Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:
mikekop skrev:Låter konstigt om inte batteriet är kasst åt dig. Hur mycket droppar volten när du startar bilen?
Det har jag inte testat, men startmotorn låter alltid "pigg". Aldrig ansträngd.
Batteriet har heller aldrig varit så tomt att bilen inte startat. Inte ens efter en veckas bortavaro när bilen falsklarmat 4 gånger.
Det var väl Bosse Bildoktorn som lärde ut det tricket att kolla skicket på batteriet, om man har normal spänningsnivå obelastat och spänningen droppar under 9 V vid belastning (start) så är det slut.
MartinS skrev: Jag är tämligen övertygad om att det inte är något fel på ditt batteri, det är övervakningen som är felaktig, av någon anledning.
Lutar åt det ja.
Då jag fick varningen så satte jag på min CTEC laddare på batteriet, lik förb-nnat så varnade bilen för låg batterinivå morgonen efter, 12 timmars laddning. Enligt Bilia Nacka där jag köpte bilen så kunde det ta ett tag innan bilen "fattade" att laddningen var okej efter ett larm. Kanske övervakningssensorn är paj på din bil, mikebike?
Men jag tycker att 15 V är lite i överkant för generatorn att ladda! Borde ligga mellan 14,3 - 14,7 V.
mikekop skrev:
mikebike skrev:
mikekop skrev:Låter konstigt om inte batteriet är kasst åt dig. Hur mycket droppar volten när du startar bilen?
Det har jag inte testat, men startmotorn låter alltid "pigg". Aldrig ansträngd.
Batteriet har heller aldrig varit så tomt att bilen inte startat. Inte ens efter en veckas bortavaro när bilen falsklarmat 4 gånger.
Det var väl Bosse Bildoktorn som lärde ut det tricket att kolla skicket på batteriet, om man har normal spänningsnivå obelastat och spänningen droppar under 9 V vid belastning (start) så är det slut.
Men nu har Bilia testat batteriet med sin utrustning som använder olika förutbestämda belastningar, d.v.s. lite mer exakt än att bara starta bilen.

mikekop skrev:Men jag tycker att 15 V är lite i överkant för generatorn att ladda! Borde ligga mellan 14,3 - 14,7 V.
Det lägsta jag mätt upp var 11,99 och det högsta var 15,0 Volt. Nog känns det som en väl stor skillnad...
Dags för en uppdatering!

Midsommarhelgen tillbringades på Öland och på vägen dit tankade jag i Nyköping, d.v.s. efter 10 mil. Jag lämnade tändningen på så att min fru skulle kunna lyssna på radion medans jag tankade, men innan jag hade tankat klart hade stereon slocknat.

Efter detta tillfälle har inte varningstexten dykt upp en endaste gång. I Midsommarhelgen körde vi ungefär 100 mil och ett par veckor senare var det semesterdags och då körde vi ytterligare över 200 mil på fyra veckor.
Sedan ungefär en månad är körvanorna som vanligt, men batterivarningen lyser med sin frånvaro.

När jag köpte bilen uppdaterades RTI-kartorna och då kopplade säljaren in en batteriladdare eftersom varningen för låg batterispänning dök upp. Troligen kopplade han då laddaren direkt på batteriet så att övervakningen inte fattade att batteriet laddades. Efter alla dessa långkörningar tror och hoppas jag att övervakningen fattat att batteriet faktiskt är fulladdat. Vid tillfälle skall jag mäta batterispänningen för att se om den skiljer sig från mina tidigare värden.
Thehellbillydeluxe skrev:Ja tycker det. Jag vet att på min Camaro är generatorn väldigt känslig och kan ge upp om batteriet är urladdat, den orkar inte ladda ett dåligt batteri. Men det är laddning det....
Åkte en ny Camaro Cab. V8 SS i Houston i juni.

Jävlar vilken grym bil. Dock exploderar denna V8 inte på samma sätt som Corvette. Men cruising är fantastisk.
Hej
Samma fel på min bil föra veckan stå det bromsfel stanna snarast och bromlampa o ABS lampa lyser men när jag stäng av motorn och starta igen allt försvinner. Igår när jag sat i bilen och lyssna på musik kommer låg batterinivå systemet avsluta om 2 minuter. Idag på morgonen också. Nu går jag till bilen och ta bort minus polen och sätta in igen efter fem minuter. Nu sitter jag på bilen lyssna på musik och parkering ljus är på nästan halvtime men händer ingenting batteriet funkar klockrent vad kan bli felet? Bilen e en Volvo v60.
Snälla hjälpa mig jag e less på bilen

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]