Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Se i min footer, där har jag länk till spritonitor där jag fyller i verklig förbrukning i samband med varje tankning.
Jag kör mycket motorväg där hastigheterna definitivt bidrar till högre förbrukning.
Så for man kommer på 70-100 km/h vägsträckor så går den billigare.

Enligt spritmonitor ligger min snittförbukning 39% högre än Volvos angivna siffror (snitt på 0,56l/mil enligt volvo, står även i reg.beviset).

XC60 D3 AWD MY12.
av Biltoken
Sportlovet är avverkat!

Var tvungen att mäta förbrukningen bara för att få skriva om det här!

Sälen tur och retur med takbox och full (!) packning, 2 vuxna 3 barn.

Resultat: 0.67l/mil (mätt vid pump)

Men hur kul är det att ligga i 100 km/h mellan Stockholm - Gävle!

Det fanns en tid då jag inte blev omkörd 1 gång mellan Sthlm - Sälen.

Enda nöjet var att se Polisinsatsen vid Uppsala - men det vägde faktiskt inte upp.

XC60 MY11 D3 FWD
av RFL
riha skrev:Se i min footer, där har jag länk till spritonitor där jag fyller i verklig förbrukning i samband med varje tankning.
Jag kör mycket motorväg där hastigheterna definitivt bidrar till högre förbrukning.

Enligt spritmonitor ligger min snittförbukning 39% högre än Volvos angivna siffror (snitt på 0,56l/mil enligt volvo, står även i reg.beviset).

XC60 D3 AWD MY12.
Manuell?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:XC60 har både hög luftmotståndskoefficient och stor frontarea.
Funderade tidigare på att byta V70N - > XC60, märkte då att motorn i XC60 får ju verkligen slita livet ur sig för att hålla 200 km/h och jobbar grymt hårt. På gamla V70N var det ju rena semestern för motorn att cruisa i 200.

Men det är klart, XC60 har ju 47% mera luftmosttånd + stora breda däck som går supertrögt, så det är klart det drar bränsle och går effekt om man vill åka fort.

Även min XC70 D5 som ju har 20 hk mer än min gamla V70N har inte en chans att hänga på den gamla V70N. De extra hästarna kan inte kompensera för det extra motståndet.
av riha
RFL skrev:
riha skrev:Se i min footer, där har jag länk till spritonitor där jag fyller i verklig förbrukning i samband med varje tankning.

XC60 D3 AWD MY12.
Manuell?
Ja.
Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

@Eliaslundstrom , Värt att kolla, men f&arin[…]

Bra info, håll oss uppdaterade!

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]