Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Robban12 skrev:
EjS skrev:Ok. Det låter ju bra. Så kan man fundera på att köpa begagnad en D6 nästa gång. Den ska ju bara gå i power läget - så batterikapaciteten är ju inte så viktigt - man ska ju bara ha kapacitet för acceleration.

Jag tänkte bara att den extra vikten, aut lådan, och att den spinnar loss gjorde den marginellt snabbare än en manuell 275 hk awd?

Marginellt? Alltså upp till 150 så blir det sjukt mycket mer att gör med, här om dagen stod jag bredvid en Audi S5 quattro och när jag stämplade i trafikljuset så hade han inte en chans, när man närmar sig 120 så släpper man gasen för då började han komma ikapp. Men det var ju jobbigt för han kan man lugnt säga.
Robban - jag frågar bara dumt. Har inte haft nöjet att testa. Det är ju skitroligt att ordna en S5.

Dock så var frågan mest i jämnförelse med en vanlig trimmad D5 i höga hastigheter. Då blir väl elmotor, batteri och aut låda bara extra vikt och tröghet.

Oavsett så är Ricas trim det största argument för att välja Volvo över dyra BMW, Audi osv. som trots allt i utgångsläget har bättre dieselmotor jämnfört med Volvo.
av Robban12
EjS skrev:
Robban12 skrev:
EjS skrev:Ok. Det låter ju bra. Så kan man fundera på att köpa begagnad en D6 nästa gång. Den ska ju bara gå i power läget - så batterikapaciteten är ju inte så viktigt - man ska ju bara ha kapacitet för acceleration.

Jag tänkte bara att den extra vikten, aut lådan, och att den spinnar loss gjorde den marginellt snabbare än en manuell 275 hk awd?

Marginellt? Alltså upp till 150 så blir det sjukt mycket mer att gör med, här om dagen stod jag bredvid en Audi S5 quattro och när jag stämplade i trafikljuset så hade han inte en chans, när man närmar sig 120 så släpper man gasen för då började han komma ikapp. Men det var ju jobbigt för han kan man lugnt säga.
Robban - jag frågar bara dumt. Har inte haft nöjet att testa. Det är ju skitroligt att ordna en S5.

Dock så var frågan mest i jämnförelse med en vanlig trimmad D5 i höga hastigheter. Då blir väl elmotor, batteri och aut låda bara extra vikt och tröghet.

Oavsett så är Ricas trim det största argument för att välja Volvo över dyra BMW, Audi osv. som trots allt i utgångsläget har bättre dieselmotor jämnfört med Volvo.
Min kompis hade en D6 som han hade RICA 275hk samma som jag hade i min förra V60 D5 AWD -15 så körde han ifrån mig ordentligt i trafikljuset och där såg man direkt vad mycket snabbare det går när man har EL också.

Däremot när vi körde 150 och upp till 240 så höll bilarna exakt jämt med varandra trots hans extra vikt, vi tror det hade att gör med att D6 är framhjulsdriven och att D5 AWD hade därmed trögare drivning, eller så är det marginell skillnad när man kommer upp i hög hastighet.

Jag måste bara fråga det där med motorerna, vad tycker du eller vad får folk att se bmw:s motorer vara "Bättre" ?
Drar de mindre bränsle? Mindre på verkstad? jag har alltid undrat vad folk tänker kring det?
av Robban12
EjS skrev:Större motorvolym/ fler cylinder

Det är ju bättre att öka storleken på turbo och mer soppa så slipper man allt järnskrot under huven.
av S60761
Hur beter sig bilen i AWD läge med RICA trim? Blir den mer understyrd pga mer hästkrafter på framhjulen? Med D5 TE kan man ju sladda lite i AWD läge. Förstörs balansen?
av Robban12
S60761 skrev:Hur beter sig bilen i AWD läge med RICA trim? Blir den mer understyrd pga mer hästkrafter på framhjulen? Med D5 TE kan man ju sladda lite i AWD läge. Förstörs balansen?

Det tycker inte jag, däremot är det generellt understyrd bil.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har nu fått ett brev om en "säkerhetsåterkallelse" där det står att jag behöver lämna in bilen för mjukvaruuppdatering av drivlinan!
Gäller "begränsat antal" av V60, och S60 Plug in hybrider enligt brevet. (finns det ens S60 PIH?)

Felet som tydligen kan komma är att AWD och/eller Pure-läget inte är tillgängligt.
Ska kontakta serviceteknikern på måndag och höra mer.. Och hur lång tid det tar. Tidsuppskattningen i brevet säger "..kan ta upp till XX timmar att utföra." Bra tidsuppskattning där... Hm..
av Rasken
joel80 skrev:Jag har nu fått ett brev om en "säkerhetsåterkallelse" där det står att jag behöver lämna in bilen för mjukvaruuppdatering av drivlinan!
Gäller "begränsat antal" av V60, och S60 Plug in hybrider enligt brevet. (finns det ens S60 PIH?)

Felet som tydligen kan komma är att AWD och/eller Pure-läget inte är tillgängligt.
Ska kontakta serviceteknikern på måndag och höra mer.. Och hur lång tid det tar. Tidsuppskattningen i brevet säger "..kan ta upp till XX timmar att utföra." Bra tidsuppskattning där... Hm..
Säljs bara i Kina så vitt jag vet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
joel80 skrev:Jag har nu fått ett brev om en "säkerhetsåterkallelse" där det står att jag behöver lämna in bilen för mjukvaruuppdatering av drivlinan!

Det bör handla om kinesiska S60L T6 TE:

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ ... lery_2.jpg

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ ... lery_3.jpg
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]