Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hegus
Zanders skrev:ja det hade varit lite intressant att veta hur andras takluckor ser ut så man har någon referens. Jag har endast kollat på 2 st andra bilar och dem har inte haft en enda droppe.
På min V60 D3 R design -11 sitter också en lucka. Köpte bilen för drygt 6 månader sedan och har efter det jag läst här kontrollerat noga på den också. Men har hittills aldrig sett en droppe läcka in. Stå på dig! Såklart att det inte ska läcka in vatten, då borde det ju göra det på alla luckor och det hade aldrig accepterats av Volvos kunder.
Senast redigerad av 1 Hegus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast lite vatten kommer det ju alltid in, men det skall ju rinna ut genom dräneringarna, det skall ju inte stänka runt i kupen.
Användarvisningsbild
av Zanders
pellz0r skrev:Kände lite runt luckan på bilen igår och kunde känna lite blött nere i "rännan", men ingen annanstans kring takluckeområdet...regnade rätt kraftigt igår, men det känns lite oroande. :???:
Kraftigt regn så får man nog räkna med att det kommer igenom några droppar, min film är från när det regnar lite grann, lite mer än duggregn. För mig hänger det såpass mycket vatten i bakkant att om jag trampar på bromsen så kommer det droppar flygandes in i kupén.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Själv brukar jag titt som tätt blåsa över "listen" med högtryckstvätten på mina bilar, brukar bli lite skräp som sitter kvar annars. Aldrig haft läckage, inte på min v70-12 eller v60-15. Jag gissar på att luckan sitter feljusterad. Innertak ner, sen flytta hela kassetten fram, eller bak. Den justeringen som finns bakom plastlocken är mest för höjden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast om det läcker in för mycket både fram och bak hjälper det ju föga att flytta kassetten framåt eller bakåt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
MartinS skrev:Fast om det läcker in för mycket både fram och bak hjälper det ju föga att flytta kassetten framåt eller bakåt?
Det är sant.

Tvättade v60in förut, var förhållandevis torrt. (Lite fuktigt, inga droppar.
Användarvisningsbild
av Zanders
snabbis skrev:Zanders, kan du ta ett kort så jag får se höjden på justeringen?
Javisst. Vad är det du vill se? Hur den ligger parallelt med taket på utsidan?
Användarvisningsbild
av C.W.
Nu är det intressant, då min taklucka står upp några millimeter över taket.
Har i.o.f inte sett några droppar men vill gärna se hur om luckan ska vara helt parallell med taket.

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]