Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC60D3 skrev:
Jag skickade ut lite förfrågningar på en ny bil. Skillnaden mellan den dyraste offerten och den billigaste var 3%. Sedan kan ju var och en räkna ut mellan tummen och pekfingret vad detta innebär på en bil för 400k.

Så hela rabattdiskussionen är ganska ointressant. Det hela handlar ju egentligen bara om huruvida man tycker att det pris man får betala är rimligt eller inte. Jag vet i varje fall var jag inte ska/ska köpa min bil.
Du har rätt när det gäller att man måste avgöra om det pris man fått är rimligt eller inte, men så är det även om man inte har rabatt.
Att det bara skulle skilja 3% mellan dina offerter, det kanske säger mer om hur du är som förhandlare än möjligheten att få ett bra pris.
Jag ser bra genom att läsa kommentarer här på forumet att det kan skifta väldigt på olika procentsatser, prislistorna skiljer ca 3% mellan olika handlare.
Och procentsatsen du kan förhandla dej till kan variera på mellan ca. 7-15% ibland ännu mer, helt beroende på hur du köper bilen, vilken modell, utrustning du skall ha.
Jag tror att ju äldre och mer oattraktiv modellen är, desto mer spridning i rabatter. Det dyker upp alla möjliga synliga och dolda rabatter på en äldre modell, på en ny och lättsåld (t ex XC60 - ja, ganska ny men helt klart lättsåld) får du nog 5-8% vem du än frågar./PH
Steff 99 skrev:
XC60D3 skrev:
Att det bara skulle skilja 3% mellan dina offerter, det kanske säger mer om hur du är som förhandlare än möjligheten att få ett bra pris.
Jag ser bra genom att läsa kommentarer här på forumet att det kan skifta väldigt på olika procentsatser, prislistorna skiljer ca 3% mellan olika handlare.
Och procentsatsen du kan förhandla dej till kan variera på mellan ca. 7-15% ibland ännu mer, helt beroende på hur du köper bilen, vilken modell, utrustning du skall ha.
jag har inte förhandlat alls, ännu. Utan detta var alltså mer som en undersökning för att se hur spridningen låg. Jag har utgått från rekpriset hos volvo och jämfört med det priset som jag fått. Procentsatsen varierar ju naturligtvis med utgångspriset och därför valde jag att sätta rekpriset i proportion till försäljningspriset. Tycker nog att det ändå var något märkligt att det skiljde så mycket som 12000 kr mellan billigaste och dyraste offerten, detta på en totalt okänd kund. Naturligtvis förhandlar man vidare, men några 15% på en ny bil med flera veckors leveranstid på är jag övertygad att det inte finns. Möjligen på en lagerbil, typ XC60 MY 11 med keps, eftersom den numera är "gammal"

De flesta av oss konsumenter köper ju som bekant oftast där det är billigast, eller av de som kan leverera snabbast och eftersom de flesta av oss köper olika bilar, paket och utrustning, så blir rabattdiskussionen snedvriden.
matzen10 skrev:
XC60D3 skrev:
Får man fråga vilken handlare som du/man inte bör gynna? :roll:

M V H
---> Matz
Fråga får du gärna göra, men jag tänker inte svara ;) Detta eftersom man säkerligen efter lite påtryckningar kan få ett likvärdigt pris, även hos den dyraste. Naturligtvis vill alla sälja bilar och eftersom detta var en snabb undersökning mellan olika handlare, så tänker jag inte hänga ut någon här. Men två av dem större ÅF i Sverige har ännu inte ens bemödat sig att svara på min förfrågan ännu. Volvo i Göteborg och Bilia i Malmö. De säljer tydligen så bra att de kan ignorera potentiella kunder :-O) (finns säkert en anledning till att de inte återkommit)...
Volvo i Göteborg lär inte sälja något alls till slutkund, men däremot "Bra Bil" och "Bilia" är ÅF i Göteborgsområdet om du nu inte är Volvoanställd då är det även "Volvobil" aktuell.
Steff 99 skrev:Volvo i Göteborg lär inte sälja något alls till slutkund, men däremot "Bra Bil" och "Bilia" är ÅF i Göteborgsområdet om du nu inte är Volvoanställd då är det även "Volvobil" aktuell.

Ja, naturligtvis valde jag Bra Bil i Göteborg. Det anges tydligt i konfiguratorn på volvocars.se. Lite otydligt från min sida där.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]