Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EjS skrev:
MartinS skrev:De pengar man lägger extra vid bensinpumpen med en T6 AWD läger T6 VEA ägaren hos däcknasaren :-)
Svårt val ;)
Inte värst.. och det ligger nog något i det är jag rädd. Jag har kört två säsonger på mina 20" däck och de håller nu 6mm, från 8mm nya. Hade jag sprättat runt med över 300hk och FWD hade de antagligen varit sopslut vid det här laget. En ny uppsättning handlar ju om 8-10kkr, det får man några liter sås för :)
MartinS skrev:
EjS skrev:
MartinS skrev:De pengar man lägger extra vid bensinpumpen med en T6 AWD läger T6 VEA ägaren hos däcknasaren :-)
Svårt val ;)
Inte värst.. och det ligger nog något i det är jag rädd. Jag har kört två säsonger på mina 20" däck och de håller nu 6mm, från 8mm nya. Hade jag sprättat runt med över 300hk och FWD hade de antagligen varit sopslut vid det här laget. En ny uppsättning handlar ju om 8-10kkr, det får man några liter sås för :)
Jag har d5 och mina däck blir altidför gamla.

Vinterdäcken har gått sedan 2009 på xc60 och nu har däckkassan eller vad konstruktionen i däcket nu kallas - gått sönder.

Mer roligt då att gasa upp däcken.
EjS skrev:
Strebern skrev:T6 VEA är kompressor upp till 3500 varv och sedan nån form av "större" turbo som laddar hela registret ut (en T5 saknar kompressorn)

VEA FWD är strypt på låga varv, men kör man på sportläge så gnuggar han ju däck, man får hålla i ratten hårt annars åker man i diket, det drar och sliter rejält i ratten.
Även om det inte är så effektivt som awd är det skitroligt.

Kan den spinna loss i 2:an på torr väg om du kör tex 60 och gör kick-down?
Både ja och nej, den spinner till lite lätt när den växlar upp, men inte alltid vid en kickdown, tror programvaran är programmerad för att minimera spinn.
MartinS skrev:
EjS skrev:
Svårt val ;)
Min förra bil var en S80 2,5FT FWD MY10 (231 hk), och den åt upp framdäcken på en sommar. Men man byter ju bara 2 st däck då, så kostnaden blir inte så hög, bakdäcken räcker ju i många år om man inte skiftar mot fram.

Skulle tro att mina sommardäck på T6:an håller i ca 1 säsong.
Ja, tyvärr håller bra däck typ Conti bara ca 1500 mil på en effektstark bil på drivhjulen med 2WD.
AWD sparar en del däck faktiskt totalt.

Ang. cylindrar och down-sizing. Autobild eller om det var autozeitung jämförde alla testade SUV:ar under ett år och kunde inte fastställa något som helst samband mellan antal cylindrar och förbrukning, dvs. 8 vs 6 och 6 vs 4 gjorde ingen skillnad på den verkliga förbrukningen givet samma effekt.
PH
Känns som om det är helt avgörande av hur mycket man trycker på gaspedalen när det gäller förbrukningen:) snålast är att köra med farthållaren.

Med T6 awd känns det som att det är helt omöjligt att komma under 1
Liter/mil i stan:)

Men vem bryr sig när motorn känns helt undebar när man sitter bakom ratten:)
Mccartney skrev:Känns som om det är helt avgörande av hur mycket man trycker på gaspedalen när det gäller förbrukningen:) snålast är att köra med farthållaren.

Håller med om att det är föraren som har den största påverkan på förbrukningen.
Men däremot tycker jag inte farthållaren kör speciellt ekonomiskt...

Jag kör min bil under 0,8 lugn landsväg utan problem, men blandat blir det dryga litern och i stan ofta typ 1,3!
Men jag tycker också det är värt det, riktigt trevlig motor (även om låda lämnar lite att önska...).

Bosse
swed skrev:
Mccartney skrev:Känns som om det är helt avgörande av hur mycket man trycker på gaspedalen när det gäller förbrukningen:) snålast är att köra med farthållaren.

Håller med om att det är föraren som har den största påverkan på förbrukningen.
Men däremot tycker jag inte farthållaren kör speciellt ekonomiskt...

Jag kör min bil under 0,8 lugn landsväg utan problem, men blandat blir det dryga litern och i stan ofta typ 1,3!
Men jag tycker också det är värt det, riktigt trevlig motor (även om låda lämnar lite att önska...).

Bosse
Alla klagar på Geartronic lådan men jag tycker den är utmärkt. Det bästa är att man behöver inte vara orolig när man hänger på ett hästsläp bak på bilen:)

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]