Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan du ställa in din stereo så basen blir "bra"?

Ja, jag får bra midbas UTAN att djupbasen blir brölig och släpig
2
18%
Njae, jag får en bra midbas MEN djupbasen blir brölig och släpig
3
27%
Njae, jag får en bra djupbas MEN ingen bra midbas
1
9%
Nej, jag kan varken få bra midbas eller djupbas
3
27%
Annat, utveckla nedan
2
18%
Jäverhammar skrev:Skulle det kunna vara felkopplat på de bilar som saknar bas? Tänker mig att t.ex fram eller bak har fått plus och minus skiftade så att basen "släcker" sig själv?

Någon med PS som testat att "fada" fullt bak alt. fullt fram? Skillnad?
När man slår på stereon så låter det ofta rätt bra i några sekunder eller mer, sen tar mjukvaran över och dödar all musik, all dynamik försvinner, ljudet faller platt och blir sterilt

Samma när det ex vis varit radioprat, dvs när inga basfrekvenser spelats på ett tag, då låter musik bra ett tag innan ovanstående fenomen på nytt uppstår.
Jäverhammar skrev:Skulle man kunna tro att försteget skickar för hög signal till slutsteget som då justerar ner och "plattar" till ljudet?
Finns det inget sådant alternativ i stereons menyer - Normalisering av ljudnivå?
Nej, ingen sån funktion vad jag hittat.

Sen är det alltid 3-kanalsljud minst, man kan slå av surround, men det går inte slå av 3-kanalsljud.
Skulle vilja stänga av alla jäkla filter och processorer.
Användarvisningsbild
av x74
Efter 6 månader och 1250 mil , så i mina öron har ljudet lossnat rejält, känns som de behövde lite inspelning, är nöjd att jag valde till PS sound :)
CD-växlaren sluta fungera på min bil, så jag slängde ut den. Ersatte den med en eftermarknads stereo. Alpine huvudenhet med digital kabel till en PXA-H700, en 8-kanalig digital ljudprocessor med separata både parametriska och grafiska EQ samt time-delay för total kontroll av ljudet.
Dynaudio-högtalarna var bra till att börja med, men bytte till eftermarknads-dynaudio i dörrarna samt dubbla 10" DLS Reference i kofferten.
Schmoyoho skrev:Jag har den omtalade dynaudio-anläggningen i en MY07 S80 och jag är också lite besviken. Spelar vanligtvis 320 kbps MP3:or från min telefon och ibland spotify (också 320 kbps, okänt format men VBR?) men har även testat med CD-skivor både i form av köpta och egensnickrade blandskivor i FLAC.

Nollställde nyligen equalizern och alla andra ljudinställningar från en lite basorienterad inställning och nu är ljudet hästlängder mycket renare men ack så klent i basen. Blir ganska bra ljud om man drar på lite men dels vill man inte alltid köra med halvhögt ljud och dels så tycker jag även med platt EQ att mid:en är lite tunn ibland.

Jag vet inte hur många olika versioner PS volvo hunnit beta av sedan Dynaudio men den som sitter i MY14 tycker jag åtminstone är bättre. Efter mycket om och men har jag kommit fram till att 3ch är bättre än dolby (främst för att jag antar ljudet processas mindre till förmån för lite bastyngd) och att rätt EQ på MY14 PS blir bra medan ingen EQ riktigt blir bra på min dynaudio.
Vi har nog samma ljudsystem då, fast mitt sitter i en XC60, med sub. Jag kör varken med 3ch eller dolby, då tycker jag ljudet återges som bäst, med riktigt snärtig bas. EQ'n har jag oftast aningen höjd på låga och höga frekvenser, och sub'en neutral, men det beror lite på vilken typ av musik jag lyssnar på för stunden. Spelar mest från CD, MP3 och Spotify. Jag tycker CD spelar bäst.

Jag är en inte ljudproffs på något sätt men detta tycker jag låter j-vligt bra.
MartinS skrev:Vi har nog samma ljudsystem då, fast mitt sitter i en XC60, med sub. Jag kör varken med 3ch eller dolby, då tycker jag ljudet återges som bäst, med riktigt snärtig bas. EQ'n har jag oftast aningen höjd på låga och höga frekvenser, och sub'en neutral, men det beror lite på vilken typ av musik jag lyssnar på för stunden. Spelar mest från CD, MP3 och Spotify. Jag tycker CD spelar bäst.

Jag är en inte ljudproffs på något sätt men detta tycker jag låter j-vligt bra.
Vad har du för sub och var är den monterad? Och vad gör den för ljudet? Tänker ifall du eftermonterat den och har någon uppfattning om före/efter? (Edit: insåg att subwoofern kanske också har en volymkontroll...) Inget fel på återgivningen nu men som jag tjatat mycket om tycker jag just MY14 PS spelar renare och med snyggare bas, kanske lite på bekostnad av hur kraftig den är. Hade antagligen kunnat närma mig det om jag kunnat avlasta dörrhögtalarna med en sub, om det går utan att bli volvo-raggare :shock:

Sedan jag skrev det där inlägget har jag åtminstone två gånger börjat om på ny kula med EQ:n. Brukar utgå med tone control på 1-2 steg från max på bas/diskant och numera med mycket mer restriktiv höjning av bas och diskant. Så har jag haft det ganska länge nu och nu är jag ändå ganska nöjd. Stereon har vuxit i mina ögon helt klart.

Köp ny lampa hos auktoriserad ÅF. Om […]

Larmsystem

Ok.vilken sida sitter den på ?

Tjuvström V70 2005

Ska kolla på det där med generator och […]

Varför V90 och inte XC90?

Snavade över den här gamla tråden […]