Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lexington
joel80 skrev:Vad har du förresten satt för däck på den? Större fälgar drar också soppa.. Och olika däck rullar olika snålt. På min förra V70 gick det klart snålare på 16" vinterdäck än på 17" sommardäcken som dessutom var bredare. Trots vinter, dieselvärmare och kyla drog den oftast mindre. (om man inte kört väldigt mkt förvärmning...)
17" sommar och 16" vinter, får väl se när vi byter sen då :) en nackdel med att bo i Skåne (kort period med vinterdäck).
av dissonans
Ja det förklarar ju en del. 2012 var biltillverkarna inte alls lika duktiga på att optimera förbrukning till testerna.
2012 specades din motor (D4 AWD 2.4 liter 163 hk på den tiden) till 0.68 istället. Nog närmre verkligheten än de 0.57 som den uppnår i dagens tester.

Ge det 500 mil och se vad den förbrukar då.
av Lexington
dissonans skrev:Ja det förklarar ju en del. 2012 var biltillverkarna inte alls lika duktiga på att optimera förbrukning till testerna.
2012 specades din motor (D4 AWD 2.4 liter 163 hk på den tiden) till 0.68 istället. Nog närmre verkligheten än de 0.57 som den uppnår i dagens tester.

Ge det 500 mil och se vad den förbrukar då.
:-)-)
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Intressant att dieseln drar så jäkligt, nog för att jag har tvåhjulsdrift på min T5 (8vxl, 253hk) men inte drar den i närheten av 0.9, speciellt inte lands-/motorväg.
Användarvisningsbild
av Derank
4wd + automat gör nog lätt 2dl mer än din.

Jag tankade nyss upp, 66liter 56mil och då har jag kört lugnare än vanligt, och som sagt, har man råd att lägga 400k på en bil är inet bränsleförbrukningen den stora boven, kostnadsmässigt. Men vill man spara och räkna på allt så ska man ju köpa sig en 2wd, manuell, v40 T2a , kinetic och köra med ett ägg under pedalen jämt. Lågt inköpspris, låg skatt, låg förbrukning, låga servicekostnader.
av Mwi
Lexington skrev:
dissonans skrev:Man anger bara inte uppgifterna, de mäts fram på rullande landsväg i ett laboratorium med idealiska förhållanden och en del specialanpassningar.
Självklart, men antar att Audi mäter på liknande sätt och deras förbrukning låg ju nästan exakt rätt, eller ja, det diffade iaf inte 0,3-0,4.
Var det inte därför som VAG tog fram en speciell programvara, så man klarade både avgasvärden och förbrukningssiffror?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har 4wd, 233hk och automat... Brukar tanka runt 40 liter var 100-125:e mil.. ;)
av KrilleW
Hämtade hem en XC60 D4 AWD på lån idag från den ÅF därjag beställt min. 2 mil på mätaren hade bilen då jag körde därifrån.
Jag har kört rätt blandat och ligger på 0,81 i snitt än så länge. Ska pröva stänga av tillsatsvärmaren under körning och se hur mycket det påverkar sen.
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte om tillsatsvärmaren visas i datorns förbrukning... När man kör värmaren separat så syns det i allafall inte i datorn.
av KrilleW
joel80 skrev:Vet inte om tillsatsvärmaren visas i datorns förbrukning... När man kör värmaren separat så syns det i allafall inte i datorn.

Har läst någonstans att det syns under färd iaf, men jag är inte säker. Jag får pröva :)
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]