Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Nu tillhör ju inte jag dem som är särskilt intresserad av rattlås-racing rakt fram eller som släpar ut min IPhone, videokamera och moraklocka i bilen för att mäta 0-100. Att tro att en S60 T6 hänger med en 335i är nog rent önsketänkande från de mest inbitna entusiasterna. Det räcker ju att köra bilarna för att märka skillnaden.

Kan dock hålla med de som upplever att trean börjar kännas lite gammal i vissa detaljer. Har själv kört olika treor sedan -05. Jag blir dock ständigt besviken när jag provar konkurrentbilar och inser att de avseende förarfokusering och körglädje inte har något alls att hämta mot trean. Blev riktigt besviken när C-klass kom, så också nya A4. S60 hade jag vissa förhoppningar till men förstår inte riktigt för vem bilen är menad. Kanske är det som Teknikens värld skrev att bilen inte ska jämföras med Audi, BMW och Mercedes utan klassen under med övriga tyskar och japsen?

Om man som spekulant inte märker någon skillnad mellan bilarna i testet så ska man såklart tänka med plånboken och köpa Volvon. Hittills verkar det ju dock inte ha varit någon framgångsrik strategi från Volvos sida att inte vara bäst på något och bara spela på pris. Det räcker ju att titta på försäljningsvolymerna.....

Mvh
Arese
av Steff 99
Självklart är det stor skillnad på bästa bil o bästa köp och det beror väl på vad man skall ha bilen till, som familjetransportör eller att åka på bana.
Jag skulle alla dagar i veckan ta en M3 före en T6 (samma storlekssegment) som leksak...men vad är det vi diskuterar egentligen ??
Nu har jag även åkt T6 på bana och jag håller inte med om att den är struttig, den är inte alls långt efter en 3-serie med M-sättning, möjligen lite mer understyrd.
M3 är mer raceanpassad, en vanlig 335 har bättre prestanda än T6, men som en bil i vardagen så tror jag inte att många märker skillnaden.
99% av kunderna köper en mellansegment bil för att åka till o från jobbet, man köper budgetmodellen då är skillnaden minimal mellan A4, 3-serie och S60 alla har sina för o nackdelar.
av Lövet
Det är väl trots allt ett framsteg att S60 nämns i samma andetag som A4, C-klass och 3-serien numera?
av Sharkbait
supersonic skrev:Du har en poäng här, var och provsatt och klämde på både S60 och V60 nu igen och det som är en miss med dessa är att detaljkvaliteten är på många sätt förfärlig och tunn/billig i känsla, vassa plastkanter i innerhandtag, tunn bagageinramning och innertak modell billig.

Volvo har haft detta problem under många år!

Sedan tycker jag att Volvo har blivit dyrare och dyrare. Volvo är uppe i samma prisnivå som Audi och BMW men inte i närheten utav samma kvalitè.
av Steff 99
Sharkbait skrev:
supersonic skrev:Du har en poäng här, var och provsatt och klämde på både S60 och V60 nu igen och det som är en miss med dessa är att detaljkvaliteten är på många sätt förfärlig och tunn/billig i känsla, vassa plastkanter i innerhandtag, tunn bagageinramning och innertak modell billig.

Sedan tycker jag att Volvo har blivit dyrare och dyrare. Volvo är uppe i samma prisnivå som Audi och BMW men inte i närheten utav samma kvalitè.
Trodde aldrig jag skulle sitta o försvara S60 mot framför allt BMW, Audi har aldrig kvalitetsmässigt varit bättre än Volvo, vad Audi lyckats med är att få känslan av hög kvalite.
Återigen basmodellerna av Audi A4, BMW 3-serien och nu Volvo S/V60 budgetutrustade som merparten är, då är det ingen som sticker ut, men börjar man titta på prestandamodellerna, då finns det skillnader, men då pratat vi om bilar som kostar 7-800.000 och över det, men det blir som att jämföra äpplen o päron.

Sedan skulle det vara intressant om alla som pratar om kvalite kan diffiniera vad ni menar; är det känslo, drift eller utseendemässigt ??
Användarvisningsbild
av StringerBell
Steff 99 skrev:
Sharkbait skrev:

Trodde aldrig jag skulle sitta o försvara S60 mot framför allt BMW, Audi har aldrig kvalitetsmässigt varit bättre än Volvo, vad Audi lyckats med är att få känslan av hög kvalite.
Och Volvo har inte förstått att det är känslan man säljer. Det är det som är problemet med svensk ingenjörskonst. Teknik och åter teknik. Det var därför Ericsson inte sålde några mobiler förrän de samarbetade med Sony.

