Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
crumpets skrev:
JohanO2 skrev:Mina ryckningar blir värre och värre. Har precis likadana osnygga växlingar (ryck) som Rillee, men förut var det bara ett ryck när lådan växlade ner. Numera så rycker den till två-tre gånger istället, så det känns som att det blir värre...
Borde en adaptionskörning göra susen eller är lådan påväg att ge upp redan efter nästan 800 mil?
Borde kunna bli så av en helt åt skogen feladapterad låda. Om kopplingen slås i för hårt bör det finnas en funktion för att avbryta och börja om växlingsförloppet pga för stort fel detekterat. Låter som att din tror på alldeles för lång fylltid så den ballar ur helt och inte fattar vad som händer när kopplingen är fylld efter bara en bråkdel av den tid som lådan väntar sig.

Som nån skrev ovan handlar det säkert om att det tar tid och suger mantimmar att adaptera lådorna. Många kopplingar i en 8vxl :) Sedan lär de behöva adapteras för ett antal olika varvtal. Med lite otur även olika pumpdeplacement... Kan bli en herrans massa körning.
Adaption behöver göras med både varm och kall låda för att bli optimal, vilket då gör att bilen behöver vara på verkstan länge
av LJN
Adaption behöver göras med både varm och kall låda för att bli optimal, vilket då gör att bilen behöver vara på verkstan länge
Hur gör Volvo när bilarna sätts ihop på fabrik?
av Volvo_S60
@Rillee
Uppdatera gärna info om hur det blivit med din låda efter lite inkörning sen.
Väntar med spänning på hur du upplever växlingarna efter adapteringen & mjukvaruppgraderingarna :)
Användarvisningsbild
av Momentum
LJN skrev:
Hur gör Volvo när bilarna sätts ihop på fabrik?
Oftast verkar det ju fungera direkt som lådan kommer, det är då lådan har börjat användas olika "skönhetsmissar" börjar ske med växlandet, min tidigare (sex växlade) fick flera SW uppgraderinger och adaptionskörningar, och blev perfekt i växlandet till slut

Lådan ska ju lära sig själv av sina misstag, men verkar ibland tappa bort sig och glömma vad den lärt sig

Tror i sig inte att det hela gör något, förutom att det inte känns premium
av JohanO2
Momentum skrev:
crumpets skrev:
JohanO2 skrev:Mina ryckningar blir värre och värre. Har precis likadana osnygga växlingar (ryck) som Rillee, men förut var det bara ett ryck när lådan växlade ner. Numera så rycker den till två-tre gånger istället, så det känns som att det blir värre...
Borde en adaptionskörning göra susen eller är lådan påväg att ge upp redan efter nästan 800 mil?
Borde kunna bli så av en helt åt skogen feladapterad låda. Om kopplingen slås i för hårt bör det finnas en funktion för att avbryta och börja om växlingsförloppet pga för stort fel detekterat. Låter som att din tror på alldeles för lång fylltid så den ballar ur helt och inte fattar vad som händer när kopplingen är fylld efter bara en bråkdel av den tid som lådan väntar sig.

Som nån skrev ovan handlar det säkert om att det tar tid och suger mantimmar att adaptera lådorna. Många kopplingar i en 8vxl :) Sedan lär de behöva adapteras för ett antal olika varvtal. Med lite otur även olika pumpdeplacement... Kan bli en herrans massa körning.
Då är jag med!
Med andra ord så är det bara att tjata på? Jag ser dessa hårda växlingar som ett fel, så det borde gå på garantin tycker jag. Speciellt nu när bilen inte ens nått 1000 mil än.
Senast redigerad av 1 JohanO2, redigerad totalt 0 gånger.
av tjus
Råder det någon tvekan om huruvida problemet med växellådan inte skulle gå på garantin? Då börjar jag bli orolig. Känns inte särskilt premium för en ny bil á 400kkr. Lite j-vla ordning får det väl ändå vara.
av JohanO2
tjus skrev:Råder det någon tvekan om huruvida problemet med växellådan inte skulle gå på garantin? Då börjar jag bli orolig. Känns inte särskilt premium för en ny bil á 400kkr. Lite j-vla ordning får det väl ändå vara.
I mitt fall så har Bilia spelat "produktegenskaps"-kortet, precis som de verkar ha gjort för många andra. Teknikern kände att det ryckte mycket kraftigt två-tre gånger under åkturen men han sa att det inte verkade så farligt - det vägrar jag köpa. Är det Volvo som gett de riktlinjer om att inte utföra adaptionskörningar eller varför verkar Bilia vara så oerhört snåla och dryga mot kunder? Skäms på er! Under tiden så har jag vänt mig till en annan kedja (Mechanum) och första intrycket var bra, nu får vi se vad de säger.
av JohanO2
Grattis PaNi. Hoppas den manuella lådan är bekymmersfri. Jag är för lat för att växla, oavsett om automatlådan har varit ett bekymmer nu ;)
av Volvo_S60
@Johan02
Det där snacket och stilen som teknikern på Bilia kör är inte OK!
Är det problem med bilen och dom inte kan lösa det så får dom eskalera det vidare till Volvo.
Det är bara att vara stentuff! :-)

Jag har själv litat på sådant skitsnack tidigare från inkompetenta tekniker. Det är bara att byta tekniker eller ta det med verkstadschefen direkt.
Det finns enorm kompetens hos Volvo och även på dom flesta auktoriserade verkstäder:-)

Var envis och stå på dig :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?