Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
Lövet skrev:
Favazza skrev:Har nyare (14-) Volvo någon typ av varning när filtret behöver rengöras alt. det är dags att köra längre sträckor?
Jadå
Ok. Så på det sättet finns det ingen anledning att välja bort diesel även om man till 90% kör korta sträckor?
av JHg
Favazza skrev:
Lövet skrev:
Favazza skrev:Har nyare (14-) Volvo någon typ av varning när filtret behöver rengöras alt. det är dags att köra längre sträckor?
Jadå
Ok. Så på det sättet finns det ingen anledning att välja bort diesel även om man till 90% kör korta sträckor?
Det skulle ev. vara att tillsatsvärmaren drar ut batteriet...
av Lövet
Favazza skrev:
Lövet skrev:
Jadå
Jo, för det är inte alltid det räcker att köra en enskild långsträcka. Motorn är egentligen inte gjord för att användas på det sättet.

Varför vill du ha diesel om du kör så lite?
av andersuw
Att köra en enskild långsträcka räcker definitivt för att rengöra partikelfiltret. Rengöringen sker ca var 50:e mil på min D4 VEA -15 och tar ca 20 minuter med uppvärmd motor.

Men man behöver inte heller, enligt min erfarenhet, köra några särskilda långsträckor då och då enbart för att rengöra filtret. Jag har nu kört min "nya" bil ca 300 mil sedan jag köpte den i höstas. Bortsett från hemtransporten från Kristianstad, där jag köpte bilen, till Uppsala, där jag bor, har jag inte kört några långsträckor alls. Det har enbart handlat om stadstrafik eller körning på kringfartsleder runt sta'n.

Jag har trots detta och trots att mycket av körningen skett vintertid med mängder av kallstarter inte fått någon varning om att partikelfiltret håller på att bli fullt. Det enda jag märkt var att bilen under någon vecka i vintras satte S/S ur funktion, med all sannolikhet därför att partikelfilterrengöring pågick (S/S stängs av då) och att den rengöringen tog lite tid eftersom den måste delas upp på flera körpass där bilen bara gick en kort stund varje gång med fullt uppvärmd motor.

Under vintern förvärmde jag förstås i de flesta fall (dock inte alltid) motorn lite med bränslevärmaren (säg en kvart vid temperaturer runt nollan) och lät sedan värmaren fortsätta gå under körning tills motorn uppnått normal driftstemperatur. Men det är ju inga problem och något jag i vart fall skulle gjort av rena komfortskäl alldeles bortsett från partikelfiltret och dess behov av rening.

När det gäller skälen för att välja diesel även om man kör förhållandevis lite är väl lägre förbrukning ett gott argument. Sedan bör man förstås väga det skälet mot dem som talar emot.
av andersuw
JHg skrev:Det skulle ev. vara att tillsatsvärmaren drar ut batteriet...
Tillsatsvärmaren drar inte ur batteriet under körning. Generatorn har inga som helst problem med att driva värmaren och samtidigt ladda batteriet i tillräcklig utsträckning. Om man kör värmaren som parkeringsvärmare alltför flitigt/länge kan det förstås dra ur batteriet. Men i det avseendet finns ju ingen skillnad mellan bilar med bensin- och dieselmotor.
av Favazza
Lövet skrev:Varför vill du ha diesel om du kör så lite?
Det vill jag inte. Se nedan..

Frågan är om dieseln tar så mycket mindre de här korta sträckorna än exempelvis en T4, som jag tittar mest efter, gör...

Blir inte klok på hur man ska tänka. Vissa säger det är inga problem, "alla andra gör det ju" medans andra säger det inte är optimalt.
Jag vill som sagt inte ha diesel egentligen, men får kanske tänka om med tanke på utbudet av begagnade bensinare.
av andersuw
Favazza skrev:Frågan är om dieseln tar så mycket mindre de här korta sträckorna än exempelvis en T4, som jag tittar mest efter, gör...
Ju mindre du kör totalt sett, desto mindre blir den totala drivmedelskostnaden och därmed också skillnaden i drivmedelskostnad i kronor räknat. Men om du istället räknar på skillnaden i dl per mil blir den nog som störst vid just korta körningar förutsatt att man i ditt fall, precis som i de flesta andra, kan sätta likhetstecken mellan korta körningar och stadstrafik.
av Favazza
andersuw skrev:
Favazza skrev:Frågan är om dieseln tar så mycket mindre de här korta sträckorna än exempelvis en T4, som jag tittar mest efter, gör...
Ju mindre du kör totalt sett, desto mindre blir den totala drivmedelskostnaden och därmed också skillnaden i drivmedelskostnad i kronor räknat. Men om du istället räknar på skillnaden i dl per mil blir den nog som störst vid just korta körningar förutsatt att man i ditt fall, precis som i de flesta andra, kan sätta likhetstecken mellan korta körningar och stadstrafik.
Ok..och det där gamla att dieselbilar måste gå långt är historia? Finns inget "skadligt" med att nästan enbart köra korta sträckor?!
av pellz0r
Rätta mig om jag har fel, men även EGR-ventilen riskerar att klägga/sota igen snabbare vid mycket småkörande? Fick i våras gul motorlampa och aukt. verkstad bytte just EGR-ventilen på nybilsgarantin. Min uppfattning (av diverse googlande/läsande på forum) var att EGR-ventilen på VEA har/hade någon dålig konstruktion så att den kärvade lätt, men verkstadskillen menade att det också kan bero på korta körsträckor. Jag hade under vintern kört ganska mycket stadskörning, korta sträckor. Vet inte riktigt vad jag ska tro.
av andersuw
Favazza skrev:Ok..och det där gamla att dieselbilar måste gå långt är historia? Finns inget "skadligt" med att nästan enbart köra korta sträckor?!
Tidigare måste dieslar gå långt för att löna sig, främst därför att fordonsskatten var så mycket högre. Med en modern diesel blir skillnaden i skatt väldigt liten. Den kan rentav bli lägre med diesel, särskilt de första åren då dieseln kan vara klassad som miljöbil och därmed skattebefriad medan motsvarande bensinare inte är det.

Inte heller finns det såvitt jag vet något särskilt problem med själva dieseltekniken vid korta körsträckor. Varning för att partikelfiltret håller på att bli fullt finns numera och enligt min erfarenhet så här långt är inte risken för att den varningen dyker upp särskilt stor ens vid huvudsakligen korta körsträckor. Dieselmotorer tar längre tid på sig än bensinare innan de blir genomvarma eftersom dieslarna inte ger så mycket överskottsvärme.
Men ser man bara till att så långt möjligt förvärma motorn lite i kallt väder och låta värmaren gå under körning tills dess motorn är genomvarm (eller, när det är riktigt kallt, även efter dess för att hålla motor- och kupétemperatur uppe) bör det inte vara några problem med det heller.

Vad du däremot bör räkna på är hur mycket dyrare dieselbilen blir i inköp. Bilar med dieselmotor kostar mer som nya, allt annat lika och åtminstone en del av skillnaden kvarstår på begagnatsidan. Om du kör rätt få mil totalt sett kan det ta några år innan du vinner tillbaka de pengarna via lägre förbrukning.

Sedan kan jag förstå ditt problem med att hitta rätt begagnad bil på bensinsidan. Utbudet är ju inte överdrivet stort. Tittade lite på bensinbilar också när jag köpte min V70 D4 -15 i höstas men hittade inte mycket där som utrustningsmässigt tillfredsställde mina krav. Det var mycket lättare att hitta dieslar som i det avseendet svarade mot vad jag ville ha.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]