Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
volvobrasse skrev:Så allt annat än Polestar är på egen risk som jag fattat det? Är det vanligt att bilar fått problem pga detta?
Jag hade stora problem med en "optimering" från SAM på min V70 AWD (2.4T).
Efter anmälan till ARN slutade det med att de tog bort trimmet gratis (de ville ha betalt först), men jag fick inte tillbaks pengarna för trimningen och jag körde 200 mil i onödan.

Sedan blev det Tuningchip som fungerade bra, men jag bad om chip på hållare så att jag kunde byta tillbaks till original programvara vid service/reparation. Det visade sig användbart....
Användarvisningsbild
av iigloo
mikebike skrev:
volvobrasse skrev:Så allt annat än Polestar är på egen risk som jag fattat det? Är det vanligt att bilar fått problem pga detta?
Efter anmälan till ARN slutade det med att de tog bort trimmet gratis (de ville ha betalt först), men jag fick inte tillbaks pengarna för trimningen och jag körde 200 mil i onödan.

Sedan blev det Tuningchip som fungerade bra, men jag bad om chip på hållare så att jag kunde byta tillbaks till original programvara vid service/reparation. Det visade sig användbart....
Chip på hållare? Trådskaparens bil byter man mjukvara på och RICA är de som ligger i framkant på VEA idag.
av mikebike
iigloo skrev:
mikebike skrev:

Chip på hållare? Trådskaparens bil byter man mjukvara på och RICA är de som ligger i framkant på VEA idag.
Jo, detta var på stenåldern, men det var för att berätta att det kan bli problem.
Problem var det också när jag skulle reparera bilen på Bilia, de vägrade befatta sig med bilen eftersom den var trimmad.
av mikebike
Perra83 skrev:Ja servade min trimmade V70R på Volvo i flera åt utan problem.
Ja, besiktiga och serva var inget problem. Det var först när den började gå dåligt (vilket visade sig bero på luftmassemätaren) som det blev problem.
Användarvisningsbild
av Perra83
mikebike skrev:
Ja, besiktiga och serva var inget problem. Det var först när den började gå dåligt (vilket visade sig bero på luftmassemätaren) som det blev problem.
Ska dom bråka då blir dom en kund fattigare. Felsökning bör dom klara tycker man ju.
av mikebike
Perra83 skrev:
mikebike skrev:
Ska dom bråka då blir dom en kund fattigare. Felsökning bör dom klara tycker man ju.
Den verkmästaren (Bilia Haga Norra) var inte riktigt klok, han närmast skrek åt mig att det var trimmet som gjorde att bilen gick dåligt och gav felkoder.
När jag påpekade att bilen varit trimmad i flera år utan problem svarade han att han borde polisanmäla mig för att jag trimmat bilen!

Istället ringde jag till Upplands Motor (Akalla) där en betydligt yngre och trevligare verkmästare svarade att det var högst osannolikt att felet berodde på trimningen, men att det vore bra om jag kunde återställa mjukvaran innan jag lämnade in bilen eftersom det underlättar felsökningen.
-Var servade jag bilen i flera år efter det?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ja, efter alla varningar mend främst osäkerheten kring detta samt eventuella bilhandlare som går på crack så väljer jag nog Polestar, om jag nu överhuvudtaget gör det :)
av Matt23
Mailade Polestar för en fråga varför det inte va uppdaterat på deras sida ang v60 D4 awd. Kortfattat; trots troligtvis (D4 awd auto) samma motor i V70,xc70 å xc60 och v60 så går det åt skogen med v60. Jäkligt konstigt
Bilagor
image.jpg
image.jpg (137.81 KiB) Visad 410 gånger
image.jpg
image.jpg (111.35 KiB) Visad 408 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11