Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
Schmoyoho skrev:
intruder1400 skrev:Men det får du väl över allt !
Kör du in en motor rätt så plockar du 50,000- 100,000 mil lätt
Man hör ofta motor ras efter 20,000-30,000 mil som jag kan bara härleda till fel inkörning
Och faktorer som hur bilen kördes under de där övriga 101-29999 milen spelar ingen roll menar du? Typ om oljebyten skötts? Kör man på volvos rekommenderade 3000 mil per oljebyte och parar det med annan ogynnsam körning så ligger man nog närmare till hands att förkorta livslängden om man körde in motorn rätt.
Nu var det väl inkörning det var frågan om ! Service är ju hela kärnan för bilen !
Jag är i åkeri branschen där har märker en lätt vilka som är plågade från början !
Hög oljeförbrukning är inte ovanligt med en plågad motor redan vid 30,000 mil medans rätt ligger över 80,000 mil !
En av mina gamla bilar skrotades vid 189,000 mil vilket jag gissar på rätt inkörning o service givetvis
Användarvisningsbild
av Derank
Det fins ingenting som heter inkörning på en modern motor, det är samma nys som de som fortfarande tror
att de måste låta turbon kylas av innan de kan slå av motorn. Men jag tror att det är meningslöst att diskutera den frågan för om 20 år kommer det fortfarande finnas de som tror att de måste tömma batterierna helt innan de kan ladda dom på elbilen, annars förkortas livstiden men 2 promille.........eller så.......................
av intruder1400
Derank skrev:Det fins ingenting som heter inkörning på en modern motor, det är samma nys som de som fortfarande tror
att de måste låta turbon kylas av innan de kan slå av motorn. Men jag tror att det är meningslöst att diskutera den frågan för om 20 år kommer det fortfarande finnas de som tror att de måste tömma batterierna helt innan de kan ladda dom på elbilen, annars förkortas livstiden men 2 promille.........eller så.......................
Skojar du eller ?
Har du tittat på en turbo efter en hård körning ?
Alla turbon har inte efterkylning men upp till var o en hur man behandlar sitt fordon
Användarvisningsbild
av Ted68
Fast enligt instruktionsboken så ska man inte köra med tungt släp dom första 100 milen, så lite inkörning kanske är bra ändå :-)-)
Användarvisningsbild
av Derank
intruder1400 skrev:
Derank skrev:Det fins ingenting som heter inkörning på en modern motor, det är samma nys som de som fortfarande tror
Skojar du eller ?
Alla turbon har inte efterkylning men upp till var o en hur man behandlar sitt fordon
Nä. Jag skojar inte, fins inget som heter efterkylning på en modern bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev:Nä. Jag skojar inte, fins inget som heter efterkylning på en modern bil.

Självklart finns det de.....

Efter en fullgasrepa ligger avgastemepen på +1000 grader och det gör också avgasturbinen.

Slår du av direkt börjar kapplöpningen mellan värmen som följer axeln in från turbinen och kylningen från vattenmanteln utanför lagerhuset.

Väldigt lätt att det blir lite för varmt i lagret när oljan står stilla, du får lite koksning och du har grafitpartiklar som sliter på lager o tätning i turbon.

Porsche är en av få bilar som har elektrisk oljepump som fortsätter cirkulera oljan i turbolagringen tills den svalnat helt för att eliminera den risken.

Bild
Användarvisningsbild
av iigloo
Derank skrev:
intruder1400 skrev:
Skojar du eller ?
Nä. Jag skojar inte, fins inget som heter efterkylning på en modern bil.
Nja, det handlar inte om kylning av turbon utan om att den ska hinna varva ner då lagret flyter på en tunn film olja. Kör du med höga varv och stänger av motorn direkt efter, fortsätter motortempen att stiga och turbon går utan optimal smörjning.

Så efter hård körning, belastning eller varvtal, är det att rekommendera att låta motorn gå på tomgång någon minu för att jämna ut temperaturen i motorn. Vid normal körning räcker det med 30 sekunders tomgång för att turbon med säkerhet ska hinna ner i varv och samma vid start för att oljan ska hinna fram.

