Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
En fördel med avbetalning vs leasing är ju att du kan avsluta månadsfakturorna ganska enkelt - det är ju bara att sälja bilen :wink: Med privatleasing sitter du ordentligt i skiten för det brukar vara brutalt dyrt att avsluta i förtid och att överlåta kontraktet är inte lätt. Vem vill betala nypris för en begagnad bil? Skulle vara någon som behöver bil över kort period då men de lär inte vara många.
av Niclas
MartinS skrev:Jag väntar på en ny v40cc som jag beställt. Den har jag valt att låna 50kkr/3år på genom volvofinnans då man fick gratis service i tre år och rabatt på försäkringen. Så i det fallet lönar det sig faktiskt att låna minimibeloppet för att nyttja förnånerna. Annars ser jag aldrig hur det kan löna sig att låna.
Lustigt jag hade "bara" 30kkr som minsta belopp, kanske skiljer på fri service och extremt förmånligt(99kr/mån) ?
av Andis
MartinS skrev:Det är ju svårt att få en högre alternativränta än vad räntan på ett billån är, så att det skulle va fördelaktigt att låna känns ytterst tveksamt.

Jag väntar på en ny v40cc som jag beställt. Den har jag valt att låna 50kkr/3år på genom volvofinnans då man fick gratis service i tre år och rabatt på försäkringen. Så i det fallet lönar det sig faktiskt att låna minimibeloppet för att nyttja förnånerna. Annars ser jag aldrig hur det kan löna sig att låna.

Jag skulle tycka det va rätt jobbigt att ha en återkommande faktura på 4-6kkr per månaden i 3 år för att låna en bil. Livet kan förändras, att då sitta fast i ett sådant avtal känns inget vidare kan jag tänka mig.

Jämförelsen med hus tycker jag för övrigt haltar rätt bra på en avgörande punkt, hus är ingen konsumtionsvara...

Eller så är jag bara oldschool och tråkig....
+1

Håller helt med ditt resonemang.
av Droopy
joel80 skrev:Undrar jag också! De flesta billån verkar ligga på mellan 2.95-3,95% ränta..

Den var 3,88 då jag köpte bilen 2012 men har sjunkit sedan dess till dagens 1,45.

Många kan idag ge 3,95 utan större problem och det är billigt om du frågar mig, kollegan fick 1,95 på en Audi ÅF neröver förra året.

Såg förresten att Berners här i stan har 1,95 nu på beggad, och Northcar kör väl ständigt med 1,95 och har gjort i flera år, så nog är det billigt att låna alltid.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev: Jag väntar på en ny v40cc som jag beställt. Den har jag valt att låna 50kkr/3år på genom volvofinnans då man fick gratis service i tre år och rabatt på försäkringen. Så i det fallet lönar det sig faktiskt att låna minimibeloppet för att nyttja förnånerna. Annars ser jag aldrig hur det kan löna sig att låna.
Precis. Säljarna har ju provision på lånen så man har mycket större chans att få bra pris om man lånar lite, även om man kan betala allt cash. Det är ju som sagt bara att betala av lånet i rask takt istället.
av Droopy
Andis skrev:
MartinS skrev:Det är ju svårt att få en högre alternativränta än vad räntan på ett billån är, så att det skulle va fördelaktigt att låna känns ytterst tveksamt.

Jag väntar på en ny v40cc som jag beställt. Den har jag valt att låna 50kkr/3år på genom volvofinnans då man fick gratis service i tre år och rabatt på försäkringen. Så i det fallet lönar det sig faktiskt att låna minimibeloppet för att nyttja förnånerna. Annars ser jag aldrig hur det kan löna sig att låna.

Jag skulle tycka det va rätt jobbigt att ha en återkommande faktura på 4-6kkr per månaden i 3 år för att låna en bil. Livet kan förändras, att då sitta fast i ett sådant avtal känns inget vidare kan jag tänka mig.

Jämförelsen med hus tycker jag för övrigt haltar rätt bra på en avgörande punkt, hus är ingen konsumtionsvara...

Eller så är jag bara oldschool och tråkig....
+1

Håller helt med ditt resonemang.

Alla är vi olika, jag betalar gärna 5k i månaden och tar mina 200k som jag sparat ihop och satsar dem i tex värdepapper, men alla är vi olika.

