Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu gjort det mesta av servicen. Ska i helgen byta friskluft filtret och jag förstår varför t.ex Bilia tar ordentligt betalt om det ingår.....
Blir till att byta bromsklossar runt om vid hjulskiftet, annars var det inget att anmärka på. Det var några fästen till kåpan över motorn och fästen till luftfiltret som var trasiga. Beställdes igår på Volvo i Halmstad, leverans lovades till idag efter middag. Inte kom det något... :mad:
av VolvoJull3
Jag har länge funderat på att sätta dit en riktig oljesticka, kanske är bättre för dig med?
Finns på Volvo iallafall, tror jag har Artikelnummer.

VO 31375301 Rör
VO 30637865 Tätningsring
VO 31316562 Mätsticka
VO 982776 Flänsskruv

Kommer inte ihåg vart jag hittade infon, men det kan ha vart här på forumet eller något youtubeklipp. Borde var samma som till V70 men det borde Volvo veta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är detta för VEA eller den motor som jag har, den gamla 5-cyl. motorn??
VolvoJull3 skrev:VO 31375301 Rör
VO 30637865 Tätningsring
VO 31316562 Mätsticka
VO 982776 Flänsskruv
av VolvoJull3
Detta är för den 5 cylindriga.
VEA har inte någon sån där plugg/oljesticka som du drog av, vad jag vet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ok, ska till Volvo och hämta lite smågrejer. Får prata med dom då.
av VolvoJull3
Ja lika bra, kommer nog införskaffa en sådan jag med.
Användarvisningsbild
av lennarte
Håller nu på med att byta friskluftfiltret, man måste böja ner en plastflik för att ta bort säkrings boxen. Gick sådär..... Bilen var kall, stått ute i minusgrader. Det gick inte att trycka in den. Satte in kupevärmaren, körde och hämtade grejerna som kommit. Pratade om oljestickan, han sa' "vet ej om det passar, sitter bara på polisbilar". Beställde en sådan som där sitter, hämta i eftermiddag. När jag kom tillbaka hem kunde jag trycka in plastfliken. När jag druckit upp mitt the ska jag byta filtret, försöka få ut "stumpen", sätta ihop allt, nolla service lampan. Sedan kan hon komma och hämta bilen :-D :ninja:
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:När jag kom tillbaka hem kunde jag trycka in plastfliken. När jag druckit upp mitt the ska jag byta filtret, försöka få ut "stumpen", sätta ihop allt, nolla service lampan. Sedan kan hon komma och hämta bilen
Har nu bytt friskluftfiltret, borrat hål och gängat för M6 i den gamla oljestickan. Gängade i en skruv och försökte bända och knacka upp den. Den gick av igen ;-) :P fortsatte borra och gänga och satte i en skruv, fick upp en bit til :mad: :nerd: . Borrede en gång till, gängade och satte i en skruv. Nu fick jag hålla emot med en liten skruvmejsel annars snurrade stumpen med runt. Men fick gängat en gång till och satte nu en klamma av något slag på skruvenså jag kunde bända lite med en skruvmejsel (skulle gjort så från början.... :x ) och nu kom sista biten med upp. Det hade ärgat i aluminiumet ovanför o-ringen, därför gick det inte att dra den rakt upp. Nu sitter där en ny väl smord oljesticka som är lätt att dra upp och sätta i. Den gamla var ganska "murken" i plasten. Nu ska jag bara släcka servicelampan. Har batteriladdaren på, den larmade för låg batterinivå när jag provkörde den. Annars gick allt bra till slut :-D :-D
Bilden visar oljestickan. Längst till höger själva mätdelen, sedan 2 st stumpar jag fått upp en efter en. Före dom delar av handtaget och längst till vänster halva öglan att dra upp stickam med
IMG_20220307_132341.jpg
IMG_20220307_132341.jpg (2.02 MiB) Visad 819 gånger
av VolvoJull3
Bra kämpat 😃
Jag är säker att oljestickan passar, iallafall på V70 Xc70, Har sett det med egna ögon. Men inte säker på en V60 som sagt.

Själv ska jag ge mig på byte av kondensor snart som fått stenskott och läcker.
Användarvisningsbild
av lennarte
Försökte släcka "servicelampan" i går kväll, funkar inte. Får 2 st "larm", både "Service erfodras" och "Batterivivå låg". Ska prova i förmiddag igen, "Batterininå låg" borde vara borta idag, eller måste man ta bort den "manuellt" först???. Provade enligt detta igår, men det blev aldrig något "ding"
Funk skrev: tor 16 okt 2014, 08:02 Samtliga modellvarianter med digitalt instrumenthus 13-
Under hela proceduren: Rör inga pedaler.
Sätt in nyckeldosan. Tryck en snabb gång på start-knappen. Radioläge.
Håll inne OK-knappen längst ut på blinkersspaken. Håll inne start-knappen. Håll inne de båda tills den gula I-symbolen börjar blinka. Släpp då OK-knappen. Instrumentet kvitterar med ett "ding" att nollställning har utförts. Släpp start-knappen.

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Semestern börjar idag så inatt rullar[…]

Jag läste på ett engelskt Volvo-forum a[…]

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]