Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roccosifredrik
Nu har jag bokat tid på tisdag hos BSR i stockholm.

Jag frågade vad som händer med växellådan och tillhörande mjukvara då Polestar tydligen även skall optimera växellådan. Det är enorm skillnad mellan vanliga och sportläget. Minns ej hur skillnaden var original.
Bilen känns helt plötsligt bakhjulsdriven och vill väldigt gärna slänga ut rumpan med sportläget i.

BSR mjukvaran skall enligt dem per telefon inte påverka växellådan och växling, mer än att det finns momentbegräsning mellan växlingar.

Kanske har man extra nytta av att både ha Polestar och BSR då i alla fall :D
av AdrianH
Kan passa på att fråga!

Är det någon som har testat "diesel krafts" trimsats till xc60n gamla d5a?
275hk och 536nm
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:Hur är klippet 150-200? Min XC60 drar ganska våldsamt där vilket är trevligt, jag tycker de flesta dieslar verkar krokna i de hastigheterna.
Beror väl på effekten. Brorsans 360 hk allrad diesel går bra 200-250.

Made in Germany!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:
MartinS skrev:Hur är klippet 150-200? Min XC60 drar ganska våldsamt där vilket är trevligt, jag tycker de flesta dieslar verkar krokna i de hastigheterna.
Beror väl på effekten. Brorsans 360 hk allrad diesel går bra 200-250.

Made in Germany!

Sent from my iPhone using Tapatalk
och var effekten levereras i registret, det handlar ju om utväxling också.
av Cedrix
Är ju stor skillnad på vilken motor man har original.
Jag har en XC70 2,4d med 163hk 420Nm original, jag känner stor skillnad med BSR steg1 (245hk 520Nm) trimningen jag har. I en D5:a med 200+ original skulle det vara tveksamt om man märker någon större skillnad.

Men visst slits grejorna mer, drar en hel del husvagn och med trimmet har bilen börjat slira på kopplingen om man växlar lite för "sportigt", med original går det bra.
av Cedrix
joysam skrev:
Och jag som brukar växla kring 1900 rpm...

För mig skulle en optimering som ger tydlig effekt först från 2500 rpm vara ganska meningslös.

Vilken förändring märks vid 1500-2000 rpm?
Om du alltid växlar vid 1900 rpm förstår jag inte varför du funderar på att trimma bilen?
Kan ju börja med att varva den lite mer så får du mera effekt....
är vid 3000-4500 rpm man verkligen känner skillnad
av Lövet
AdrianH skrev:Kan passa på att fråga!

Är det någon som har testat "diesel krafts" trimsats till xc60n gamla d5a?
275hk och 536nm
Dieselkrafts boxar är bonntrim. Slängs lämpligen i närmsta soptunna. Förstör partikelfilter, gör att färddatorn visar fel samt kan inte kontrollera momentbegränsningar.

Välj BSR, RICA eller Polestar istället. Riktiga omprogrammeringar av bilens eget styrsystem och inte en box som lurar bilen att tro att bränslestrycket är för lågt (det är det enda Dieselkraft och KCRs boxar gör).
av TheKG
Någon som gått från Bsr steg 1 till Bsr steg 1+ ? Tittar man på effektdiagramet på deras sida så ser de ut å bli skillnad.

Har funderingar på att göra de då de inte kostar så mycke.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]