I vårat hushåll har vi haft billån i 15år ca och det unnar vi oss lätt, jag resonerar som så att jag lever bara en gång.
Sedan beror det väl såklart ochså på inkomst och livssituation och prioriteringar man gör. Vissa går på krogen 3gg i månaden, andra köper kläder för 5k i månaden och en del har hobbies som kostar x antal tusenlappar i månaden osv osv osv......prioriteringar

Hursom är det gratis att låna i min värld, men sjävklart ska man inte låna till allt, en del lånar ju till bil, resor, möbler, scooter, elcyckel och sitter med en fast post på 15k varje månad i 10år el så.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lövet skrev:En fördel med avbetalning vs leasing är ju att du kan avsluta månadsfakturorna ganska enkelt - det är ju bara att sälja bilen
Absolut, en nackdel med att förtidslösa billån är dock att de allt som oftast är uppsatta som annuitetslån, och det är ju aldrig positivt om man vill lösa dom i förtid. Då har man ju betalat mer ränta och mindre amorteringar än man annars skulle gjort på ett lån med rak amortering. Men oavsett, det är ju ljusår billigare än att komma ur ett privatleasingavtal.
Droopy skrev:Hursom är det gratis att låna i min värld, men sjävklart ska man inte låna till allt, en del lånar ju till bil, resor, möbler, scooter, elcyckel och sitter med en fast post på 15k varje månad i 10år el så.
Man kan tycka att det är låg ränta idag, men lånar man 300kkr, till 3.95% ränta (vilket verkar vara någon form av standard för volvofinnans idag) är det ändå 12 papp i ränta första året. Nu minskar det ju när lånet minskar, men på fem år snackar vi ju ändå runt 35kkr i ränta om jag skall uppskatta det. 35kkr är inte gratis för mig iallafall.
av Tjocken
utan att låta kaxig eller dryg, så känns det som att det är många tyckare just nu. Vem har sagt att det måste bli dyrt att gå ur ett privatleasing avtal? Jag har nu gått ur 4 stycken privatleasing avtal, både för att byta till billigare och dyrare bilar. Och har aldrig behövt betala en enda krona extra. Aldrig lagt in någon första förhöjd hyra. Så när jag bytt bil och den nya kommit hem, har jag gjort i ordning bilen och lämnat in den och hämtat den nya.
Så är man bara lagom rädd om bilen så blir det inga extra kostnader. Jag har alltid haft rörligt restvärde oxå kanske ska tilläggas. Nu har jag tom haft hund i bilen och inget är sagt, jag har även kört långt över miltalen jag hade sagt oxå.. Hade avtal på 2000 om året, nu efter 18 månader när den ska lämnas in så har jag kört nästan 3700. Så, är man lagom rädd om bilen och sköter den som en bil ska skötas så upplever iaf jag inte att det är några problem.

Men självklart, det finns skräckexempel där det finns folk som betalat massor oxå. Men har väldigt svårt att tro den är bra skött liksom. Men vad vet jag?
av Lövet
Tjocken skrev:utan att låta kaxig eller dryg, så känns det som att det är många tyckare just nu. Vem har sagt att det måste bli dyrt att gå ur ett privatleasing avtal? Jag har nu gått ur 4 stycken privatleasing avtal, både för att byta till billigare och dyrare bilar. Och har aldrig behövt betala en enda krona extra. Aldrig lagt in någon första förhöjd hyra.
Du pratar inte om avbetalningsköp nu eller företagsleasing nu? Förhöjd första hyra är det ju aldrig på privatleasing, inte heller någon rättighet till fri förtidslösen (vilket det är på avbetalningsköp)
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... illeasing/
http://www.audibmw.info/9/2012/01/kan-d ... avtal.html
av Tjocken
Lövet skrev:
Tjocken skrev:utan att låta kaxig eller dryg, så känns det som att det är många tyckare just nu. Vem har sagt att det måste bli dyrt att gå ur ett privatleasing avtal? Jag har nu gått ur 4 stycken privatleasing avtal, både för att byta till billigare och dyrare bilar. Och har aldrig behövt betala en enda krona extra. Aldrig lagt in någon första förhöjd hyra.
Du pratar inte om avbetalningsköp nu eller företagsleasing nu? Förhöjd första hyra är det ju aldrig på privatleasing, inte heller någon rättighet till fri förtidslösen (vilket det är på avbetalningsköp)
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... illeasing/
http://www.audibmw.info/9/2012/01/kan-d ... avtal.html
Nej jag pratar om privatleasing.
Nej det är aldrig ett krav på första förhöjd hyra, men det finns ju så man kan lägga in det om man vill.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]