Så där gör min V70 -00 på vänster sida sen ett tag tillbaka och förtvivlat fort går det också!

Ser inget uppenbart fel på framvagnsinställningen. Camber är någorlunda rätt. Har kollat toe och den stod på en liten aning toe-out så jag justerade till föreskriven toe-in men snedslitandet forsätter i oförminskad takt. Caster kan jag inte kolla men såvitt jag vet så är ingen stötdämpare krökt så den borde vara rätt.. Så länge man kör rakt fram ser allt helt okej ut!
Ska byta inre styrleder, den på höger sida är märkbart glapp och jag misstänker att Ackermann-vinklarna (när man styr alltså) blir helt åt skogen i ändlägena på glappet, plus att toe kommer att variera hela tiden. En annan teori är att gummibussningarna som håller ramen under motorn mot karossen börjar bli såpass dåliga att hela ramen har halkat på sniskan och påverkar caster och ackerman? Ska byta dem också.
Edit: Caster och KPI kollade helt ovetenskapligt (på stötdämparens utsida) med vattenpass och gradskiva, de är lika inom en halv grad på hö och vänster sida. Det måste vara Ackermann som är boven i dramat men varför??

Höger inre styrled är faktiskt rätt sladdrig, en ny kommer förhoppningsvis på plats i morgon bitti
Ju mer jag tänker på det, kombinationen av caster och kpi borde göra att styrledsglappet på höger sidan växlar över från (injusterad) toe-in till mycket mer toe-out någonstans vid halvt vänster rattutslag och då kommer vänster hjul att börja skrubba insidan mot asfalten medan höger hjul får mer last på sig och ligger an ordentligt mot marken.. Jag återkommer med testresultat!

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar