Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
rojo8515 skrev:Min Volvomekaniker avrådde från att montera extra laddare på bilar med BMS (battery monitoring sensor).

Anledningen ska vara att bilen själv laddar batteriet så pass optimalt att en extra laddare kan göra skada.

Nu har jag ivarjefall kört 5 år med min XC60 och värmaren används ofta. Dock har jag elektrisk motor och kupévärmare på morogonen. Fast jag kör dieselvärmen ofta flera gånger om dagen då jag har många kundbesök, det har inte varit några problem ännu.
Byt servicetekniker!
Volvo själva stödladdar batteriet vid service om så krävs. Ctek MXS 25 eller nått har ja sett använts.
I instruktionsboken står det hur laddare ska anslutas.
av jwiss
Linkan1340 skrev:Tack för svar. Är det nån idé att prova gelbatteri? Hittar ingen bra info om dem på nätet
Måste det inte vara AGM/gel/whatever i nyare bilar?
Min v40my15 laddar 15 V och den spänningen kommer ju koka ett gammalt (flooded) batteri.
av xxargs
Kalciumlegerade blybatterier med fri elektroly (flooded) - ofta kallad MF-batteri och har en tittöga med färgad kula skvalpande i någon av cellerna - tål också 14.7 Volt laddspänning och skillnaden laddningsspänningsmässigt är mindre mellan kalciumlagerade battri mot AGM-batter i jämförelse med de äldre antimonlegerade batterierna (de med skruvkort och måste 'vattnas' med batterivatten då och då)

Det man först måste inse att 'bly-batter' betyder inte att de är lika eller att man kan använda exakt samma spänning i alla lägen, utan de är högst individuella mellan modellerna med olika syrahalter i elektrolyten, olika legeringsmetaller (eller ingen alls legeringsmetall) som alla ger olika lämpliga vilo, ladd och bruksspänningar. Med andra ord är det databladet och dess laddningsinstruktioner för batteriet som gäller om man vill optimera hållbarhet.
av jwiss
Har moderna bilar laddningsövervakning som sänker systemspänningen när batteriet börjar bli fullladdat? Det skulle kunna förklara den höga spänningen, upp till 15,3 V vid motorbroms.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
malte2009 skrev:Den inkopplingen ni skriver om gäller endast vid permanent jnkoppling av laddare som sitter kvar i bil vid körning!
om man sätter dit snabbkopplingen som följer med en cetek laddaren och endast kopplar in den för stödladding ibland så har det ingen betydelse! Har själv laddat så i snart 5 år och det har fungerat utan anmärkning!
Jag undrar varför du gör så? Instruktionen är att man ska ansluta till chassiejord, och inte batteriets minuspol. Bara dumt att inte göra så då, tycker jag. Men du gör som du vill men jag tycker inte du ska säga till andra att göra samma misstag som dig.
av malte2009
EbbevonVolvo skrev:
malte2009 skrev:Den inkopplingen ni skriver om gäller endast vid permanent jnkoppling av laddare som sitter kvar i bil vid körning!
om man sätter dit snabbkopplingen som följer med en cetek laddaren och endast kopplar in den för stödladding ibland så har det ingen betydelse! Har själv laddat så i snart 5 år och det har fungerat utan anmärkning!
Jag undrar varför du gör så? Instruktionen är att man ska ansluta till chassiejord, och inte batteriets minuspol. Bara dumt att inte göra så då, tycker jag. Men du gör som du vill men jag tycker inte du ska säga till andra att göra samma misstag som dig.
Vilket märkligt svar? Det är väl ändå ingen som laddar med extern laddare under körning så jag vet inte riktigt hur nåt ska kunna gå fel. Bms övervakar ju laddningen i bilen under drift och är batteriet bra laddat innan så vet väl ändå inte bms att det är laddat av extern laddare. Eller pratar vi intelligens över det normala?
Användarvisningsbild
av spaceuser
malte2009 skrev:Vilket märkligt svar? Det är väl ändå ingen som laddar med extern laddare under körning så jag vet inte riktigt hur nåt ska kunna gå fel. Bms övervakar ju laddningen i bilen under drift och är batteriet bra laddat innan så vet väl ändå inte bms att det är laddat av extern laddare. Eller pratar vi intelligens över det normala?
Eftersom anvisningar i manualen för både laddare och bil rekommenderar att inte ansluta direkt till minuspolen, bla pga risk för gnistor, men gissningsvis är bilens dator inblandad i BMS och håller koll på hur mycket laddning (ström) batteriet får från laddaren, även när bilen är avstängd (eller från generatorn vid körning). Rent elektriskt kan det uppfattas som att bilens minuspol är exakt galvaniskt sett samma punkt som chassit (för minusjordade bilar), vilket det egentligen inte är. För att kunna mäta ström, måste det göras över ett känt (ofta kalibrerat i andra mätsystem) och icke variabelt och litet motstånd (lågt ohm tal), vilket jag antar ingår i BMS.

Ohms lag: I = U/R eller R = U/I

Antag att motståndet R är på 0,1 ohm. En laddström på 3 A genom detta motstånd, ger 0,3 Volts spänningsfall över det. Dvs batteriet har en spänning 0,3 Volt högre än i chassit.

Rätta mig om jag har fel :)
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Idag var jag nere på Bilia och frågade vilken sorts batteri som sitter i MY14 V60 D4 VEA. Det visste de inte.
De hade en sorts laddar bara som verkade motsvara den CETEK jag har. Verkmästaren laddade aldrig sin dieselvolvo.
Användarvisningsbild
av Momentum
malte2009 skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Vilket märkligt svar? Det är väl ändå ingen som laddar med extern laddare under körning så jag vet inte riktigt hur nåt ska kunna gå fel. Bms övervakar ju laddningen i bilen under drift och är batteriet bra laddat innan så vet väl ändå inte bms att det är laddat av extern laddare. Eller pratar vi intelligens över det normala?
Men det är ju precis det som BMS gör, övervakar in och utgående "ström", även vid AVSTÄNGD motor, den mäter även temp kring batteriet, för att kunna maximera volttalet vid laddning, allt för att maximera batterieprestanda/laddning

Om man då roar sig med att tillföra laddning "på sidan om" så kommer detta naturligtvis inte att fungera, utan bilen maxladdar för att fylla ett redan laddat batterie
Användarvisningsbild
av Momentum
MångaVOLVO skrev:Idag var jag nere på Bilia och frågade vilken sorts batteri som sitter i MY14 V60 D4 VEA. Det visste de inte.
De hade en sorts laddar bara som verkade motsvara den CETEK jag har. Verkmästaren laddade aldrig sin dieselvolvo.
Om du öppnar plastlocket för batterielådan så står det på batteriet vad det är för batteri

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]