Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#479871
TS får säga till om det är ok att detta kommer med i tråden, annars flyttar jag TV-testet till en ny tråd.

Reagerade mycket över prestandan, både 0-100 och 70-130. För att se skillanden mellan före och efter Polestar så filmade jag mätaren när jag gjorde kickdown från ca 65-140km/h (på ett flygfält givetvis). Helt plan väg. Ska rota upp före-filmen också. Men jag hittade efter-filmen iallafall. Vid amatörmätning genom att filma får jag ca 7,3s mellan 70-130 vid kickdown. Även om man tar med ev glädjemätare så lägger det knappast på mer än kanske 0,3s. ?:-/
av Steff 99
#479874
Är det med Polestar 225hk eller innan som du har den acc. tiden ?
Har du vad skillnaden blev före o efter Polestar oxå ?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#479875
Det är med Polestarmjukvaran. Ska leta upp den gamla filmen också och se vad det blev där. Men kan inte tänka mig att det skiljer 3 sekunder....
av Arese
#479884
Alltså; 0-100 tiden är dålig för XC60 men 70-130 km/h ligger helt i linje med övriga modeller man mätt upp. Se nedan lista:

S60R 6,0 sek
S80 V8 6,5 sek
S80 2,5FT 7,0 sek
V50 T5 Awd 7,9 sek
V70 D5 205hk 9,2 sek
XC60 D5 205hk 10,0 sek
XC60 D5 185hk 10,6 sek
V50 1,8F 11,0 sek
V70 2,0F 11,4 sek
XC90 D5 185hk 11,7 sek
XC70 2,4d(D3) Awd 12,8 sek
V70 2,0d 14,1 sek
V50 DRIVe 17,1 sek
V70 DRIVe 18,3 sek

Av någon anledning var den bara seg i starten i övrigt så är ju testdata i paritet med vikt/effektförhållandena bilarna imellan. XC60 - 10kg/hk, X3 - 10,3 kg/hk, Q5 12 kg/hk.

Mvh
Arese
av Steff 99
#479989
Men det verkar som om XC60 tjänar mer på sina extra hästar än V70...!
Min känsla har varit så, men jag trodde att det också var lite "synvilla" eftersom man sitter högre, för jag har tyckt att XC60 D5 var vassare vid omkörningar än V70 D5 båda med Polestar.
av bilgalen
#479996
bjornw skrev:Och en där X5/X6 imponerar:
Man kan bevisa vad man vill med "tillrättalagda test" som i exemplena ovan. Den första filmen med jämförelsen mellan Q5/X3 är vad jag läst ett Bmw event.

Här är förövrigt ett Top Gear test som visar hur "bra" en Bmw X6 är på riktigt :)

http://www.youtube.com/watch?v=f8-NNEK1kGo
Användarvisningsbild
av bjornw
#480038
bilgalen skrev:Man kan bevisa vad man vill med "tillrättalagda test" som i exemplena ovan. Den första filmen med jämförelsen mellan Q5/X3 är vad jag läst ett Bmw event.
Visst är det ett BMW event och det utnyttjar en känd svaghet i torsen, men trots det finns den där. Finns fler filmer som inte är gjorda av BMW som visar samma sak. Audi håller på (lite i tysthet) att lämna torsen och gå över till en elektroniskt styrd våtskivekoppling, precis samma teknik som BMW har. Haldex är förövrigt hydrauliskt styd och därför inte riktigt lika snabb i reaktionerna men billigare att tillverka och kräver mindre anpassningar av bilen i övrigt.
bilgalen skrev:Här är förövrigt ett Top Gear test som visar hur "bra" en Bmw X6 är på riktigt :)
http://www.youtube.com/watch?v=f8-NNEK1kGo
Clarksson gör bra TV men hans tester är sällan speciellt vetenskapliga... tittar man noga på filmen ser man ALLA fyra hjulen driver samtidigt, både i gräset och på snön. Det sitter nog i däckvalet just i de försöken och det illustrerar en annan sak, dvs att det är många parametrar som avgör hur bra man tar sig fram, 4wd systemt är bara en av dem.
av Arese
#480041
XC90_Executive skrev:Jag har hittat filmen innan Polestar nu också.

Kickdown 70-130
205hk/420Nm - 9,6s
225hk/460Nm - 7,3s

Det är stor skillnad det! :-)-)
Om detta håller för en oberoende kritisk granskning är det extremt imponerande!

En sänkning av tiden med 25 % indikerar ju en effekt om säkert minst 260-270 hästar i en Polestaroptimerad D5. Som jämförelse kan jag nämna att TV klockat Merc GLK 320 CDI, som konceptuellt påminner om XC60, med 224hk/500Nm på 9,1 sek 70-130 km/h.

Ska bli mycket spännande att läsa nästa nummer av TV där de ska testa V60 D5 Polestar mot BMW 330d. Har Volvon 270 häst lär den köra skiten ur BMW:n!
av bilgalen
#480058
bjornw skrev:Det sitter nog i däckvalet just i de försöken och det illustrerar en annan sak, dvs att det är många parametrar som avgör hur bra man tar sig fram, 4wd systemt är bara en av dem.
Det var det som var min poäng. Spelar ju ingen roll hur vi jämför teoretiska "nackdelar" med det ena eller andra 4wd systemet när dessa SUV:ar ändå inte klarar terräng (oftast pga fel däck).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.

VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]