Jag tvivlar inte på att tyskarna inte färre fel än Volvo på besiktiningar osv, men däremot känns de bättre (i alla fall Audi och MB) bättre ihopskruvade och har det där lilla extra i finish och material. Det går inte bara tillverka bilar som startar i ur och i skur, utan också bilar som är befriade från knarr och gnek. Jag själv är lyckligt lottad även om det varit någon list som slitits ut, trilskandes fönsterhiss och någon bugg i mjukvaran.
av Sharkbait
Steff 99 skrev:
Sharkbait skrev:

Återigen basmodellerna av Audi A4, BMW 3-serien och nu Volvo S/V60 budgetutrustade som merparten är, då är det ingen som sticker ut, men börjar man titta på prestandamodellerna, då finns det skillnader, men då pratat vi om bilar som kostar 7-800.000 och över det, men det blir som att jämföra äpplen o päron.

Sedan skulle det vara intressant om alla som pratar om kvalite kan diffiniera vad ni menar; är det känslo, drift eller utseendemässigt ??
Kallar du "basmodeller" som kostar under 7-800,000kr?
Så en fullutrustad XC60, Q5 och X3 är en basmodell för att den kostar under 7-800.000kr? Nu får du väl ge dig!

Kvalitèt känslan, finsh och materialval är som väger in! Jag talar av min egna erfarenheter eftersom alla Volvo modeller som jag har ägt har nästan varit fullutrustade. Man kan inte få bättre än det från Volvos utbud. Ändå så lyckas inte Volvo att få till rätt materialval i cupèn så man känner att man har spenderat 500,000kr. Med sämre materialval så kommer det sämre kvalitèt känsla och finsh!
Användarvisningsbild
av poseidon
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev:
andreas_lofgren skrev:Problemet med S60 är väl främst att den inte är bäst på något utan halvbra på allt? Ingen riktigt bra identitet som tilltalar köparna. BMW köper man för att den är körgladast, Audi köper man för fyrhjulsdriften, Mercedes köper man för komforten. Volvo köper man för vadå?

Hela det här säkerhetstjafset med att det ska plinga precis överallt och bromsas själv - det är ingenting som lockar mig det minsta i alla fall så jag hoppas inte att det är det som Volvo tror ska locka kunderna.
För att Volvo är halvbra på allt till - ett fördelaktigt pris.
Jag vet inte om den ligger så bra till där längre. En bekant håller på och köper en 320xd Touring med 17", halvskinn, xenon, hifi, pdc fram+bak, bluetooth, och den kommer han få ge 320' för.

En V60 D3, som då inte ens är fyrhjulsdriven, kostar 342 med motsvarande utrustning. Visst, då ska man räkna bort en del rabatt på V60 också säg 9% vid företagsköp, då kostar den 310'. Skillnad 10.000 och då är den som sagt framhjulsdriven.
3-serien är väl i slutet på modellfasen så då är det ju lättare att få till rabatter. S/V60 behöver väl handlarna knappas ge något på då de säljs iaf.
av Steff 99
Sharkbait skrev:

Kallar du "basmodeller" som kostar under 7-800,000kr?
Så en fullutrustad XC60, Q5 och X3 är en basmodell för att den kostar under 7-800.000kr? Nu får du väl ge dig!

Kvalitèt känslan, finsh och materialval är som väger in! Jag talar av min egna erfarenheter eftersom alla Volvo modeller som jag har ägt har nästan varit fullutrustade. Man kan inte få bättre än det från Volvos utbud. Ändå så lyckas inte Volvo att få till rätt materialval i cupèn så man känner att man har spenderat 500,000kr. Med sämre materialval så kommer det sämre kvalitèt känsla och finsh!
Nu har jag inte skrivit så, det gäller att läsa och förstå. :wink: det är kvalite det också.
Nu är väl ändå inte XC60, Q5 eller X3 några prestandamodeller, med däremot är M3 och RS4 detta och dom kostar liiiite mer en basmodellerna med tygklädsel.

Jag ser inget premium alls i en A4 med enbart "prolinepaket" för 4500 kr eller en 318 med enbart ett "comfortpaket" det är detta jag kallar basmodeller.
Merparten som säljs av dessa är basutrustade.
av Arese
Testet vi diskuterar avsåg A4 2,0Tq, BMW 325i, MB C180 och S60 2,0T. Således inga basmodeller förutom Mercan. Jag hävdar att bilarnas karaktärer är olika även i avskalade versioner. Exvis sätter ju fram eller bakhjulsdrift en välidgt stor skillnad i hur en bil uppfattas körmässigt.

Men återigen; känner man inga skillnader mellan dessa bilarna ska man ju gå för den billigaste!

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15
Instabil styrning (XC70 -16)

Du skriver framhjulsinställning, senast jag g[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]