Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Exquattro skrev:Inte för att jag är någon expert men är inte oljorna så fina nu så att det inte behövs byta olja med tätare intervall än angivet? Antingen är det en gång per år eller vid angiven körsträcka. Att överdriva underhållet tror jag inte gör annat än att oljebolagen får sälja mer olja, motorn tror jag inte kommer att gå sönder innan elektronik och annat elände pajar ändå. Jag kan dra som parallell att i (segel)båtsvärlden byts det impellrar, filter och oljor till vansinne. Ofta har motorerna bara gått ett fåtal timmar men folk är som galna att byta både filter och oljor. Visst, det är inte världens bästa miljö men speciellt filter är ju helt onödigt att byta för ofta. För gott om pengar kanske??

Otroligt bra inlägg,håller fullständigt med !!!!
Användarvisningsbild
av TommyP86
leiwi skrev:
Exquattro skrev:Inte för att jag är någon expert men är inte oljorna så fina nu så att det inte behövs byta olja med tätare intervall än angivet? Antingen är det en gång per år eller vid angiven körsträcka. Att överdriva underhållet tror jag inte gör annat än att oljebolagen får sälja mer olja, motorn tror jag inte kommer att gå sönder innan elektronik och annat elände pajar ändå. Jag kan dra som parallell att i (segel)båtsvärlden byts det impellrar, filter och oljor till vansinne. Ofta har motorerna bara gått ett fåtal timmar men folk är som galna att byta både filter och oljor. Visst, det är inte världens bästa miljö men speciellt filter är ju helt onödigt att byta för ofta. För gott om pengar kanske??

Otroligt bra inlägg,håller fullständigt med !!!!
På en väl beprövad motor (typ femmor-sexor) så absolut.
Inte på nya motorfamiljer, om man kanske ska ha bilen 15-20000 mil. Oljan är helt säkert jättebra, men hur _vet_ jag att alla tänkbara förhållanden eller brister i konstruktionen är utsorterade? (För det är dom sällan)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det gäller även gamla motorer skulle jag vilja säga, alla motorer har sina brister. Jag körde min gamla S40 2.0T till 28kmil när jag sålde den. Bytte olja var tusende mil.

Aldrig problem med igensatt vevhusventilation, och VVT enheten byttes heller aldrig under dessa milen. Typiska fel annars, som ofta uppkommer av oilsludge även vid normala serviceintervaller.
av Mumsmums
Håller också med Exquattro och har samma erfarenhet. Min båt (utombordare 4-takt) har den senaste sommaren gått 14 timmar men för att garantin ska gälla så ska den servas en gång per år. Den oljan och filtret som dom tappar ur den motorn är ju i princip ny. Kostnad 4 500 kr, men man vågar ju inte avstå pga garantin. Det mest miljöriktiga vore ju att återanvända den oljan och filtret i någon annan motor som ska servas.

OT: Om Volvo säger 1 år eller 3 000 mil förstår inte jag heller riktigt vitsen med ett extra oljebyte, visst, man vill vårda sin bil och det har jag full respekt för men motorerna klarar nog det ordinarie intervallet med råge.
av intruder1400
Filter byte är väl viktigast av allt ! Den tar upp all skit du inte vill ska följa med motorn runt .
Oljan byter jag en gång år ! Eller max 1500mil
Har sett grå färg någon gång när jag byt på någon av hojarna vilket inte är bra ! Dom är luftkylda !
av valln
intruder1400 skrev:Filter byte är väl viktigast av allt ! Den tar upp all skit du inte vill ska följa med motorn runt .
Oljan byter jag en gång år ! Eller max 1500mil
Har sett grå färg någon gång när jag byt på någon av hojarna vilket inte är bra ! Dom är luftkylda !
intressant vad innebär grå färg för fel?
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]