Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Automat alla dagar om jag kan välja. Begagnad spelar inte så stor roll om man hittar fin bil
Jag tycker att du ska testa båda innan du köper en bil. Jag kunde inte bestämma mellan d4awd och D4 vea. Efter att jag provkörde bilar under några dagar valde jag D4awd och ångrar ingeting idag. Hade jag bara lyssnat på vad andra skriver skulle jag säkert köpa vea
Kul det här med manuell / automat trådar, lite som awd / fwd och ibland rwd. Eller iphone / android. Man får nog som många skriver bilda sin EGEN uppfattning efter provkörning. Själv tycker jag en suv ska va automat... Behagligast för medpassagerarna med, även om man uppfattar sig själv som växlarnas mästare :D
rosenlorden skrev:Kul det här med manuell / automat trådar, lite som awd / fwd och ibland rwd. Eller iphone / android. Man får nog som många skriver bilda sin EGEN uppfattning efter provkörning. Själv tycker jag en suv ska va automat... Behagligast för medpassagerarna med, även om man uppfattar sig själv som växlarnas mästare :D
Nej, jag växlar oftast bättre än en automatlåda. Framförallt växlar jag innan jag gasar. Dessutom växlar jag inte lika ofta. Har man en bil med mer än 400 Nm behöver man inte växla ned vid omkörning på motorväg.
Jag växlar inte manuellt speciellt ofta med min sliromat, men det händer att jag lägger mig på 6:an för att undvika nedväxlingar vid långkörning.
Jag har alltid kört bilar med manuell låda. Förr var ju automaterna sega och tråkiga 3 och 4-stegslådor och hade man några prestanda och förbrukningskrav på bilen så var det manuell låda som gällde. På senare tid har ju automaterna utvecklats och jag har gubbat till mig, så senaste bilen blev en V60 D4 AWD. Jag är ganska nöjd med den gamla 6-stegslådan men saknar möjlighet att kunna låsa lådan på en växel för att undvika ner eller uppväxling. På sportläget växlar den ner direkt om man nuddar gasen även om man manuellt valt en växel.
Jag kommer med största sannolikhet välja en automatlåda nästa gång jag byter bil, gärna en 8-stegslåda då.
mikebike skrev:
rosenlorden skrev:Kul det här med manuell / automat trådar, lite som awd / fwd och ibland rwd. Eller iphone / android. Man får nog som många skriver bilda sin EGEN uppfattning efter provkörning. Själv tycker jag en suv ska va automat... Behagligast för medpassagerarna med, även om man uppfattar sig själv som växlarnas mästare :D
Nej, jag växlar oftast bättre än en automatlåda. Framförallt växlar jag innan jag gasar. Dessutom växlar jag inte lika ofta. Har man en bil med mer än 400 Nm behöver man inte växla ned vid omkörning på motorväg.
Jag växlar inte manuellt speciellt ofta med min sliromat, men det händer att jag lägger mig på 6:an för att undvika nedväxlingar vid långkörning.
Det upplevs nog av de flesta passagerare som en lugnare färd med en manuell låda än med en automat tror jag. Med en manuell kan man snabbt, smidigt och diskret glida förbi en bil utan att växla, eller så smyger man i en lägre växel först, men med automatlåda växlar den ner under gaspådraget och motorn ryter till så hela bilen vaknar till och undrar hur man kör egentligen. Näe, att själv bestämma växel för hur man KOMMER köra är bättre än att en maskin väljer växel för hur man KÖR.
MartinS skrev:
mikebike skrev:
Det upplevs nog av de flesta passagerare som en lugnare färd med en manuell låda än med en automat tror jag. Med en manuell kan man snabbt, smidigt och diskret glida förbi en bil utan att växla, eller så smyger man i en lägre växel först, men med automatlåda växlar den ner under gaspådraget och motorn ryter till så hela bilen vaknar till och undrar hur man kör egentligen. Näe, att själv bestämma växel för hur man KOMMER köra är bättre än att en maskin väljer växel för hur man KÖR.
Nu är det ju förvisso inte svårare än att peta lådan i sport-läget. Då växlar den antingen ner lite snyggt själv, eller så gör man det själv innan man påbörjar omkörningen precis som om man hade manuell låda. Tycker inte det är svårare att köra "lugnt" med automat än med manuell.

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig om att det är skönt att själv välja växel istället för att be en maskin om önskad växel. Nuvarande bilen är min första bil med automat (då jag ville ha driver support, samt att frun önskade automat). Måste säga att det är väldigt bekvämt med automat, men emellanåt saknar jag manuell låda :)
toast skrev:Om man nu ska hålla på att peta och greja med automaten så blir det ju samma sak som en manuell
Fast sämre...

-Eftersom lådan ändå lägger i en lägre växel om man gasar tillräckligt mycket eller kör "för sakta".

Hoppar på denna tråd. Har en en Volvo[…]

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]