner. T3 och T4 känns helt ok o lådan är riktigt trevlig. Jag föredrar den. Och så är den ju mkt billigare.
av chaffis75
Jag har prokört både T4 och D3 får säga att jag inte alls gillade T4, tyckte den var riktig seg dock gillade jag D3 (manuell) som jag upplevde mycket pigg. Funderade inte så mycket på om man fick växla väldigt mycket för att det skulle fortsätta vara pigg men eftersom jag inte reagerade på det så kan det inte varit så illa tycker jag.

Bestämde efter denna provkörning för att köpa en D3 V60 så jag hoppas jag inte har fel :) Bilen är byggd och står på Torslanda säger min Volvo handlare så nu väntar jag bara på leveransen så snart får jag chansen att prova lite mer :)

/Fredrik
av menbj0
chaffis75 skrev:Jag har prokört både T4 och D3 får säga att jag inte alls gillade T4, tyckte den var riktig seg dock gillade jag D3 (manuell) som jag upplevde mycket pigg. Funderade inte så mycket på om man fick växla väldigt mycket för att det skulle fortsätta vara pigg men eftersom jag inte reagerade på det så kan det inte varit så illa tycker jag.

Bestämde efter denna provkörning för att köpa en D3 V60 så jag hoppas jag inte har fel :) Bilen är byggd och står på Torslanda säger min Volvo handlare så nu väntar jag bara på leveransen så snart får jag chansen att prova lite mer :)

/Fredrik
Med det valet stöttar du ju också svensk industri i Skövde + du skickar inga licens-penpengar till Ford - en trevlig bieffekt utöver att du gillar motorn! Njut av din nya bil!
av Lazy
menbj0 skrev:
Ynot skrev:Hyrde en V60T3 tre dagar och måste säga att min D3 är betydligt trevligare att köra, segare motor och drog mer soppa.
Om man gillar att mysköra på låga varv är D3 härlig. Men D3 fullständigt dör efter 3000 o den manuella lådan är seg och långslagig. Passar inte 60ans sportiga ambitioner. T3 och T4 känns helt ok o lådan är riktigt trevlig. Jag föredrar den. Och så är den ju mkt billigare.
Vet inte hur du jämför, men om du kört både D3 o T3 och upplever T3 piggare så är du nog ensam om det.
0-100
T3= 9,7
D3=9,4

Förbrukning
T3=6,7
D3=5,5

Så för mig är det självklart, D3:an mosar T3:an (även inköpspriset inräknat).
av perbo
Ynot skrev:
menbj0 skrev:
Vet inte hur du jämför, men om du kört både D3 o T3 och upplever T3 piggare så är du nog ensam om det.
0-100
T3= 9,7
D3=9,4

Förbrukning
T3=6,7
D3=5,5

Så för mig är det självklart, D3:an mosar T3:an (även inköpspriset inräknat).
Jeg fik den bedste pris på D3 i DK, men jeg ville også ha´en 5-cyl. med automat. Den er bare fantastisk! Lækker 5 cyl. sound,og så kører den 16-18 km pr. liter ved blandet kørsel :-) Min hidtil bedste bil!
av Twendor
Positiv prøvetur med V60 R-Design D3-geartronic.
Blandet kjøring og dubbfrie dekk 2 passasjerer i bilen.
Turen sluttet på 6.2 L/100 km :-)-)

Sammen kjøring en S60 R-Design T4-geartronic 11.9 l/100 km. :oops:

Bege bilene har samme pris her i landet 400900 nkr.

Twendor
av chaffis75
låter ju bra, eftersom jag köpt en sådan bil och min förhoppning är att den ska vara både snål men också hyfsat kvick i motorn.

/Fredrik
av Twendor
D3 motoren med geartronic, er så bra at de fleste som prøver kombinasjonen blir mycket forvånad :D
T3 motoren er også bra, men den har større forbruk, koster det samme i Norge som D3.
Men T3motoren støyer faktisk like mye eller mere enn Diesel D3`motoren ??:-/
Så innbitte dieselhatere må ikke kjøpe en T3/T4 for å få støysvak motor. Men heller velge D3.

Mvh Twendor
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]