Så varför skrivs inte råd om inkörning och dylikt längre? Bättre material, toleranser, noggrannhet, oljor? Företagen vill tjäna mer pengar? Billigare reservdelar? Lathet? Ignorans? Bara företagen själva som har den vetskapen.

Vi kan också kolla på karrossen och rosten. Hur många biltillverkare skriver noggrannt om rostskyddande behandlingar, kompletterar servicearna med rostskyddsinspektioner och erbjuder kompletteringsskydd på sina verkstäder? Ändå hittas det rost på karrossdelar och bärande konstruktioner redan efter några år och till och med på olevererade bilar i lager trots att de ger fleråriga garantier.

En bil idag är en förbrukningsvara och har ett bästföre datum. Förr byggdes det för att hålla hos Volvo, nu handlar det om bäst krockskydd och snyggast design.

Så summa summarum, oavsett hur väl du tar hand om din bil får du inte ett öre mer vid försäljning eller skrotning och du hinner inte själv njuta av din väl omskötta bil mekaniskt innan det blir haveri i dyra, elektriska utrustningar eller en gravrost i bärande konstruktion.

Bara att köra på!
Användarvisningsbild
av Rillee
[youtube]
[/youtube]
av KrilleW
Mycket snack kring hur bilarna måste kylas ned eller inte innan man slår av, hit och dit.
Jag relaterar inte till mina egna bilar, men ett praktexempel på detta är ju polisbilar, oftast Volvo dessutom.
Kallstart efter kallstart, plattan i matten från start med kall motor, hårds inbromsningar, full gas igen. Ofta kortsträckor.
Med andra ord som gjort för turboras deluxe!

Mig veterligen så är turboras inte speciellt vanligt på polisens bilar, så det säger väl en hel del om behovet av extra nedkylning av bilen efter körning. Jag kan lova att man som polis inte låter bilen stå på kylning ett par minuter, eller kör lugnt sista biten heller för den delen.

Sedan är det ju för de flesta totalt ointressant om en bilmotor klarar sig 30,000 mil eller 130,000 mil.
av pellz0r
iigloo skrev: Nja, det handlar inte om kylning av turbon utan om att den ska hinna varva ner då lagret flyter på en tunn film olja. Kör du med höga varv och stänger av motorn direkt efter, fortsätter motortempen att stiga och turbon går utan optimal smörjning.

Så efter hård körning, belastning eller varvtal, är det att rekommendera att låta motorn gå på tomgång någon minu för att jämna ut temperaturen i motorn. Vid normal körning räcker det med 30 sekunders tomgång för att turbon med säkerhet ska hinna ner i varv och samma vid start för att oljan ska hinna fram.

Så varför skrivs inte råd om inkörning och dylikt längre? Bättre material, toleranser, noggrannhet, oljor? Företagen vill tjäna mer pengar? Billigare reservdelar? Lathet? Ignorans? Bara företagen själva som har den vetskapen.

Vi kan också kolla på karrossen och rosten. Hur många biltillverkare skriver noggrannt om rostskyddande behandlingar, kompletterar servicearna med rostskyddsinspektioner och erbjuder kompletteringsskydd på sina verkstäder? Ändå hittas det rost på karrossdelar och bärande konstruktioner redan efter några år och till och med på olevererade bilar i lager trots att de ger fleråriga garantier.

En bil idag är en förbrukningsvara och har ett bästföre datum. Förr byggdes det för att hålla hos Volvo, nu handlar det om bäst krockskydd och snyggast design.

Så summa summarum, oavsett hur väl du tar hand om din bil får du inte ett öre mer vid försäljning eller skrotning och du hinner inte själv njuta av din väl omskötta bil mekaniskt innan det blir haveri i dyra, elektriska utrustningar eller en gravrost i bärande konstruktion.

Bara att köra på!
Hur lirar detta med S/S? Ingen tid för tomgångskörning när du väl kommer fram till kö/korsning/whatever, utan S/S kickar in direkt. Vägning mellan bra miljövärden och sliten turbo, där miljövärden går vinnande ur striden? :)
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]